• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

XML Ribbon verwijderd Module VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vexcel

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2015
Helpmij,
Met Custom UI Editor voor MS-office heb ik een aangepaste Ribbon gemaakt voor een bestand, waarin 1 tabblad IDU is met daarin 3 knoppen. Naast IDU blijft ook "File"zichtbaar. Hierin zijn ook maar beperkte opties nog zichtbaar. In bijgevoegde bestand is in test321.xlsm de module "RibbonControlMacros" toegevoegd. Bijgevoegd het txt bestand hiervan. In test123.xlsm is de xml opgenomen welke staat in bijgevoegd bestand: "IDU_xml.txt".
In Excel staat bij Trust Center | Macro Settings de laatste optie ingesteld (Enable all macros (not recommended ....). Bij Developer Macro Setting het vinkje bij Trust Access to VBA project obkect model.
Zodra ik bestand test123 open worden de knoppen getoond. Echter bij het aanklikken ervan verschijnt de melding: "Cannot run macro ..... The macro may not be available in this workbook or all macros may be disabled". Als je vervolgens de XML via de editor verwijderd, deze leeg opslaat, de ribbon zich vanouds toont en test123 opent is de module "RibbonControlMacros" verdwenen. Waar het probleem zit is dan ook voor mij een raadsel. Hopelijk heb je een aanwijzing, suggestie of een oplossing. Al veel gezocht via Doctor Google maar niets kunnen vinden wat dit zou veroorzaken. BTW ik maak gebruik van Excel 2016.

Bijlagen

Probeer deze eens:

Bijlagen

Ed,
Dank je wel voor je snelle (re)actie.
Dit is helemaal perfect, TOP! Het is precies wat het moest gaan worden.
Ik ben erg benieuwd hoe je dit opgelost hebt.
Kun je aangeven hoe je dit opgelost hebt?
Ik moet dit namelijk gaan toepassen op meerdere documenten.
Ik hoor graag van je.

Groetjes,
Victor

Er gebeurde iets vreemds.
Ik had je document in een bepaalde map staan, die heb ik geopend, de code toegevoegd en toen op opslaan geklikt.
De wijzigingen in het document stonden niet in dezelfde map maar het document was opgeslagen in mijn documentenmap.
Raar, maar die bevatte dus wel de wijzigigen.
Daarna werkte alles weer zoals je zou verwachten.

Maar ik denk dat dat komt omdat er vanwege de gewijzigde UI geen Opslaan knop meer was en ik in het Direct venster ThisWorkbook.Save heb opgegeven.
Omdat je dan geen pad mee geeft wordt deze automatisch in de Documenten map opgeslagen, waardoor het eigenlijke document ongewijzigd blijft.

Laatst bewerkt:
Ed,
Het document staat: "C:\Users\havic\OneDrive\Documenten\Werk". Zou dit dan te maken hebben met OneDrive?
"ik in het Direct venster ThisWorkbook.Save heb opgegeven." begrijp ik niet. Deze handeling lijkt mij voor mij leerzaam, en ook essentieel, om toekomstige problemen te voorkomen. Zou je nadere uitleg kunnen geven. Nogmaal dank voor het oplossen van, voor mij netelige probleem, waar ik alles wel zo'n beetje afgelopen ben en de vinger niet op de pijnplek heb weten te leggen. Groot leermoment dus! Vandaar dat ik ook het naatje van de kous wil weten om dit helder te krijgen. Zou je mij nader willen onderrichten?

Druk in de VBA Editor op CTRL-G.
Het direct venster verschijnt dan en daar kan je dan je enkelregelige VBA opdrachten ingeven.

