xara web designer 8 premium "target=_lege pagina" veranderen in xara "target=_blank"

Status
Niet open voor verdere reacties.

kittybakker

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2013
Het is zo frustrerend. Ik heb een duur programma gekocht en alles gaat prima hoor maar 1 ding kan hij niet. En niemand weet hoe ik dit intern kan veranderen. Ik heb een soort startpagina en wil elke link in een nieuw venster geopend hebben. Het is een nederlandse Magix web designer versie, ik weet niet of dit wat uitmaakt maar hij zet alles onder "target=_lege pagina". Dan maakt hij 1 keer een nieuw venster en opent alle externe links daarin. Nu heb ik klachten gekregen dat erop neer komt dat mensen denken dat hij niet opent maar dan zien ze niet dat hij geopend is in datzelfde venster. Ik wil gewoon elke keer een nieuw venster. Als ik het handmatig verander in "target=_blank" dan doet hij dat wel. Maar elke keer als ik veranderingen in de pagina moet maken overschrijft hij dit natuurlijk. Ik weet niet wat ik waar moet veranderen om dit te omzeilen. Heeft iemand een idee.

Hoi kittybakker,
Welkom op het forum! :)

Mmm, het rare is, dat target="_lege pagina" helemaal geen html-code is. Het is een soortement Nederlandse vertaling om het de gebruiker makkelijk te maken.
Xara zal dat alleen intern hanteren, en het later omzetten in een "echte html-code": en dan daarvoor target="_new" gebruiken.
  • Dit kan je checken door de broncode van de pagina te bekijken als ie op internet staat.
Maar... target="_new" is géén (valid) html: in de html-specificaties bestaat geen target met zo'n naam. Daarmee zouden alle links in hetzelfde nieuwe venster/tabblad geopend moeten worden; maar dit zou ook nog per browser kunnen verschillen...
O.a. target="_blank" bestaat wel.

Nu lijkt het me waarschijnlijk (ik ken Xara/Magix niet), dat je ergens een optie-lijstje krijgt als je op "target invullen" klikt zodat je kan kiezen wat er als target genomen moet worden.
  • Vraag 1: Wat zijn de andere mogelijkheden van dat optie-lijstje?
    En heb je die allemaal uitgeprobeerd?
    - Het zou kunnen dat er wel target="_blank" bij zit, maar dan in een kromme Nederlandse vertaling waardoor je op een dwaalspoor wordt gebracht.
    - Zou zou ook domweg een bug in Xara kunnen zijn.​
Ah, in een Google-gevonden Engels manual (versie staat er niet bij) is dit plaatje met de opties te zien:

xara_new.png

In dat uitrolvakje zou het moeten zitten! :)
Als daar geen beweging in is te krijgen:

• Vraag 2: Heb je een link naar een (test)pagina?
  • Vraag 3: Kan je in Xara in de broncode komen om er een regeltje script in te zetten, en/of kan je verwijzen naar een extern javascript?
    - Als het helemaal niet met het target van Xara kan lukken, valt met javascript waarschijnlijk wel iets te fabrieken dat er automatisch een target="_blank" van maakt.​
Met vriendelijke groet,
CSShunter

dank voor je reaktie

Beste CSShunter,

Ten eerste bedankt dat je met me mee wil denken.
Als ik mijn webpagina in kladblok open dan zie ik dat hij lege pagina als target zet. De open in link geeft aan dat het wel opent in blank.
Naamloos-1.jpg
Ik heb contact gehad met magix maar ze doen het af met het feit dat ik maar een widget moet zoeken. Ik ben erg handig maar niet handig genoeg om dit uit te vissen. Zelf dacht ik aan een hercodering van die target=_lege pagina in de head. (maar wie ben ik, ik heb er eigenlijk geen verstand van, anders maak je geen site op deze manier.) Opties om dit aan te passen in het programma zijn er niet, wel kan ik iets toevoegen in de head en body uiteraard of een plug in toevoegen.
Naamloos-2.jpgNaamloos-3.jpg
Mijn site is http://www.stedebroecleeft.nl
Ik kan ook niet in het script komen, alleen de pagina's openen in kladblok, maar als ik daar veranderingen in maak is het de volgende keer weer verdwenen als de pagina wijzigingen heeft. (en dat is de opzet van de pagina)
Een extern javascript toevoegen kan volgens mij wel. Dan moet ik die elke keer als ik upload deze handmatig toevoegen. Dit is wel minder werk dan elke keer de linken veranderen in kladblok voor ik ze upload.

Ik ben dankbaar voor de wil, mij te helpen.
Alvast enorm bedankt
Kitty Bakker

Hoi Kitty Bakker,
Als ik mijn webpagina in kladblok open dan zie ik dat hij lege pagina als target zet. (dus: target="_lege pagina"; CSShunter).
De "open in" link geeft aan dat het wel opent in blank.
Ja, dan is dit dus duidelijk een programmafout van xara/magix! :shocked:
  • Ik heb het even geprobeerd met target="_lege pagina", en dan komen ze inderdaad allemaal in dezelfde nieuwe tab (ook al is het invalid html-code!).
Maar dat kunnen ze dan niet afdoen met "Zoek maar een widget".
Ik zou ze schriftelijk (bv. per mail) iets van de volgende strekking sturen:

Geachte ...,
Op ... heb ik het programma ... gekocht voor het bedrag van € ...,..
Ik heb moeten constateren dat als ik in het venster "Webeigenschappen > Tabblad Links" bij de opties "Link openen in..." kies voor "Nieuw venster of tab (_blank)", er in de door het programma gegenereerde html-code komt te staan: target="_lege pagina" in plaats van target="_blank".
Gevolg is:
  • dat de zo gelinkte pagina's niet elk in een nieuw venster cq. nieuwe tab van de browser openen, maar allemaal in hetzelfde nieuwe venster resp. dezelfde nieuwe tab;
  • dat een aantal pagina's van mijn site een het karakter van een link-overzicht hebben, waarbij men niet verwacht of niet ziet dat de betreffende links allemaal in hetzelfde tabblad openen als men meerdere links na elkaar aanklikt;
  • dat eerder geopende links niet meer beschikbaar zijn;
  • dat het gebruiksgemak van mijn site hierdoor schade lijdt;
  • dat de bezoekers van mijn website nu in verwarring worden gebracht;
  • dat ik hierover reeds tal van klachten heb ontvangen.
Daar het hier overduidelijk om een programmafout gaat, die niet overeenstemt met de bij de aankoop te verwachten kwaliteit van het programma, verneem ik graag per kerende post van u:
  1. Wanneer u mij (gratis) een verbeterde versie van het programma zult doen toekomen,
  2. Welke schadeloosstelling ik voor het geleden resp. te lijden ongemak van u tegemoet kan zien, bv in de vorm van een terugstorting van een deel van het aankoopbedrag.
Tenslotte behoud ik mij het recht voor, mij te allen tijde te wenden tot de bevoegde klachtinstanties.

In afwachting van uw antwoord,
Hoogachtend,
...

Want dit is toch wel rijp voor een klacht bij de Consumentenbond o.i.d.! *)

=======

Los hiervan is er gelukkig een trucje om het programma te corrigeren. Maar dat zou ik niet tegen Magix zeggen. ;)
Wat je kan doen:
  • Even het volgende javascript-bestandje downloaden: links-correctie.js
  • Dit uploaden naar een mooi plekje op je server.
  • Vlak voor de </head> of voor de </body> van elke pagina de koppeling naar dat plekje maken, bv.:
    <script type="text/javascript" src="http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/scripts/links-correctie.js"></script>
De rest is zelfbediening (van het script). :)

=======
Wat er in staat is dit:
[JS]// links-correctie.js
function correctExternalLinks(){
var allLinks=document.getElementsByTagName('a');
for (var i=0; i<allLinks.length; i++){ // alle links langslopen
// als een link de letters "http" er in heeft staan
// en niet "members.quicknet.nl/de-bakkertjes" er in heeft staan,
// dan is het een externe link en moet er target="_blank" aan gekoppeld worden:
if (allLinks.href.indexOf('http')!=-1 && allLinks.href.indexOf('members.quicknet.nl/de-bakkertjes')==-1){
allLinks.setAttribute('target','_blank');
}
}
}
window.onload=function() {
// laat eerst de pagina helemaal inladen zodat alle links bekend zijn,
// en laat er dan de correctiefunctie op los:
correctExternalLinks();
}
[/JS]
=======
  • Test: xara-magix-nw.htm

• Klik je op bv. "Politie Nieuws" en daarna op "Nieuws Bovenkarspel" of 1 of meer andere externe links, dan openen die nu volgens plan allemaal in een eigen nieuw tabblad van de browser.
  • Klik je bv. op één van de "Kleintjes", dan blijf je op de site in hetzelfde tabblad.
  • NB: in de testpagina wip je dan naar de echte site (dus daarna werken de externe links niet meer; eerst even terug met de terug-knop van de browser!)
PS:
Hu, ik keek even door m'n oogharen naar de rest van de html-code van xara/magix ... dat kan je maar beter niet doen. :D

Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Hoe het juridisch zit, weet ik niet precies, maar waarschijnlijk moet je een officiële klacht bij de winkelier droppen waar je het programma hebt gekocht. Hoe die het met Magix/Xara oplost, is niet jouw zaak: de koop is met de winkelier gesloten! Maar ik zou maar eens beginnen met een mailtje naar de Magix-vrienden, eens kijken wat ze zeggen. Want dergelijke foutmeldingen zijn goed voor een eervolle plaats: dat gaan ze zeker verwerken in hun volgende versie. Maar een "patch" (tijdelijke oplossing via een hulpbestandje) zou ook nooit weg zijn.

Laatst bewerkt:
wauw!

Je snap toch wel dat je mijn held van de dag bent!
Ik heb nog niks geprobeerd maar ik ga je op de hoogte houden.
En dat ik er iets mee ga doen dat is een feit.

1 uur later:
Ik heb het script met alles wat erin staat geknipt en geplakt in kladblok en opgeslagen als links-correctie.js
Dit heb ik upgeload op de server (maar moet het in de idex_htm_files map of tussen de pagina's staan, ik heb allebei geprobeerd)
Ik heb <script type="text/javascript" src="http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/scripts/links-correctie.js"></script> geplakt in de head (ook geprobeerd in de body). Toen weer opnieuw geupload maar hij doet het niet. Ik ben vast erg simpel maar wat doe ik fout?

vr gr
Kitty

Laatst bewerkt:
Ah, je bent er bijna. De koppeling naar het script zoekt nu in een submapje "/scripts/" (wat ik als voorbeeld had genomen):
HTML:
...
<script type="text/javascript" src="http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/scripts/links-correctie.js"></script>
...
Maar dat mapje "/scripts/" is er bij jou niet.
De links-correctie.js staat bij jou gewoon in de basismap (de "root"), kijk maar: http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/links-correctie.js

Dan moet de koppeling in de <head> ook die bron aanwijzen ("src"="source"):
HTML:
...
<script type="text/javascript" src="http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/links-correctie.js"></script>
...
Zo wordt het niet: mapje niet gevonden > script niet gevonden > script werkt niet. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ik voel me echt heel dom nu.
Dit is wat ik doe
website3.jpgwebsite1.jpgwebsite2.jpg

Daarna exporteer ik mn site naar de map website en dan upload ik m

wat doe ik toch fout???

Nu iets anders en ook hetzelfde. :)

Plaatje 1
  • Je hebt het script nu opgeslagen als "script.html" - maar het hoort te zijn: "links-correctie.js". Dat was eerst goed! Dus even nog een keer opslaan zoals je het eerst gedaan had.
Plaatje 2
  • Dat klopt, daar staat nu "script", want dat was de opgegeven naam van het bestand. Daar gaat vanzelf "links-correctie" komen te staan.
  • Het is wat verwarrend dat Magix er geen bestands-uitgang achter zet (misschien denk je dat je nu een mapje "script" gemaakt hebt, maar dat is niet zo; het is het javascript zelf dat daar staat).
  • NB: Er hoeft dus helemaal geen mapje "scripts" te zijn, het kan ook zonder.
Plaatje 3
  • In het vakje "HTML code (head)" heb je nog steeds het woordje "script/" ertussen staan (het mapje dat niet bestaat).
  • Dit moet er komen:
    <script type="text/javascript" src="http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/links-correctie.js"></script>
En nu?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hij doet het!!

Beste CSSHunter

Je weet half niet hoe blij ik met je ben !! :D:thumb:
Het was niet te vinden op internet, en de site is bedoeld voor heel Stede Broec zoals je kon lezen.
Ik heb de site al klaar staan in een andere lay-out, dit was de eerste en je moet alles 2x doen om het goed te doen.
Dus nu kan hij eindelijk morgen de lucht in.
Ik kan eindelijk weer rustig slapen. Nee serieus je lach erom, maar als niemand je snapt en je weet dat je gelijk heb.
Normaliter hebben mensen die verstand hebben van dit soort dingen niet zoveel geduld. Echt Chapeau!!

Enorm enorm bedankt!
Kitty Bakker

ps. Zou je er bezwaar tegen hebben als ik deze gegevens gebruik voor een ruzie met Magix en misschien om anderen er mee te helpen, of heb je dat liever niet. Ik respecteer je antwoord.

Hoera, ik zie dat ie het doet, meteen ook op de andere pagina's! :thumb:

- Geen enkel bezwaar! :d (anders had ik ook geen "model-mailtje" gemaakt). Ben benieuwd hoe het afloopt!
Maar wel beschaafd ruzie maken hoor. ;)

Groetjes,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hee CssHunter,

Ik kan je wel op de hoogte houden dan moet je me even je email sturen.
En natuurlijk houden we het netjes, je vang meer vliegen met stroop als met azijn, toch?
Weet je wat ik nu weer tegen kwam, dat als je de pagina van stedebroecleeft op toevoegingen en bedrijven op de telefoon bekijkt en hoogstwaarschijnlijk ook op de I-pad dan kunnen ze niet het icoontje versturen zien, dus kunnen ze m niet versturen. En de laatste zin is ook niet te zien. Heel veel kijken natuurlijk via hun telefoon even op zo'n pagina, en zeker na een melding van de nieuwsbrief. Ik heb nog niet gezocht op internet of meerdere daar last van hebben, dus of dit aan jotform ligt of dat dit dus ook weer aan het programma magix ligt.

gr Kitty
(als je me zat ben geef je maar gewoon geen antwoord hoor)

re

Ik heb het aankoopbedrag van de software terugontvangen minus de kosten van het domein wat je er gratis bij krijgt.
Niet gek toch!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan