• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X.Zoeken op basis van een voorwaarde

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 Home & Pro, Linux Mint
Office versie
Ms Office 365, Libreoffice
Er is een externe lijst dienstnummers, namen, boekjaren etc.
Via de functie "Uniek" heb ik alle unieke dienstnummers al gezocht. Nu wil ik via X.Zoeken in die lijst obv. het dienstnummer,maar alleen in de rij waarin het boekjaar overeenkomt.

Beetje ingewikkeld verwoord misschien, ik heb een voorbeeldje gemaakt en meegestuurd.

ps. het externe bestand mag ik op geen enkele wijze sorteren/filteren/aanpassen etc. Ik weet dat ik dienstnummer en boekjaar kan koppelen en zo uniek maken, maar dan moet ik de lijst kopieren naar mijn bestand en ik wil het liefst rechtstreeks, via een formiule/functie, de juiste gegevens inlezen..

Bijlagen

Misschien met deze formules?
Naam:
Code:
=X.ZOEKEN(A24;$A$4:$A$13;$B$4:$B$13)
Info
Code:
=@INDEX($D$4:$D$13;SOMPRODUCT(($A$4:$A$13=A24)*($C$4:$C$13=$C$20)*(RIJ($A$4:$A$13)-RIJ($A$4)+1)))

Laatst bewerkt:
Hier is Power query uitermate geschikt voor.
Laad het extern bestand in met behulp van Power Query.
Bewerk het bestand in Power Query zoals je wilt en upload het vervolgens b.v. als een (draai)tabel naar de gewenste locatie.
Je originele bestand(en) blijven ongewijzigd.

Per jaartal zijn de dienstnummers al uniek, dus onderstaande zal volstaan.
Code:
=FILTER(A4:E13;C4:C13=C20)

Om niet steeds het bereik aan te moeten passen zou je de formule op een ander blad of naast de tabel kunnen zetten en de trimrange functie gebruiken.

Terug
Bovenaan Onderaan