Ed,
Een korte resume:
Ik heb alles verplaatst naar C:\werk. Bestand test321 geopend, RibbonControlMacros.bas geimporteerd. Bestand gesaved. Dit overigens apart, maar ook gecombineerd, via Immediate: ThisWorkbook.saved en alleen via Immediate optie gedaan. Na openen staan de macro's er nog. Vervolgens in de ui editor test321 geopend en de idu_xml geplakt en opgeslagen. Na openen test321 worden de 3 knoppen getoond, echter de melding van geen macro's blijft bij mij verschijnen. IK mis tov van jou duidelijk ergens een afslag, alleen waar. Kun je in korte stappen uiteen zetten wat jij hebt gedaan. Overigens, misschien niet onbelangrijk, werkt bij mij ALT F11 niet. Ik kan wel gewoon via de Develop tab de editor openen.

Groetjes,
Victor

Het is niet ThisWorkbook.saved
Want daarmee geef je aan dat de wijzigingen al opgeslagen zijn.
Het is: ThisWorkbook.save
Dus zonder een d er achter.

Of gebruik gewoon CTRL-S

Laatst bewerkt:
Ed,
Sorry voor de typo die de onduidelijkheid bracht. Bij intypen van ThisWorkbook.s komt automatisch de optie Save.
Deze gekozen. Probeem blijft echter bestaan.

Groetjes,
Victor

Laatst bewerkt:
Ed,
Ik heb nog een aanvullend vraagje. Links boven staat een Save icon, in afbeelding rood omcirkeld.

Bekijk bijlage 360893

Hoe kun je deze laten verdwijnen? Opzet is namelijk dat bestand alleen in PDF format weggeschreven moet gaan worden.

Groetjes,
Victor

Als die helemaal weg moet dan verwijder je hem toch uit de XML?

Ed,
Ik bedoel dat de 3 knoppen en beperkte opties bij File beschikbaar moeten blijven. De optie Save (rood omcirkeld), CTRL S, zou ik ook weg willen hebben.
Alleen via de grote icon (diskette) zou een opslag in PDF formaat geboden moeten worden.

Groetjes,
Victor

Je bestand is hier niet te zien. Voeg deze toe via Ga geavanceerd en dan de paperclip.

Ed,
Het is bestand dat je zelf aangepast hebt en bijgevoegd. Deze heb ik hierbij opnieuw toegevoegd.

Grtz Victor

Bijlagen

Zoiets?

Bijlagen

Ed,
Hier heb ik zeker wat aan en kan dat goed gebruiken. Dit is echter niet wat ik bedoelde.
Wat ik bedoelde is het diskette icon wat naast File in de linker bovenhoek getoond wordt en gelijk staat aan CTRL S.
Dit icon dient niet zichtbaar te zijn en ook CTRL S moet geen optie zijn.
In bijgevoegde afbeelding heb ik met rood potlood het omcirkeld.

Bekijk bijlage 360903

Grtz Victor

Laatst bewerkt:
CTRL-S staat uit in dat document.
Je document is weer niet zichtbaar.

Dus de knop moet er wel zijn maar de icoon niet zichtbaar?
Als die knop er niet moet zijn of het icoontje niet dan kan je dat gewoon in de XML verwijderen.

Maar waarmee moet dan de PDF worden opgeslagen?

Ed,
Jij spreekt volgens mij over de grote rode diskette afbeelding waarmee je het bestand opslaat als PDF.
Dit is wat moet blijven zoals die nu is. Waar ik het over heb is het kleine paars of blauw diskette afbeelding.
Voor het gemak zal ik opnieuw beide bestanden bijvoegen. In het plaatje gaat het om de icon die rood met potlood omcirkeld is.
De afbeelding is een uitknipsel van bestand test123. Hopelijk geeft dit opheldering.

Grtz Victor

Bijlagen

• test123.xlsm
    test123.xlsm
    16,4 KB · Weergaven: 17
  • CTRL-S.png
    CTRL-S.png
    23,5 KB · Weergaven: 16
Ok. Geen idee of die weg kan en zoja hoe dan.

Laatst bewerkt:
Ed,
Dank je wel voor je geduld :d
Ik ga verder zoeken waarom dit bij mij wel zichtbaar is en bij jou niet.
Zou dus ergens een instelling moeten zijn lijkt mij.
Bedankt voor je ondersteuning.

Grtz Victor

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan