Wordt gek van geen internet. ip adres conflict (denk ik)

Status
Niet open voor verdere reacties.

kassie21

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Beste,

Al geruime tijd heb ik last van het soms wel soms geen internet in huis hebben.
Ik heb een schets gemaakt van de situatie bij ons in huis.
Het probleem is als volgt, zo gauw er een aantal computers-laptops aan staan krijgen enkele gebruikers geen internet verbinding. Ook werkt al geruime tijd het netwerk niet meer. Ik weet de basisbeginselen van het maken van een netwerk maar daar houdt het helaas bij op.
Ik weet wat tcp-ip verbinding is maar weet niet hoe ik dit zou moeten instellen of gebruiken.

De draadloze router wordt ook gebruikt om internet door het gehele huis te hebben. Maar wanneer dit probleem naar voren komt werkt ook deze connectie tot het internet niet meer. We hebben er erg veel last van omdat bij ons ook werkzaamheden via het internet gaan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ow ja, hij geeft weer als ik naar het netwercentrum in vista ga, dat hij alleen lokaal verbinding heeft als ik dan naar geavanceerd ga en probleem oplossen zegt hij dat hij geen automatisch ip adres krijgt toegewezen of dat een ip adres gelijk is aan een andere. En dat hij hierdoor niet op internet kan.

Ik hoor graag van jullie en hoop dat jullie kunnen helpen!?

Bijlagen

• Ons netwerk.jpg
    Ons netwerk.jpg
    30,6 KB · Weergaven: 34
Nu weet ik niet welk apparaat de dhcp server is maar in de tekening die je hebt toegevoegd zou de experiabox als dhcp server moeten fungeren die alle ip adressen uitdeeld en je draadloze router zou geen dhcp moeten zijn, alleen maar een accesspoint.

Nu werkt de dhcp server met een zogeheten range waaruit hij ip adressen uitdeeld (de adresspool) als die te klein is krijg je het verhaal waar jij tegen aanloopt. ip conflicten of geen ip uitgedeeld krijgen.
Op basis van jou tekening heb je minimaal 6 ip adressen nodig en daarmee heb ik nog niet het aantal apparaten in de praktijk of degene die via de draadloze router verbinding maken. (die moet je dus er nog bij op tellen)
Als je het aantal apparaten weet heb je het minimale aantal ip adressen wat de dhcpserver in zijn adresspool moet hebben.
Aangezien je een relatief klein netwerk hebt zou ik dat aantal keer 2 doen om zeker niet te weinig te hebben.

een tweede instelling waar je even naar moet kijken is de lease tijd die de dhcp server gebruikt. mocht een apparaat een ip adres uitgedeeld krijgen dan reserveerd de dhcp server dat ip adres zolang als de leasetijd aangeeft. als het apparaat uit gezet word en binnen die tijd weer aangezet word zal hij dat adres meteen weer krijgen. word hij niet aangezet in die periode dan vervalt de reservering en kan de dhcp server die weer uitdelen aan een ander apparaat. Staat die leasetijd te lang kan het zijn dat je daardoor snel door je ip adressen heen bent als je bijvoorbeeld gasten krijgt. zelf houd ik voor dhcp adressen maximaal 1 dag aan. (servers/routers en andere "vaste" netwerkcomponenten geef je over het algemeen een vast ipadres welke niet door de dhcp server uitgedeeld word)

afgezien van de internet aansluiting zou je ten allen tijde een lokaal netwerk moeten hebben (elkaar moeten kunnen benaderen). zolang dat niet het geval is hoef je nog niet bij de internet provider te vragen naar de werkzaamheden.

Om nu een lang verhaal stapsgewijs te maken :)
1. Zet de draadloze router in als accesspoint
- Vanuit de switch een kabel naar de router en die NIET in de wan aansluiting op de draadloze router zetten maar op een lan aansluiting.​
- In de configuratie van de draadloze router (zie boekje) de dhcp server uitzetten​
2. Stel de Experiabox goed in (wederom met boekje)
- De DHCP server moet aanstaan​
- Er moeten voldoende ip adressen beschikbaar zijn​
- de leasetijd moet niet te lang zijn​
3. Alle apparaten in huis moeten hun ip adressen via DHCP verkrijgen

Daarna test je je hele omgeving. eventueel zet je eerst alles uit en test je 1 voor 1 alle apparaten

Mocht punt 3 niet voor alles kunnen (denk aan servers de draadloze router en eventueel een netwerkprinter) zul je die een vaste toewijzing moeten gaan geven in de experiabox.

Ik ken de instellingen in de experiabox niet dus ik weet niet of dit in de experiabox daadwerkelijk mogelijk is. mocht dat niet het geval zijn zullen we moeten kijken of we de draadloze router als DHCP server kunnen gaan gebruiken maar dan moet er wat meer gesleuteld worden

Laatst bewerkt:
Beste,
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ga hier even naar kijken. De draadloze router heb ik al verbonden aan de lan1 aansluiting en niet aan de wan. Als het goed is maar ga ik controleren is dhcp uitgeschakeld.
De instellingen van de experiabox ken ik op het moment ook niet omdat ik daar nog niet op heb gezeten. Het rare vind ik dat het eerst helemaal correct werkte en opeens niet alle apparaten meer op internet terecht kunnen.
Maar ik ga het allemaal even na kijken en zal vanavond hierover weer posten.

Alvast bedankt voor de reactie:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan