• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Xlookup? met 2 voorwaarden

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Hallo allemaal.

Volgens mij kan ik het beste in onderstaande bijlage Xlookup gebruiken?

Ik wil graag op tabblad 'Totaal' als uitkomst B krijgen in de gele cel.

Art.num en soort zijn namelijk hetzelfde in de sheet gedeeld , Volgens mij moet er dus eerst gekeken worden naar 'LOK' en Art.num gekeken worden en dat lukt mij niet.
 

Bijlagen

  • Book1.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 8
Code:
=X.ZOEKEN([@LOK];Table1[LOK];Table1[DEC];;0)
 
Dank @jverkerk voor de code.

Dus je hoeft niet de 2 voorwaarden te benoemen zoals zoeken op LOK EN Art,num ?
 
Nee, dat is hier niet nodig.
Als je dat unieke nummer niet had dan wordt het lastiger.
 
Hmm oke, het klopt nog niet in mijn originele bestand omdat ie daar nog steeds de eerste pakt die die tegenkomt.

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen en ik kan het origineel ook niet posten vanwege de info erin.
Ik dacht dat ik `m goed had nagemaakt maar helaas dus niet.
 
Ik denk dat ik `m zo had moeten maken, excuus voor de verwarring.

Dus hij moet op tab 'Totaal' kijken naar die 100 en het art.num kijken en de uitkomst zou dan Artikel1 moeten zijn.
 

Bijlagen

  • Book1.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 3
Dan wordt het deze.
 

Bijlagen

  • Book1 (1).xlsx
    13 KB · Weergaven: 6
Maar er word dan toch niet naar A1 EN Art.num gekeken?

Als er nu een ander Art,num komt met ook LOK 100 dan geeft ie het verkeerde weer.
 

Bijlagen

  • 2024-02-10_11-05-09.png
    2024-02-10_11-05-09.png
    18 KB · Weergaven: 4
zo dan
 

Bijlagen

  • Book1 (1).xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 2
Ik dacht zo en de tweede met zoekfunctie
 

Bijlagen

  • Book1 (1).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 4
  • Book1 (1).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
@Tech8 ook bedankt voor het meedenken maar ik kan/mag de format van de docu`s niet aanpassen.

@jverkerk Yes, dat is wat ik zoek. Chapeau!
maar wat zijn de verschillen tussen de 2 bestanden?
 
De laatste kun je met een validatie de gegevens op tab Totaal zoeken met een pijltje, vond ik wel handig.
 
Dat is raar, in het Functions Argument window krijg ik met de formule nu wel de goede uitkomst echter in de sheet in de cel krijg is #SPILL!

Wat betekend dit?
 

Bijlagen

  • 2024-02-10_19-39-05.png
    2024-02-10_19-39-05.png
    21,8 KB · Weergaven: 6
Van internet.
De foutmelding "#SPILL!" in Excel geeft aan dat er een probleem is opgetreden bij het berekenen van een dynamisch arrayformule. Deze fout treedt meestal op wanneer een formule resulteert in meer resultaten dan de cel kan bevatten. Het kan voorkomen wanneer een dynamische arrayformule probeert resultaten in aangrenzende cellen te "spillen", maar er zijn al gegevens in die cellen aanwezig. Het is meestal een indicatie dat de formule moet worden aangepast om de juiste resultaten te krijgen of dat de bestemming van de formule moet worden gewijzigd.
 
Andere manier.
 

Bijlagen

  • Book1 (1).xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 2
Ik heb hierbij een voorbeeld bestandje gedaan van origineel.
De formule geeft in de cell #SPILL! aan.

Edit, Oh ik zie nu pas dat je ook een ander voorbeeld hebt gedaan , ik ga kijken
 

Bijlagen

  • TestFile2.xlsx
    17,1 KB · Weergaven: 2
@jverkerk

Ik krijg het met je nieuwe formule (de INDEX) niet voor elkaar op mijn besstandje 'TestFile2'
Daar krijg ik een #N/A.

Zou je daar nog eens naar willen kijken, ik hoop dat dat lukt want dan is het volgens mij helemaal goed.
 
Je moet die A2 vastzetten dan werkt het wel
Code:
=X.ZOEKEN($A$2&[@[Art.]];assortment_total[Order pick location]&assortment_total[Catalog number];assortment_total[Description])
 
@jverkerk
Inderdaad in het TestFile2 bestandje werkt het wel als is de =X.ZOEKEN aanpas naar XLOOKUP
Maar...
Als ik dit in het origineel doe krijg ik #NAME? ook nog voordat er een art,nummer staat
 

Bijlagen

  • 2024-02-11_10-19-43.png
    2024-02-11_10-19-43.png
    18,6 KB · Weergaven: 4
Kijk maar naar deze.
Je moet ook kijken bij de X.lookup naar de punt.komma, die moet je verwisselen voor een komma.
 

Bijlagen

  • TestFile2.xlsx
    16,1 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan