Workstation crashes, kapotte voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas dus wel.
Met iets meer voorbereiding door een tabelletje te maken wat met wat verbonden is en hoeveel stroom dat trekt.... en dat vergelijk je wat elke tak apart v/d voeding mag.... leveren.. kun je dit wel voorkomen.

Oplossing: 1 of 3 (maak tabel.... bij 3 ! )
Nr 2 niet doen, zodra er een stroomkring tussen die 2 voedingen ontstaan kun je grote problemen krijgen met de zulke "switched power supplies". Ook de gemeenschappelijke aarde moet perfect zijn.

Nr 4: Je moet het wel heel zeker weten dat het kan....

Aan de rails met 3 GPU's ligt het niet. Die kan uren 3 GPU's laten draaien. Ik verwijder nog even 2 HDD's. Misschient helpt het wat, scheelt toch 12W oid

Hallo

De ideale belasting van een geschakelde voeding ligt bij +/- 80%.

Het liefst van al met een egaal verdeelde belasting over de diverse voedingslijnen.

Mits men hier toch al over vermogens spreekt die niet meer om mee te lachen zijn , deze verdeling toch eens deftig controleren.

Leen of huur een amperetang om deze te controleren (uiteraard een exemplaar die d.c. kan meten)

Of .... schaf er een aan :

https://www.benl.ebay.be/itm/UNI-T-...ter/284010995365?_trksid=p2485497.m4902.l9144

Deze A tang bestaat in diverse modellen , en meetbereiken let dus op alvorens aan te schaffen.

Peter

Dank je wel voor de tip voor de ampère tang. Ik ga er proberen eentje te huren

Je zit blijkbaar net op de grens te manoeuvreren....
Je zult toch een veiligere strategie moeten ontwikkelen.

Immers je hebt voor de 4 videokaarten :
  • 3x connector 12V2
  • 1x connector 12V1

bezet ...

Dus .... met 280W.... per kaart is dan 280W/12V=23,33Ampere .... dus........
De totale stroom/het vermogen....
  • 3x connector 12V2: 3x23.33 Ampere = 70 Ampere...
  • 1x connector 12V1 1x 23.33 Ampere = 23.33 ampere

Dus... je zit op rail 12V2 precies op de grens van de specs.
Een kleine extra stroompiek en het systeem zou er uit kunnen knallen...
En dat is wat er is gebeurd.

Met 250W per kaart had je maar iets meer dan 10% marge.... in het design... en dat is wel erg riskant qua design om daar op te rekenen.

Dus: Die stroomtang gaat je imho niet redden...

Jammer dat dit onderstaande niet kan, dat zou een oplossing kunnen zijn, mits het om stabiliteitsredenen van het moederbord niet mag... (afgezien van het stekker probleem..)
Helaas kan ik de GPU's niet 2 om 2 verdelen over de rails omdat hier niet de juiste aansluitingen voor zijn. Dan zou ik een EPS naar 6 + 2 +6 pin connector moeten hebben, ik weet niet of die bestaan?

Conclusie: Imho moet je echt gaan kiezen wat je strategie wordt.
Met 3 videokaarten zijn immers stabiel wat te verwachten is omdat je ruim onder de 70 A blijft...
Dus ik begrijp niet zo goed wat de meting nog toe gaat voegen, dit is helaas qua design langs het randje van de ravijn lopen geweest.
Kan gebeuren. Wel vervelend, snap ik helemaal.

Hallo

De bedoeling v/h meten , was/is om op die +/-80% uit te komen ....

Weet hij dan tenminste hoe ver er buiten de specs wordt gewerkt ...

1 x de voedingsbeveiliging niet werken kan hier een hele dure keer worden...

Peter

Weet hij dan tenminste hoe ver er buiten de specs wordt gewerkt ...
??? Een design maak je toch vooraf zo dat je zeker 20-30% onder die spec grens blijft?
Altijd tegen op op de grens designen is heel riskant en er over heen designen wil je totaal niet...
Zelfs met de opgegeven 250W vermogen (fabrikant) per video kaart heb je minder dan 15% marge tov de max spec. Met de 280 W werd de grens geraakt en in pieken (niet meetbaar zonder goed spul) vast overschreden want het systeem knalde eruit.

