Writer (Open Office) document opslaan als Word document

Status
Niet open voor verdere reacties.

jovis

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2008
Ik heb sinds kort Windows 7 (64 bits) en het valt me op dat het openen van een Word document erg traag gaat (met Office 2003). Daarom probeer ik Writer te gebruiken, dat gaat snel. Ik heb niet veel ervaring met Open Office.
Als ik in Writer een document maak en ik wil dat als bijlage mailen naar iemand anders, in welk formaat moet dat dan, zodat het makkelijk met Word geopend kan worden?

Hoi,

Je kunt in Writer elk document standaard opslaan als .DOC (=Word-document)
In Writer: menu Extra > Opties; Opslaan
en hier kiezen voor de standaard Word 97/2000/XP (.DOC) -of zoiets- document.
Dat scheelt een hoop gedoe iedere keer.

Laatst bewerkt:
Kies bij "Bestand" : Opslaan als... Microsoft Word97/2000/XP (.doc)

Laatst bewerkt:
Antwoord aan John: Opslaan als .doc gaat wel, maar ik krijg wel de waarschuwing dat er wat verloren kan gaan. Moet ik mij daar wat van aantrekken?
Antwoord aan vanveelen: Ik ga naar extra>Opties. Bij Laden/Opslaan zie ik dan een + staan. Daarmee kan ik submenu's openen en daarin kiezen voor Microsoft Office. Ik krijg dan met vinkjes ([L] en/of [O] de mogelijkheden
Laden en converteren van het object en/of Converteer en sla het object Op. Nu raak ik het spoor bijster. Was dit wat je bedoelt?

Het zou n.l. erg handig zijn om een .odt document automatisch als .doc op te slaan (om het leesbaar te kunnen mailen) en een .doc document automatisch met writer te openen (omdat dat lekker snel gaat).

Ja, bij [O] ... dus Opslaan moet je ergens kunnen kiezen voor de manier waarop je eigen documenten standaard worden opgeslagen in Writer.
Standaard zal hij op ODT staan, maar dat kan je daar 'ergens' wijzigen in .DOC.
Even zoeken en snuffelen en je vindt het ongetwijfeld.
Ik heb OO op dit moment niet op mijn laptop hier staan dus .....

Ik heb gemerkt dat alle word-documenten nu lekker snel in Writer geopend worden. Na bewerken worden die als .doc opgeslagen en kunnen ze in Word ook geopend worden. Daarmee is de grootste ergernis weg. Prima!
Als ik een .odt document in een email-bijlage wil doen, maak ik er eerst met Opslaan als een Word-document van. Dat is niet zo'n probleem.

Bedankt!

Een opmerking naar aanleiding van de vraag of er opmaak verloren kan gaan: meestal hoef je je daar niet veel van aan te trekken, maar er zijn dingen die in OOo Writer heel anders gaan dan in Word, zoals kop- en voetregels. Als je die koppelt aan paginastijlen die gekoppeld zijn aan alineastijlen kan het gebeuren dat de kopregels en/of voetregels verdwijnen. Formulieren gaan geloof ik ook niet probleemloos over.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan