• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Xlookup of Vlookup of vertikaal zoeken of iemand een beter idee?

Pat76rick

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2019
Goedemiddag,

ik krijg dagelijks vele informatie binnen in excel lijsten.
Nu wil ik deze lijsten met een aantal voorwaarden implementeren in mijn eigen lijst.

Ik heb een vertikaal zoeken functie gemaakt maar daar wil ik nog 2 voorwaarden aan toevoegen.

=VERT.ZOEKEN(A7;Stamdata!Afdrukbereik;7;ONWAAR)

Ik zou graag willen de waarde van kolom 7 wordt ingevuld indien het product ook overeen komt met de waarden uit de kolom B + D uit het tabblad stamdata.
Indien kolom geen getal is of leeg is dan de waarde ook leeg laten. Ik heb variaties gebruikt met "" maar niets werkte correct.

Is dan vertikaal zoeken een handige optie of zijn er makkelijkere manieren te bedenken?

Groet, Patrick

Bijlagen

Komt dit een beetje in de buurt?
Gedaan met power query. (quick and dirty).

Bijlagen

Komt dit een beetje in de buurt?
Gedaan met power query. (quick and dirty).
Hoi Peter.
Ben zelf niet helemaal thuis in een power query maar het idee erachter is eigenlijk dat de stamdata dagelijks in de Excel ga zetten en dan op basis van de voorwaarden die ik in tabblad aanbod heb staan de gegevens automatisch in worden gevuld. Denk dat niet dat zo makkelijk gaat met een power query maar weet daar eerlijk gezegd ook te weinig van af.

Of:
Code:
=LET(x;FILTER(Stamdata!G$1:G$23;(Stamdata!A$1:A$23=A1)*(Stamdata!B$1:B$23=B1)*(Stamdata!D$1:D$23=C1);"");ALS(ISGETAL(x);x;""))

Wil je anders nog wat extra vergelijkingsmateriaal? 😅
Als je van je stamdata een echte tabel maakt wordt het relatief eenvoudig (zie formules in kolom E).

Bijlagen

Oeps, de hitte waarschijnlijk🤢😂
Qua lengte zit mijn formule nu al in dezelfde grootteorde als die van jou maar als gróót tabelliefhebber hierbij toch maar met dat vereiste extraatje (met de g van getal).

Bijlagen

Omdat ik aanneem dat er toch geen twee gelijke combi's instaan kan het nog iets korter dan mijn vorige ondanks dat de kolomnamen langer zijn dan verwijzingen in de formule.
Code:
=LET(g;SOMPRODUCT(Tabel1[prijs];(A1=Tabel1[Artikel])*(B1=Tabel1[Herkomst])*(C1=Tabel1[verpakking])*1);ALS(g=0;"";g))

Terug
Bovenaan Onderaan