Dus hoever je buiten de specs zit lijkt mij in ieder geval niet meer relevant. Dat is nu al in de praktijk duidelijk, systeem knalt er uit en mijn berekening toont aan dat het spelen met vuur is qua design.
Imho dus een totaal zinloze meting. Met een potentieel risico dat bij er nog een keer eruit knallen er iets in die pc stuk gaat... dan zijn de rapen echt pas gaar...
En dat schrijf je toch zelf ook...
1 x de voedingsbeveiliging niet werken kan hier een hele dure keer worden...
Dus laat die test ook achterwege...

Aan de TS vrij om te doen wat ie wil.... aan mij als helper om hem voor verdere consequenties te waarschuwen.
Aan hem de keuze...

Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties.

Met de stroomtang wil ik het inderaad meten wat het gebruik is van de 3 GPU's. Ik heb een watt-meter tussen stopcontact en voeding, en die geeft met 4 loeiende GPU's max 1250W aan. Dan is het mij niet helemaal duidelijk hoe het komt dat het systeem er uit klapt... 3 kaarten op 1 rails kunnen prima draaien, maar met 4 trekt ie max 1250W maar klapt ie er toch uit.

Ik heb wat kabels/verloop stukjes gekocht om van de 8-pin EPS naar PCI-E te gaan. Op die manier wil ik nog wat load balancing testen.

Ik ben me er van bewust dat een nieuwe voeding aanschaffen waarschijnlijk de beste optie is. Met een enkele 133A rails zou ik ruim moeten uitkomen. Ik zie veel prijs-verschil, bijvoorbeeld deze of deze. Betekent dat ook veel kwaliteit verschil?

Nou, die LC is een 80+ type en die stort bij volle belasting behoorlijk in elkaar...en dat is niet misschien.
Kan ook nergens reviews van deze voeding vinden...
Als je je systeem op het spel wilt zetten zou ik deze kopen, grote kans op succes.
LC is een beetje als een ander berucht Chinees merk, MS-Tech, veel voor weinig ( 750 Watt voor € 36 , dan weet je bij voorbaat dat het een kansloos iets is )

De EVGA is een 80+ PLATINUM type, dat scheelt nogal...vooral bij zware belasting zoals in jouw geval.
Alleen al het prijsverschil met de LC zou toch een kwaliteitsindicatie moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Precies. Omdat goedkoop toch vaak duurkoop is, doe ik het liever maar goed en zal ik voor een platinum 1600W voeding gaan.

Dank voor de reacties.

Met de stroomtang wil ik het inderaad meten wat het gebruik is van de 3 GPU's. Ik heb een watt-meter tussen stopcontact en voeding, en die geeft met 4 loeiende GPU's max 1250W aan. Dan is het mij niet helemaal duidelijk hoe het komt dat het systeem er uit klapt... 3 kaarten op 1 rails kunnen prima draaien, maar met 4 trekt ie max 1250W maar klapt ie er toch uit.
Je vergelijkt alleen die 1250W tov de 1500 W die de voeding zou moeten kunnen leveren, zonder de max stroom dus Wattage van de 12V2 lijn erin te betrekken.

Begrijp je mijn berekening?
Lees die nog eens rustig door.

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd de 4 GPU's 2 om 2 over de 2 rails te verdelen. Hiervoor had ik 3 verloopstukjes nodig, (1) een 8 pin CPU aansluiting naar 6 pin PCI-E (F), een 6 pin PCI-E (M) naar 6 pin PCI-E (M) en (3) een PCI-E (F) naar 2x 6+2 PCI-E (M).

Helaas werkt dit niet, PC start niet eens op. Ik ben er uit, en ga investeren in een single rail 1600W PSU. Ik denk de platinum voeding van hierboven.

Lijkt mij een goede keuze...
Overigens kon ik geen andere voedingen vinden met een hoger vermogen op 1 enkele rail.
Daarbij is de kwaliteit van EVGA gewoon uitstekend dus als je kans wilt maken op een probleemloze, stabiele werking is dit wel de aangewezen kandidaat :thumb:

Waarschijnlijk was de optie die je geprobeerd hebt met de stekkertjes beveiligd om de stabiliteit v/h moederbord niet in gevaar te brengen (meen dat ik dat al genoemd had).

Succes met de nieuwe PSU!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan