WordPress verwijdert  

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renske60

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2014
Hallo allemaal,

Als ik op de pagina's/berichten van mijn site schakel van 'Tekst' naar 'Visueel', gooit WordPress regelmatig  's (en soms ook kopcodes) uit de pagina.
Die moet ik dan in de weergave 'Tekst' weer handmatig erin gaan zetten.
Ongelooflijk irritant.

Ik kom er maar niet achter hoe ik dat kan voorkomen. Hebben jullie een tip?

M. vriendelijke groeten,

Renske

Het schijnt een bekend probleem te zijn met de editor in Wordpress.

Ik weet niet hoe handig je bent met Wordpress en het aanpassen van je thema-bestanden, maar het volgende stukje code toevoegen aan je functions.php-bestand van je thema zou dit op kunnen lossen (niet getest):
Code:
function allow_nbsp_in_tinymce( $mceInit ) {
	$mceInit['entities'] = '160,nbsp,38,amp,60,lt,62,gt';	
	return $mceInit;
}
add_filter( 'tiny_mce_before_init', 'allow_nbsp_in_tinymce' );

Opmerking: als je gaat rommelen in thema-bestanden, maak dan bij voorkeur een Child-thema aan waar je je aanpassingen in doet. Op die manier voorkom je dat een update van je thema je wijzigingen overschrijft.

Hai Tommy,

Dank je wel voor je reactie!

Ik ben inderdaad niet zo handig met dat soort dingen maar dit durf ik wel. Gewoon boven of onder de andere codes zetten?

Een child theme maken kan denk ik niet meer want de site is al behoorlijk groot. (Of wel? En hoe dan?) Anderzijds wordt het theme niet vaak geupdated.
Dus ik bewaar jouw stukje code apart en als het theme toch een keer geupdated wordt, zet ik het gewoon weer terug in functions.php.

Ik laat nog even weten of jouw oplossing het beoogde resultaat heeft.

Groetjes,

Renske

Hi Tommy,

Ik heb het even getest maar helaas blijft WP &nbsp's; verwijderen...
Niet allemaal en niet consequent, maar dat was voor de aanpassing van het functionsbestand ook al zo.

Kan het zijn dat ik je code verkeerd heb geplaatst? Het staat redelijk bovenin het bestand tussen andere plukjes code die beginnen met function.

Groetjes,

Renske

In principe maakt het niet zoveel uit waar je de code plaatst, zolang het maar niet middenin andere functies is en in elk geval tussen de PHP-tags
Code:
<?php
en
Code:
?>
.
Zoals ik schreef, heb ik het zelf niet getest dus het is even lastig oordelen waar het aan ligt dat het niet werkt. Ik kwam hier dezelfde functie tegen, maar dan iets aangepast. Misschien dat het hiermee wel werkt:

Code:
    $mceInit['entity_encoding'] = 'named';
    return $mceInit;
}

Gebruik je de standaard visuele editor van Wordpress (TinyMCE) of heb je een andere editor geïnstalleerd d.m.v. een plugin?

Wat betreft het maken van een child-thema (of subthema), maakt het niet zoveel uit wanneer je dat doet; het kan eigenlijk altijd nog. In de link in mijn vorige bericht staat kort beschreven hoe je een child-thema maakt. Het is niet noodzakelijk, maar ik adviseer het wel altijd om te doen, maar als je eigenlijk maar een aanpassing hebt en het thema nog nauwelijks wordt geüpdatet, voegt het misschien weinig toe.

Child thema maken is niet moeilijk, Bekijk het hier: http://www.wplounge.nl/wordpress-child-theme-maken/

Je hoef namelijk alleen dat er in te zetten wat jij anders wilt ;)

Overigens heb ik dat dus ook. Wat ik daar aan doe is mijn tekst in Visueel ipv Tekst.
Als je nu een witte regel wilt, dan moet je gewoon enter doen tussen de regels door. Dan zie je als je naar Tekst gaat die &nbsp; staan.

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je dan gewoon je tekst moet blijven maken in Visueel. Of alles in Tekst maar dan moet je handmatig de &nbsp; er tussen plaatsen.

Nu weet ik dat er ook een andere oplossing is, maar die kan ik even niet vinden.

Kijk ook eens hier naar goede tips http://www.alva-design.com/veel-gemaakte-fouten-wordpress-en-hoe-je-ze-verbetert/

en deze: vaste spatie http://wpbieb.nl/vaste-spatie/

en hier ook nog eentje, je vind er genoeg via googelen http://www.doede.net/wordpress/witregels-in-wordpress/

Laatst bewerkt:
@Tommie: Ik ben nu even de draad kwijt qua codes. Moeten die codes nog aan jouw stukje code worden toegevoegd of kan ik jouw code zo in functions.php copypasten? En moet ik alleen opletten dat jouw code binnen die tags valt zeg maar?
En moet ik jouw eerste stukje code eruit halen voor ik het nieuwe erin zet?

Ik gebruik inderdaad TinyMCE.

Je hebt gelijk. Ik ga morgen meteen aan de slag met het bakken van een child theme. Gewoon voor de zekerheid.

@Femke: Dank je wel voor je input! Nuttige links!

Ja, als het kon, zou ik ook in visueel blijven. Maar het vervelende is dat ik voor meerkoloms opmaak van berichten/pagina's kolomcodes moet invoegen. Dat is een heel circus en dat moet in tekst gebeuren. Evenals het daarna finetunen van de kolomlengtes.
Dat is de prijs die ik moet betalen voor een vrij hoge mate van flexibiliteit qua opmaak.
(Mijn theme ondersteunt overigens wel automatische meerkoloms opmaak bij berichten met bepaalde kenmerken, maar dat werkt helaas niet.)

@Tommie: Ik ben nu even de draad kwijt qua codes. Moeten die codes nog aan jouw stukje code worden toegevoegd of kan ik jouw code zo in functions.php copypasten?

De code die ik in mijn eerste bericht plaatste, mag je volledig verwijderen en dan deze code in je functions.php-bestand plakken:
Code:
    return $mceInit;
}

En moet ik alleen opletten dat jouw code binnen die tags valt zeg maar?
Nee, alle code binnen het functions.php-bestand moet binnen de tags vallen. Deze tags geven aan dat het om een PHP-bestand gaat. Het is misschien het handigst om het stukje code helemaal onderaan te plaatsen, dus net voor de tag die het php-bestand sluit:
Code:
?>

De code hierboven heeft betrekking op de instellingen voor de TinyMCE editor, aangezien je die gebruikt zou het enige invloed moeten hebben ;). Nogmaals, ik heb het zelf niet getest, maar ik hoor graag je bevindingen.

Maar het vervelende is dat ik voor meerkoloms opmaak van berichten/pagina's kolomcodes moet invoegen. Dat is een heel circus en dat moet in tekst gebeuren. Evenals het daarna finetunen van de kolomlengtes.
Kun je aangeven hoe dat precies werkt dan of hoe het op je website uitziet (linkje)? Ook daar is waarschijnlijk een makkelijkere manier voor (met codes die je in de visuele editor kunt invoeren) en wellicht dat het probleem van de verdwijnende &nbsp; dan iets minder relevant is.

Hai Tommie,

Code: ik snap het, ga het straks of morgenochtend proberen.

Kolommen: zo maak je in mijn theme bijvoorbeeld een tweekolommer

* Open kolom 1: <div class="one-half">
* Sluit kolom 1, open kolom 2: </div><div class="one-half last">
* Sluit kolom 2: </div>
Vervolgens is het vaak nog wel even schuiven met stukjes tekst om te zorgen dat de kolommen ongeveer even lang worden.

Linkje: http://www.renskecramercreatief.nl/euthanasie-tijd-voor-doorbraken

@Tommie: ik heb je code in het bestand geplaatst en twee testjes uitgevoerd. In beide gevallen bleven de nbsp's overal staan! TOP! Morgen verder.

Mooi dat het gelukt is :thumb:!

Van de kolommen is duidelijk; het is HTML-code en die zul je ten alle tijden in de teksteditor moeten invoeren. Je zou kunnen kijken of het makkelijker kan met een plugin, zoals bijvoorbeeld Grid Columns van Themehybrid. Daar kun je de kolommen bepalen d.m.v. een shortcode die je in de visuele editor typt net als gewone tekst. Echter, het schuiven met de stukjes tekst om de kolommen even lang te maken zul je moeten blijven doen.

@Tommie: bedankt voor de tip, dat ziet er inderdaad eenvoudiger uit.
En ik meld dezer dagen nog even of het nbsp-gebeuren idd stabiel is.

Ik zou geen plugin voor het maken van tabellen gebruiken. Eigenlijk is het beter om zo min mogelijk plugins te begruiken. Je site kan er traag van worden of er komen probelemen omdat te vbeel plugins elkaar in de weg gaan zitten.

Wat ik doe met tabellen en die maak ik geregeld, zie hier: http://bouke-blog.nl/wh-2013-2105/

gewoon alleen body, table.
Dus het simpele.

of gebruik http://www.quackit.com/html/html_table_generator.cfm of kijk hier http://www.websiteacademie.nl/wordpress-tabel-maken-en-invoegen/

als je dan zaken er in gaat zetten, dan komt het allemaal goed, getuige mijn link.

@Femke: dank je wel voor de tips! Maar inmiddels is het nbsp-probleem gelukkig opgelost, want
@Tommie: uitvoeriger tests hebben inmiddels aangetoond dat jouw stukje code prima werkt! Hartstikke bedankt!
Hiermee kunnen we de vraag wel zo'n beetje afsluiten, lijkt me.
Iedereen bedankt voor de input!
Hartelijke groeten.
Renske

Ik zal het ook eens proberen!

de code dus in functions.php zetten (van wp) en dan eens kijken of ze blijven staan.
Vind het wel een goeie als het helpt, want het is een probleem wat ikzelf natuurlijk ook herken.

Ik laat het hier nog even weten of het hier geholpen heeft.

Edit: nee, ik kan het niet uitproberen....dom zeg van mij hahah. Ik gebruik namelijk geen TinyMCE.

Bestaat er, is een vraag aan Tommy, geen code voor de standaard tekst/html van WP?

Laatst bewerkt:
Edit: nee, ik kan het niet uitproberen....dom zeg van mij hahah. Ik gebruik namelijk geen TinyMCE.
Bestaat er, is een vraag aan Tommy, geen code voor de standaard tekst/html van WP?

Dat zou ik voor je moeten uitzoeken. Welke editor gebruik je? Of heb je de visuele editor helemaal uitgeschakeld?

Ik gebruik de standaard van Wordpress. Dus die er al standaard in zit.

Ik kan mijn tekst in Visueel zetten of in tekst. Dat laatste is dan in html.

De standaard editor in Wordpress is TinyMCE. Ik geloof wel dat er door de ontwikkelaars van Wordpress een eigen 'smaakje' aan gegeven is, maar dat maakt in dit geval niet zo veel uit. De code die Renske gebruikt zou bij jou normaal gesproken ook moeten werken als je deze in het functions.php-bestand van je thema zet:

Code:
    return $mceInit;
}

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan