• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Xirr + if ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

whisper90

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2010
Berichten
44
Goeiemiddag,

ik had volgende praktische vraag:

Kan je de functie XIRR en IF combineren op eenzelfde tijdslijn ?

In bijlage een voorbeeld waarbij ik reeds van alle investeringen A, B en C de XIRR kan berekenen.
Maar is het mogelijk om de specifieke XIRR te berekenen van A, B of C apart via de functie IF te gebruiken binnen XIRR ?

Ik kom er voorlopig niet toe en krijg altijd "Value" foutmelding.

Bedankt!

Bekijk bijlage XIRR IF.xlsx
 
M.i. klopt de volgende formule als je in B16 de conditie van de IF zet (dus bv. A). Vervolgens kun je de formule naar beneden doortrekken waarbij je in B17 een B zet en in C17 de C. Het is een ingewikkelde matrix formule geworden (dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER) omdat de eerste waarde uit de reeks daadwerkelijk overeen moet komen met de letter uit de conditie. Dus bv. voor IF=A moet de range lopen van regel 2 tot regel 13 terwijl voor IF=B de range moet lopen van regel 3 tot regel 13. Dit doe ik met de INDIRECT-functie gecombineerd met MATCH
Code:
=XIRR(IF(INDIRECT(ADDRESS(MATCH($B16;$B$1:$B$13;0);2)&":$B$13";TRUE)=$B16;INDIRECT(ADDRESS(MATCH($B16;$B$1:$B$13;0);3)&":$C$13";TRUE):$C$13;0);INDIRECT(ADDRESS(MATCH($B16;$B$1:$B$13;0);1)&":$A$13";TRUE))

De op deze manier gevonden waarden komen overeen met als ik de tabel uitsplits naar alleen A, B en C.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan