• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

XML tabellen, hoe te koppelen Auditfile XAF

Status
Niet open voor verdere reacties.

oogstweg 2

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Berichten
72
Ik heb een XML-bestand met veel mutaties genaamd XML-Audit-file (XAF). In dit bestand zijn door een boekhoudpakket op een standaardwijze verschillende tabellen opgenomen. Ik wil dat openen met Excel. Dat lukt, maar in de tabellen wil ik een koppeling maken.Bekijk bijlage voorbeeld test.zip waardoor ik de gegevens uit de verschillende tabellen kan combineren in 1 tabel of draaitabel. ns1:accID en ns1:accID15 zijn dezelfde variabele in verschillende tabellen. Ik wil van de laatste tabel met bedragen (ns1:amnt17) de naam van de grootboekrekening (ns1:accDesc) tonen. Hoe kan ik dat het beste aan pakken

Gert
 
Gert,

XML bestanden bestaan uit verschillende tabellen met hun velden die in een lange lijst worden opgenomen.
Excel maakt hier een rare tabel van met rijen en kolommen.
ns1:accDesc is een kolom uit de tabel met grootboekrekeningen.
ns1:amnt17 is een kolom uit de tabel met mutaties.
Deze hebben dus eigenlijk niets met elkaar te maken, wel staan in de mutaties de grootboekrekening nummers
die natuurlijk ook in de tabel grootboekrekeningen voorkomt.
Ik zou de tabel met mutaties pakken, daaruit de grootboekrekeningen halen en de bedragen.
(kolom BB en BE ) deze in een andere tabblad plaatsen en op basis van de grootboekrekening de omschrijvingen op laten zoeken.
met Vert.zoeken kun je dan de omschrijving opzoeken.
Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt op basis van jouw bestand.

Bekijk bijlage HelpMijLeesXML.xlsx

Veel Succes.
 
Dank, elsendoorn.

Ik had graag accId en accId15 willen koppelen in een tabel, maar uit jouw reactie maak ik op dat dat niet zonder handmatige ingreep lukt. Zelf had ik de beide tabellen al kunnen koppelen door ze inderdaad in 2 werkbladen te zetten en dan een pivot met 2 brontabellen.

Maar eigenlijk zoek ik een oplossing waarbij de pivot of tabel zonder handmatige ingreep gekoppeld wordt. Zodoende kan een gebruiker zonder databasekennis er ook mee werken. Ik denk dat dat moet kunnen, maar mijn xml kennis is onvoldoende.
 
Ik had al wel ontdekt hoe je in een draaitabel kolommen kunt laten uitrekenen, dus saldo van debet minus credit als waarde tonen en niet de afzonderlijke op- en afboekingen..
 
In je xml bestand vind je geen amnt17 of accId15, alleen een amnt en een accId. Excel kent het volgnummer toe omdat je probeert een tabel in een tabel in een tabel op een werkblad te zetten. Daarvoor heb je vier dimensies nodig, een Excel werkblad heeft er maar twee.
Omdat je blijkbaar alleen geïnteresseerd bent in de transactieregels kun je het zo oplossen:
- begin in het bestand waarin je de xml hebt geïmporteerd met een schone lei: maak een nieuw werkblad en verwijder alle andere;
- open het Xml-source task pane via het Ontwikkelaars tab;
- sleep het repeating element (let op blauw vierkantje met wit driehoekje) ledgerAccount naar je werkblad
- sleep trLine naar een tweede werkblad
- rechtsklik in de tabel > Vernieuwen
- voeg een rekenkolom Description toe aan de tabel met trLines en gebruik vert.zoeken om de omschrijving op te halen
Maak nu je draaitabel.

Als je wilt kun je nog wat opschonen: verwijder de kolommen die je niet nodig hebt; doe een zoek/vervang om overal de namespace prefix te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
YES!!! je kunt het zelfs in 1 tabblad zetten door een lege tussenregel te plaatsen. Ik begrijp nu ook waarom het mijn niet lukte, ik probeerde inderdaad meerdere dimensies in 1 tabel te stoppen.
Ik kan nu wel met een pivot (relaties koppelen) het overzicht krijgen dat ik ga gebruiken.
Nogmaals bedankt, Pixcel!

Gert
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is.

Ik heb nog een vraag over jouw gebruik van xaf maar mag je geen pb sturen (omdat ik geen verenigingslid ben??).
Zou je mij een e-mail willen sturen naar frans at pixcels.nl? Bedankt.
 
Gert,

Je kunt XML bestanden redelijk makkelijk inlezen, waarbij je zelf de kolommen kan aangeven.
Ga naar het tabblad "Ontwikkelaars", als je deze niet ziet maak deze dan actief via
- Office knop, Opties voor Excel, Tabblad ontwikkelaar op het lint weergeven.

- Ga op tabblad ontwikkelaar naar "Bron", aan de rechterkant wordt een venster geopend.
- Druk op de knop XML-Toewijzingen, druk op de knop Toevoegen en zoek je bestand op.
- Je krijgt een foutmelding maar dat is geen probleem klik op OK, Klik weer op OK en aan de rechter
kant van wordt het venster gevuld met de structuur die in je bestand staat.
- Ga naar beneden naar Transactions,
- Sleep ns1:accID naar cel A1
- Sleep ns1:desc naar cel B1
- Sleep ns1:amnt naar cel C1
- Sleep ns1:amtp naar cel D1
- Ga terug naar tabblad ontwikkelaar en klik op Importeren.
- Je hebt nu een lijst met alle mutaties.

Veel Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan