• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

workbook beveiligen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

popipipo

Meubilair
Lid geworden
21 nov 2006
Besturingssysteem
Win11
Office versie
Office 365
Ik heb een workbook dat door 2 groepen mensen gebruikt wordt.
1e groep mag alleen raadplegen.
2e groep mag ook er ook in schrijven.

De file start nu op met scherm met een vraag voor een wachtwoord en een knop alleen lezen.
Bij alleen lezen moeten alle sheets (15 stuks) beveiligd worden/blijven tegen schrijven en bewerken
Het rode kruis rechts boven moet dus uitgeschakeld worden of als het toch gebruikt wordt dan moeten alle sheets beveiligd blijven/worden.
Via 'Review' en 'unprotect' wordt om een password gevraagd, deze mag dus niet omzeild worden. (Zelfde password als 2e groep?)
Er zitten wel knoppen op die van het ene tabblad naar een ander tabblad gaan. Deze moeten dus nog wel gebruikt kunnen worden.

Bij ook schrijven moet dus een password in gegeven worden en van alle sheets wordt de beveiliging er dan af gehaald en kun je de sheets nu dus bewerken.
Bij afsluiten moeten alle sheets dus weer beveiligd worden.

Ik weet dat de beveiliging in excel bagger is maar de kennis van excel van de mensen die de file gaan gebruiken is idem. Eenvoudige beveiliging volstaat dus.
Ik denk dat ik er nog wel een vba beveiliging inzet maar dat is van latere zorg.

In bijgaand bestand zitten diverse vba codes en knoppen maar ik kan de juiste combinatie niet vinden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je wel het goede voorbeeldje geplaatst? (is volgens mij een bestandje dat ik gemaakt heb maar zie de aanpassingen niet):d

:o :o :o :o

Je hebt helemaal gelijk het was inderdaad het verkeerde bestandje.

Hierbij de goede waarin wel jou codes zitten.

Bijlagen

Ook in dit voorbeeldje kan ik weinig aansluiting vinden met de vraag.

Alle "rommel" er even uitgegooid en een nieuw begin gemaakt. Formulieren zijn niet mijn ding maar bij het openen van het bestand wordt jouw formulier geopend en kan je een ww invoeren. Als deze onjuist is dan krijg je een melding. Als deze correct is worden de tabjes vrijgegeven voor bewerking. Bij het afsluiten gaat het ww er weer op.

Bijlagen

Misschien toch van belang te kijken wat je wil bereiken met die beveiliging, anders dan irritatie bij een gebruiker.
Tenzij je wil dat iedere gebruiker jou moet betalen voor het gebruik van het bestand. lijkt me beveiliging nauwelijks zinvol.
De beste beloning voor een gebruiker is, dat het bestand vlekkelings loopt. Dan is er geen enkele reden te gaan prutsen en laat men dat ook wel uit het hoofd.

De vraag bij ons op het werk is: Kan een vakantie boek ipv op papier ook elektronisch?
We hebben dit voorlopig nog op papier; elke dag een A4-tje.
Dat zijn dus zo'n 250 blaadjes per jaar dat is een hele klapper vol
De hoofden vullen deze dus in en de mensen van de 'werkvloer' (ik vind het een vreselijk woord maar het wordt toch helaas gebruikt) mogen er alleen in kijken.
Aan het handschrift is dus wel te zien of een juist iemand erin schrijft of niet.
Wordt het elektronisch dan valt de handschrift controle dus weg!

Nu ik dit dus schrijf denk ik dat er eigenlijk ook wel een mogelijkheid moet zijn om het bestand op een plaats op de server te zetten waar alleen de hoofden schrijf bevoegdheid hebben.
En vervalt eigenlijk de vraag.

VenA ik ga zo nog even je bestandje bekijken; wat altijd leerzaam is!

Als je met een userform werkt om de gegevens per dag te tonen of te wijzigen kun je aan de hand van de Environ("username") bepalen of iemand alleen een raadpleegscherm of ook een wijzigigingsscherm te zien krijgt.
Zo kan niemand in het werkboek terecht, behalve degenen die op basis van hun username een wijzigingsscherm te zien krijgen via dat scherm (dus ook niet direkt in het werkboek).
En die alleen-schrijven-voor-hoofden directory is natuurlijk erg voor de hand liggend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan