• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X-As vaste waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

joep1222

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2014
Ik heb een probleem met het maken van een excel grafiek.
Op school heb ik metingen moeten doen aan een motor. Hierbij komen er verschillende toerentallen uit.
Nu moet ik een grafiek hebben waarbij de X-as loopt van 800-1400.
Het probleem is nu ik heb in totaal 3 metingen die alle drie met afzonderlijke lijnen in een grafiek moeten komen te staan.
Het probleem is alleen 1 meting loopt van 1400-1374, een andere van 1200-1260 en de laatste van 900-874. Iedere meting bestaat uit 5 punten die random zijn bepaald (geen mooie waardes er tussen).
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat de X-as toch van 800-1400 loopt met een constante waarde tussen de maatstreepjes en dat excel dan zelf op bijvoorbeeld het punt 823 zijn lijnpunt/meetpunt zet. Ik krijg het alleen voor elkaar dat deze op een maatstreep zelf wordt gezet en niet er tussen.
Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is.
Zie de bijlage voor een voorbeeld van de gegevens

met vriendelijke groet,

Joep1222

Bekijk bijlage meetgrafieken zonder slipcompensatie.xlsx

Laatst bewerkt:
Ik werk zelf vrij weinigmet grafieken, Maar is het een Idee om een hulpkolom(of hulptabel) te maken en dan via de opties voor de assen het bereik daaruit te halen?
Edit: Dus in een tabel bijvoorbeeld die 800 en 1400 plaatsen waardoor dit de uiterste waarden worden voor de as.
Edit2: Bij die opties kom je trouwens door het selecteren van de as en via je rechter muisknop.

grtz

Laatst bewerkt:
Het lukt nog niet helemaal
Het probleem is als ik een rijtje maak van 800-1400 met telkens stappen van 100 ertussen (dus in totaal 7 punten) dan pakt hij meetgegeven 1 die stel 1400 RPM is op 800 omdat dat de eerste waarde is.
het lukt mij niet om de x-as standaard waardes te geven zonder dat excel die koppelt aan de gegevens. Dus het eerste gegeven hoort ook bij punt 1 terwijl dit niet het geval is.

als eerste Bedankt voor de reacties.
Het is helaas nog niet gelukt...
De x-as heeft nu wel de vaste waardes namelijk 800-1400, maar omdat het maar 5 meetgegevens zijn pakt hij maar van 800 tot 1200.
Verder moeten de gegevens die horen bij bijvoorbeeld 1282 (het 2e meetpunt) ook komen bij 1282 en niet bij 900 (de 2e waarde op de x-as).
Hij koppelt nu dus de eerste waarde aan de eerste ingestelde waarde op de xas en de 2e waarde op de tweede ingestelde waarde op de x-as.
Dus als je maar 5 gegevens heb pakt hij ook maar 5 van de 7 ingevoerde waardes van de xas
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.

met vriendelijke groet,

joep1222

Ik geef het op. Heb een aantal dingen geprobeerd door middel van hulptabellen, Maar geen resultaat waar ik iets mee opschiet.
Ik hoop dat iemand anders je kann helpen en anders zal ik morgen nog een poging doen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan