[XAMPP Lite] "No listening sockets available"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelly

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 dec 2005
Hallo,

Ik probeer op mijn laptop Apache en MySQL te laten draaien, door middel van het XAMPP Lite pakket. MySQL loopt zonder problemen. Het probleem is Apache: in het Control Panel wil ik Apache starten door op 'Start' te drukken, maar er gebeurt dan niets. Hij zegt wel 'Apache started [Port 80]', maar dat klopt niet!
Als ik de 'apache_start.bat' start, geeft hij deze melding: 'no listening sockets available'. Op andere forums wordt gezegd dat dan IIS in de weg zit, maar voor zover ik weet heb ik dat nooit geinstalleerd of zo. Er zit niets op poort 80, dat heb ik al gecontroleerd. Ik wil Apache wel op een andere poort zetten, maar ik weet niet hoe dat werkt. Het bestand 'xampp-portcheck.exe' loopt vast zodra ik het start.

Kan iemand me helpen?
Jelly

Even proberen wat er gebeurd.
Klik eens op http://localhost of vul dit in je browser.
Wat krijg je nu te zien ?
Als je helemaal niets ziet, kan je firewall nog in de weg zitten.

(Eigenlijk in aansluiting op de vorige poster): Hoe heb je gecontroleerd dat er geen andere applicaties op poort 80 luisteren?

Normale procedure die ik volg daarvoor: Start -> Uitvoeren -> cmd /k netstat -ano | find /i ":80 "

Meldt dat niets terug, dan kun je zeker zijn dat er op dat moment niets op poort 80 luistert. Komt er wél iets terug, dan geeft de laatste kolom het Process-ID van het proces dat op dat moment op poort 80 aan het luisteren is. Je kunt dan met Taakbeheer -> tabblad Processen -> [Beeld -> Kolommen selecteren... -> PID aanvinken] nakijken welk proces dat Process-ID heeft, en dus poort 80 bezet houdt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beiden bedankt voor het reageren!

@Loonytune: ik zie een pagina met een foutmelding. Deze:

Code:
Serverfout in toepassing Default Web Site
HTTP-fout 404.4 - Not Found

Beschrijving: Er is geen handler gekoppeld aan de bron waarnaar u op zoek bent.

Foutcode: 0x80070002

Melding: MapRequestHandler

Module: IIS Web Core

Aangevraagde URL: http://localhost:80/

Fysiek pad: C:\inetpub\wwwroot

Aanmeldingsnaam van gebruiker: Anoniem

Aanmeldingsmethode: Anoniem

Handler: Nog niet vastgesteld

Meest waarschijnlijke oorzaken:

* Voor de bestandsextensie voor de aangevraagde URL is geen handler geconfigureerd om de aanvraag op de webserver te verwerken.

U kunt het volgende proberen:

* Als er geen handler is gekoppeld aan de bestandsextensie, voegt u een handlertoewijzing voor de extensie toe.
    * Controleer of de handler voor de bestandsextensie op de juiste manier is geïnstalleerd en geconfigureerd.
    * Maak een traceringsregel om mislukte aanvragen voor deze HTTP-statuscode te volgen. Klik hier voor meer informatie over het maken van een traceringsregel voor mislukte aanvragen.

Meer informatie... Deze fout treedt op wanneer de bestandsextensie van de aangevraagde bron niet wordt herkend op de webserver. Op de webserver is geen modulehandler geconfigureerd voor deze extensie. Voeg de juiste handler voor de bestandsextensie toe als de geweigerde extensie nodig is op de webserver.
Informatie over serverversie: Internet Information Services 7.0.

@dnties:

Ik heb een programmaatje gebruikt wat op een ander forum aangeraden was. Maar nu ik jouw oplossing gebruik blijkt er dus wel iet op te zitten:

attachment.php

Die er zijn dus een aantal processen blijkbaar, maar die hebben ID 0 of 4. En die staan niet in mijn Taakbeheer lijst. :confused:
Er stond eerst ook nog Firefox bij op poort 3148 dacht ik, maar toen ik FF afsloot kreeg ik alleen deze 5.

Vervelend. :(

Bijlagen

• poorten.png
    poorten.png
    9,7 KB · Weergaven: 113
Normaal is id 4: System
Dus een gestarte service. Dat zou (gegeven de rest van je posting) blijkbaar IIS kunnen/moeten zijn, want http://localhost:80 levert meldingen op van IIS. ("Aangevraagde URL: http://localhost:80")

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat zou "mooi" zijn want dan is in ieder geval de oorzaak bekend. Ik heb alleen geen idee wat IIS is en hoe ik eraan kom, en belangrijker, hoe ik er vanaf kom. Of kan ik op een andere manier mijn probleem verhelpen? IIS een andere poort toewijzen bijvoorbeeld, is dat mogelijk? Of uitschakelen?

[edit]Ik heb IIS net in het scherm 'Windows Onderdelen in- of uitschakelen' gevonden. Even kijken wat er mogelijk is...[/edit]

Laatst bewerkt:
M.b.t. IIS:

Start -> Uitvoeren -> iis.msc
Poort veranderen: Rechtsklik op Standaardwebsite, Eigenschappen kiezen, en in het eerst getoonde tabblad poort 80 veranderen naar een andere poort, bijv. 100
Andere mogelijkheid (uitschakelen): Rechtsklik op Standaardwebsite, en kies voor Stoppen

Succes,

Tijs.

Victorie

Yes, het werkt! :D
Ik heb IIS uitgevinkt in het scherm 'Windows onderdelen in en uitschakelen', even opnieuw opgestart en de Apache draait weer goed. Bedankt voor de hulp! :thumb:

Jelly

[edit]Ik lees net je vorige post. Dat had dus ook gekunt. :)[/edit]

Laatst bewerkt:
Fijn dat je het opgelost heb! :)

Graag nog even de vraag als opgelost aangeven. Dat kun je doen door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan