wpa2-psk en toch 'bezoekers'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Estherla

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Beste mensen!

Ik heb het internet afgespeurd voor een antwoord maar helaas niets gevonden wat van toepassing was.
Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Wij hebben lastige buren die veel overlast veroorzaken en meneer heeft een strafblad.
Kennelijk heeft hij geen grenzen want hij was dit weekende leuk op ons netwerk aan het surfen (hij was zo slim geweest om zijn computer zijn eigen naam te geven en toen zag ik hem ineens in mijn lijstje staan).
Het vreemde is dat we gebruik maken van wpa2-psk waarvan gezegd wordt dat dat goed beveiligd is.
Contact opgenomen met mijn sp en die vertelde mij dat het enige wat erop zit regelmatig mijn ww te veranderen en dat het een halfuurtje kost om ook wpa2-psk in te breken.
Mijn probleem is dat als de buurman dat midden in de nacht doet ik natuurlijk slaap en niet mijn ww kan wijzigen.

De volgende vragen heb ik:

-Kan ik mijn netwerk nog beter beveiligen of alleen computers/laptops die ik zelf bezit toegang verlenen? Zo ja hoe?
-Graag wil ik aangifte doen, kan ik ergens op mijn computer terugvinden wie er allemaal langs geweest zijn met i.p. adressen e.d.?

Alvast bedankt en ik vind het vervelend jullie ermee lastig te vallen, maar dit is een erg vervelende situatie voor mij (en ook de andere buren).

m.v.g. Esther

Laatst bewerkt:
Je kan oa zn MAC-adres blokkeren in de MAC-filtering in je router

Kijk dat lijkt mij handig.
Maar hoe kom ik precies aan zijn Mac-adres?
Of kan ik instellen dat hij enkel mijn MAC adressen toestaat?
En als hij een andere computer gebruikt dan kan hij er alsnog inkomen als ik slechts 1 adres blokkeer?

Laatst bewerkt:
ik zou voor de optie gaan om alleen eigen mac adressen te kunnen gebruiken.

Beveiligen op MAC adres heeft geen enkel nut. Iemand die bezig is met draadloze netwerken te kraken kan ook makkelijk een MAC adres 'spoofen' (hij gebruikt dan een MAC adres die wel toegang heeft tot de router).

Weet je zeker dat het wachtwoord niet te makkelijk is? Probeer eens een wachtwoord van >40 tekens?

Het lijkt mij sterk dat iemand in een half uur WPA2 kan kraken, want dat kan volgens mij alleen door dictionairy attacks.

Een andere oplossing is om s'nachts je router uit te zetten.... lijkt mij niet ideaal, maar dan kan hij er sowieso niet meer op :)

Telefonie gaat via internet dus de router moet aanblijven ook voor mijn werk kan ik opgeroepen worden (werk in de zorg).
Wat ik ga doen is het hem gewoon zo moeilijk mogelijk maken door alleen eigen macadressen toe te staan en mijn ww regelmatig te wijzigen, is ie in ieder geval mooi druk mee dan!
Mocht iemand nog andere ideeen hebben dan hoor ik het graag :-)
Iemand nog een idee of ik ergens kan achterhalen dat hij op het netwerk is geweest?

log in je router aanzetten.

Het kan sowieso geen kwaad om "bewijs" te verzamelen; schermafdrukken van zijn computernaam en ipadres. Dan kopieën aan zijn adres aangetekend versturen met de mededeling dat je bij een volgende keer aangifte doet...

SSID uitzetten: ok doe ik!
Zal zo even op mijn router inloggen.
En bedankt weer en het log gaat ook aan!

Je kan toch instellen dat er geen nieuwe apparaten worden toegestaan? Anders ook SSID uitzetten, MAC adres blokkeren, SSID een heel moeilijke naam geven, heel lang wachtwoord hebben. En anders bewijzen verzamelen en aangifte doen.

Zet je router langs de verwarmingsradiator die aan de tussenmuur hangt. Wellicht dat die ijzeren plaat de verbinding naar de kant van je buren blokkeert!
(Normaal is namelijk een stukje betonijzer in het dek al voldoende om je signaal grotendeels om zeep te helpen :( )
Indien je niet al te ver van je router af zit, kan je ook proberen het zendvermogen lager te zetten. Denk er ook aan om lange wachtwoorden op je gebruikeraccount en administrator account te zetten! Heb je ook een goed wachtwoord op de log-in van je router zelf staan?

Veel sterkte met zulke sukkels als buren!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan