WSA en Hyves
Heb je ooit gehoord van XMPP? Dat is het protocol dat Hyves gebruikt voor het messaging gebeuren - het chatten bijvoorbeeld. Dus als iemand een WWW verandert, en je hebt het aangevinkt meteen daarvan op de hoogte te worden gebracht, gaat dat ook over XMPP. Nu is het nogal moeilijk om dit protocol "over" HTTP (nog een protocol) te doen.
Daarvoor gebruikt met doorgaans een "Bosh manager" - de brug tussen de twee protocollen.
Normaliter zie je (als je dat "direct op de hoogte brengen" ergens hebt aangevinkt) heel veel een IP adres rechtsonder verschijnen, om iets te downloaden - terwijl de browser eigen niets doet - niet dus - hij staat in bijna-constante verbinding met een server op een xxx.xxx.xxx.xxx ip adres.
Goed. En toen was er bij Hyves blijkbaar iemand bezig - en die speelde / testte wat... En wat mij opviel - geen IP adres, maar
http://wsa.hyves-api.nl/ ... Zet je dat in je browser, dan krijg je een XML stream. Oftewel, ze hebben voor BOSH bij Hyves een ander afkorting, namelijk WSA. Waar dat voor staat is mij nog een raadsel.
Groetjes, ik denk dat ik je in de goeie richting heb gebracht?
L.