Hoi Kitty Bakker,
Als ik mijn webpagina in kladblok open dan zie ik dat hij lege pagina als target zet. (dus: target="_lege pagina"; CSShunter).
De "open in" link geeft aan dat het wel opent in blank.
Ja, dan is dit dus duidelijk een programmafout van xara/magix! :shocked:
- Ik heb het even geprobeerd met target="_lege pagina", en dan komen ze inderdaad allemaal in dezelfde nieuwe tab (ook al is het invalid html-code!).
Maar dat kunnen ze dan niet afdoen met "Zoek maar een widget".
Ik zou ze schriftelijk (bv. per mail) iets van de volgende strekking sturen:
Geachte ...,
Op ... heb ik het programma ... gekocht voor het bedrag van € ...,..
Ik heb moeten constateren dat als ik in het venster "Webeigenschappen > Tabblad Links" bij de opties "Link openen in..." kies voor "Nieuw venster of tab (_blank)", er in de door het programma gegenereerde html-code komt te staan: target="_lege pagina" in plaats van target="_blank".
Gevolg is:
- dat de zo gelinkte pagina's niet elk in een nieuw venster cq. nieuwe tab van de browser openen, maar allemaal in hetzelfde nieuwe venster resp. dezelfde nieuwe tab;
- dat een aantal pagina's van mijn site een het karakter van een link-overzicht hebben, waarbij men niet verwacht of niet ziet dat de betreffende links allemaal in hetzelfde tabblad openen als men meerdere links na elkaar aanklikt;
- dat eerder geopende links niet meer beschikbaar zijn;
- dat het gebruiksgemak van mijn site hierdoor schade lijdt;
- dat de bezoekers van mijn website nu in verwarring worden gebracht;
- dat ik hierover reeds tal van klachten heb ontvangen.
Daar het hier overduidelijk om een programmafout gaat, die niet overeenstemt met de bij de aankoop te verwachten kwaliteit van het programma, verneem ik graag per kerende post van u:
- Wanneer u mij (gratis) een verbeterde versie van het programma zult doen toekomen,
- Welke schadeloosstelling ik voor het geleden resp. te lijden ongemak van u tegemoet kan zien, bv in de vorm van een terugstorting van een deel van het aankoopbedrag.
Tenslotte behoud ik mij het recht voor, mij te allen tijde te wenden tot de bevoegde klachtinstanties.
In afwachting van uw antwoord,
Hoogachtend,
...
Want dit is toch wel rijp voor een klacht bij de Consumentenbond o.i.d.! *)
=======
Los hiervan is er gelukkig een trucje om het programma te corrigeren. Maar dat zou ik niet tegen Magix zeggen.

Wat je kan doen:
- Even het volgende javascript-bestandje downloaden: links-correctie.js
- Dit uploaden naar een mooi plekje op je server.
- Vlak voor de </head> of voor de </body> van elke pagina de koppeling naar dat plekje maken, bv.:
<script type="text/javascript" src="http://members.quicknet.nl/de-bakkertjes/scripts/links-correctie.js"></script>
De rest is zelfbediening (van het script).
=======
Wat er in staat is dit:
[JS]// links-correctie.js
function correctExternalLinks(){
var allLinks=document.getElementsByTagName('a');
for (var i=0; i<allLinks.length; i++){ // alle links langslopen
// als een link de letters "http" er in heeft staan
// en niet "members.quicknet.nl/de-bakkertjes" er in heeft staan,
// dan is het een externe link en moet er target="_blank" aan gekoppeld worden:
if (allLinks
.href.indexOf('http')!=-1 && allLinks.href.indexOf('members.quicknet.nl/de-bakkertjes')==-1){
allLinks.setAttribute('target','_blank');
}
}
}
window.onload=function() {
// laat eerst de pagina helemaal inladen zodat alle links bekend zijn,
// en laat er dan de correctiefunctie op los:
correctExternalLinks();
}
[/JS]
=======
- Test: xara-magix-nw.htm
- Klik je op bv. "Politie Nieuws" en daarna op "Nieuws Bovenkarspel" of 1 of meer andere externe links, dan openen die nu volgens plan allemaal in een eigen nieuw tabblad van de browser.
- Klik je bv. op één van de "Kleintjes", dan blijf je op de site in hetzelfde tabblad.
- NB: in de testpagina wip je dan naar de echte site (dus daarna werken de externe links niet meer; eerst even terug met de terug-knop van de browser!)
PS:
Hu, ik keek even door m'n oogharen naar de rest van de html-code van xara/magix ... dat kan je maar beter niet doen. 
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Hoe het juridisch zit, weet ik niet precies, maar waarschijnlijk moet je een officiële klacht bij de winkelier droppen waar je het programma hebt gekocht. Hoe die het met Magix/Xara oplost, is niet jouw zaak: de koop is met de winkelier gesloten! Maar ik zou maar eens beginnen met een mailtje naar de Magix-vrienden, eens kijken wat ze zeggen. Want dergelijke foutmeldingen zijn goed voor een eervolle plaats: dat gaan ze zeker verwerken in hun volgende versie. Maar een "patch" (tijdelijke oplossing via een hulpbestandje) zou ook nooit weg zijn.