Workbook wissen en kolommen die van kleur veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Multimeter

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2016
Beste Helpers

Heb een (plan)rooster gemaakt, met al eerder enige input van jullie. Ben nu zover dat ik dacht dat het af was maar de gebruiker die eerst een PDF kopie wilde, komt er in de praktijk achter dat het makkelijker zou zijn als er (ook) een Excel kopie naar de medewerkers opgestuurd zou kunnen worden. Het maken van een Excel kopietje en die vervolgens opslaan in een map levert net zoals bij de PDF geen problemen op maar loop toch tegen de volgende issues aan waarbij ik een beetje hulp zou kunnen gebruiken.
Het Excel kopietje gaat naar een new workbook, en die zou ik automatisch willen wissen omdat ik hem immers niet meer nodig heb want de sheet is al in de map opgeslagen. Misschien is dit ook wel een overbodige stap die ik gemaakt heb maar het was voor mij de manier om het zaakje te laten doen wat ik wilde. Nu moet ik dat handmatig doen (werkboek wissen) en dat wil ik graag verhelpen. Nadat het workboek dan gewist is moet de originele weer voor komen te staan en die zou dan weer protected moeten zijn.
Ik heb overigens een paar macros die ik zowel voor het een als het ander gebruik een andere naam moeten geven anders liep de zaak ook vast. De PDF mogelijkheid willen ze er graag in houden, vinden ze mooi.
Ook krijg ik in het kopietje een paar kolommen die van kleur veranderen, nu vind ik dit helemaal niet erg maar zou ik graag willen weten hoe dit komt en hoe (indien gewenst) dit te voorkomen.
Dus resumerend:
-Excel kopie werkboek na het in de map plaatsen deleten en het originele werkboek weer openen met de protectie weer aan.
-Waarom veranderen bepaalde kolommen van kleur?

Zou het zeer op prijs stellen indien deze of gene er naar wil kijken en me wil vertellen hoe dit op te lossen en wat ik eventueel fout doe en vooral dan waarom, leer ik ook weer wat.

Bvb hartelijk dankBekijk bijlage Rooster revisited.xlsm

Je kan ook in 1 keer een kopie naar een nieuw bestand maken.
Code:
Sub VenA()
  c00 = ActiveSheet.Name
  ActiveSheet.Copy
  With ActiveWorkbook
    .Sheets(1).Cells(3, 9) = c00
    .Sheets(1).UsedRange = .Sheets(1).UsedRange.Value
    .SaveAs "C:\Desktop\Rooster\" & Range("C3").Value & c00 & ".xlsx", 51
    .Close 0
  End With
End Sub

VenA

Bedankt, dat is dus de "extra" stap die ik niet had moeten maken. Heb het wel geprobeerd maar het lukte me niet.
In ieder geval werkt het nu, heb nog wat toegevoegd zodat de active sheet gewist wordt. Helemaal top nu.
Nogmaals bedankt!

Is er nog iemand die me iets wijzer kan maken aangaande het veranderen van celkleuren in bepaalde kolommen?
(zie voorbeeld)
Zoals gezegd het is niet heel erg dat dit gebeurt maar als ik weet waarom en hoe het eventueel indien gewenst te voorkomen
heb ik weer iets bijgeleerd:)

bvd

Waarom gebruik je niet gewoon SaveCopyAs ?

Dat het niet lukte komt door de rare constructie die je gebruikt in I3. De kleurveranderingen komen waarschijnlijk omdat je de cellen ingekleurd hebt via de thema kleuren ipv ze via de cel eigenschappen een 'harde' waarde te geven. Zie het verschil tussen kolom E en kolom H.
Knipsel.PNG

Sorry, zat zonder internet vandaar late reaktie.
Snb: komt omdat dat gewoon niet lukte, heb geen idee waar dit dan in te voegen, in welke module zogezegd. Ik sprokkel dingen bijmekaar op het
internet die ik dan aan mekaar probeer te knopen om te bereiken wat ik voor ogen heb. Ik begrijp nog niet de helft van alle codes maar probeer
net zolang mijn geduld reikt, daarna zijn jullie de uitkomst.
VenA: Heb zoals gezegd bijgevoegd een stukje code (ActiveSheet.Delete) en dat werkt voor mij, behalve dat ik nog de kwestie moet zien op te lossen
van de naamgeving van de sheet in de map waar hij gesaved wordt. Nu wordt hij uiteraard "Naam Bedrijf Kopietje" genoemd maar zou dus ipv kopietje
de naam van de maand moeten geven.
Ik weet dat ik zelf in de Copy_Sheet module die naam heb gekozen maar heb even geen idee hoe dit te veranderen zodat de maand wordt gebruikt.
Wat betreft de kolommen die van kleur veranderen, heb ik begrepen. Ik weet dat het een beetje aan uniformiteit ontbreekt omdat ik de sheet in de
basis gewoon overgenomen heb en alleen maar heb geprobeerd de zaak te automatiseren cq op te leuken.

Allebei in ieder geval heel erg bedankt weer voor het meedenken zover en nogmaals excuses voor de late reaktie.

Heb met het nodige gefröbel weer het eea bereikt. Gezien het feit dat ik tegen het bovengenoemde probleem aanliep en het niet wist op te lossen ben ik met mijn originele versie verder gegaan en daar hoefde ik alleen in de Export_Sheet macro toe te voegen:
Code:
ActiveWorkbook.Close
en daarna
Code:
ActiveSheet.Protect
met het password te zetten.
Het originele workbook komt weer voor te staan met protectie erop. Precies wat ik wilde. Dat ik daar niet eerder op kwam is een andere kwestie maar goed.
Er rest nu alleen nog een detail: het kopietje in de map moet ook nog beschermd worden.
Heb geprobeerd vóór bovengenoemde code in te voeren:
Code:
Sheets("Kopietje").Protect
in te voeren maar dat geeft een foutmelding
in de eerste regel van de Excel_Kopietje module (8)
Als iemand een idee heeft hoe dit op te lossen ben ik boven Jan.

Vast weer bedankt voor het meedenken

Laatst bewerkt:
In de eerste regel staat Sub Excel_Kopietje() wat gaat hier fout? Als je met VBA aan de gang wil dan zal je eerst wat structuur in de chaos moeten aanbrengen. 8 modules zonder relevante naam, code zonder inspringpunten, veel nutteloze lege regels, Call is overbodig en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Sorry, wat er fout ging in Excel_Kopietje was dat er op de een of andere manier kwam te staan ActiveSheet.Unprotect Password:="password"
terwijl in module 7 er een spatie voor en na de = kwam zoals VBA meestal automatisch doet. Waarom in het bovenste geval niet weet ik dus niet
maar de zaak is daarmee wel opgelost. Ik was helemaal vergeten erbij te zetten wat er fout ging en dan schiet het niet op natuurlijk als je om hulp vraagt.
Voor de rest is de zaak voor mij afgedaan hij werkt keurig ondanks de chaos en de rare constructie in I3 dus ik zet de zaak op opgelost.

Iedereen wederom bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan