xp advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

willempie

Verenigingslid
Lid geworden
9 feb 2001
Berichten
758
mijn dochter heeft nu windows me op haar computer,maar ze wil graag xp.mijn vraag is is dat mogelijk op deze pc..



--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003, 2004 Lavalys, Inc. ]-----------------------------------------------------------

Versie EVEREST v1.10.106/nl
Homepage http://www.lavalys.com/
Rapporttype Rapport Assistent
Computer
Maker
Besturingssysteem Microsoft Windows ME 4.90.3000 (WinMe Retail)
Datum 2005-10-28
Tijd 21:20


--------[ Overzicht ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows ME
OS Service Pack -
Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
DirectX 4.08.01.0881 (DirectX 8.1)
Computernaam
Naam gebruiker

Moederbord:
CPU Type Intel Celeron-A, 466 MHz (7 x 67)
Moederbordnaam Chaintech 6BDA/6BDU/6BPV/6BSA/6BSV/6BTA/6BTA2/6BTA3/6BTM(L)/6BTS/6ZIA / Matsonic MS7070S(D)
Moederbord Chipset Intel 82440BX/ZX
Systeemgeheugen 320 MB (SDRAM)
BIOS Type Award Modular (08/17/00)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM3)
Communicatiepoort EPSON Printer Port (LPT1)

Scherm:
Video kaart NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro
3D-Versneller nVIDIA RIVA TNT2 M64
Monitor LG L1510S [15" LCD] (123037419)

Multimedia:
Geluidskaart TerraTec Base 1/64 Sound Controller

Opslag:
IDE apparaat Intel - 82371AB/EB PCI Bus Master IDE-controller
IDE apparaat Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
IDE apparaat Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)
Diskettestation GENERIC NEC FLOPPY DISK
Harde schijf GENERIC IDE DISK TYPE47
Optische Station JLMS XJ-HD165H (16x/48x DVD-ROM)
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (FAT32) 3241 MB (1874 MB vrij)
D: (FAT32) 9709 MB (4942 MB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaardtoetsenbord met 101/102 toetsen of Microsoft Natural Keyboard
Muis PS/2 compatibele muispoort

Netwerk:
Netwerkkaart Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Peripherieapparaten:
Printer Canon PIXMA iP4000
USB1 apparaat Intel 82371AB/EB PIIX4 - USB Host Controller




[ Moederbord ]

Moederbordeigenschappen:
Product i440BX-W977TF
 
Laatst bewerkt:
Ja, da's mogelijk...............

Systeemvereisten Windows XP Home Edition

Voor Windows XP Home Edition heb je nodig:

Pc met een 300 MHz-processor of hoger; 233 MHz minimaal benodigd; Intel Pentium/Celeron-familie, AMD K6/Athlon/Duron-familie of compatibele processor aanbevolen.
128 MB RAM-geheugen of hoger aanbevolen (64 MB minimaal ondersteund, mogelijk beperkte prestaties en minder functies).
1,5 GB vrije schijfruimte.
Super VGA-monitor en -beeldschermadapter met een resolutie van 800 x 600 of hoger.
Cd-rom-station of DVD-station.
Toetsenbord en Microsoft Mouse of compatibel aanwijsapparaat.

Aanvullende items of services die voor bepaalde functies van Windows XP zijn vereist
Voor toegang tot het Internet:

Voor sommige Internet-functies is toegang tot het Internet en het bezit van een Microsoft. NET Passport-account vereist. De Internet-aanbieder brengt mogelijk afzonderlijke kosten in rekening voor de Internet-toegang, terwijl daarnaast lokale of interlokale telefoontarieven kunnen gelden.
14k4-modem of sneller

Maar om nu te zeggen dat het lekker zal gaan draaien: Nee!
 
Laatst bewerkt:
wat zou er eventueel aangepast moeten worden dan.ik dacht zelf de geluidskaart want die is al oud.en kan dit systeem dan ook van fat32 naar ntfs
 
De geluidskaart veranderen heeft (helaas voor jou) geen positieve / negatieve gevolgen voor de performance van XP.

Wat veranderd zou moeten worden zijn de processor / videokaart en een kleine geheugenuitbreiding. Echter, gelet op de huidige nieuwprijzen van de wat simpeler pc's, doe je er net zo verstandig aan om een nieuw pc'tje aan te schaffen. (Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.......)

Het NTFS heeft louter te maken met de wijze waarop de schijf wordt ingedeeld. Dat staat ook los van je pc en heeft alles te maken met HOE de Windows (XP) wordt geinstalleerd.


NTFS of FAT?
Wie in het bezit is van Windows XP of Windows 2000 (en geen dualboot installatie draait) doet er verstandig aan voor NTFS te kiezen. Het bestandssysteem is betrouwbaar, veilig en efficiënt en onlosmakelijk gekoppeld aan de professionele 32-bits architectuur van Windows 2000 en XP. Als u uw installatie van Windows XP al onder FAT32 gemaakt heeft, kunt u vrij eenvoudig overstappen. Een harde schijf kan alleen naar NTFS geconverteerd worden als hij niet helemaal vol is. Voordat het conversieprogramma begint met de eigenlijke handelingen wordt er eerst gecontroleerd of er wel genoeg vrije ruimte is. Is dit niet het geval, dan krijgt u een foutmelding van die strekking. Om het converteren te starten gaat u naar Start / Alle Programma's / Bureau-Accessoires en klikt u op Opdrachtprompt. Typ in het venster dat dan verschijnt convert <schijfnaam>: /fs:ntfs (waarbij schijfnaam de naam van de te converteren harde schijf is). Wacht tot er in het venster de mededeling 'conversion complete' verschijnt en sluit het venster, de desbetreffende partitie is dan geconverteerd. Voor sommige partities, zoals de partitie die Windows bevat, is het mogelijk dat u de melding krijgt het systeem te herstarten voordat de conversie kan beginnen. Volg simpelweg de instructies op het scherm, en alles wordt voor u geregeld na een herstart. Overigens geldt ook hier dat vooraf back-uppen bij dit soort operaties niet alleen verstandig, maar eigenlijk verplicht is. Denk er ook aan dat het niet mogelijk is om terug te converteren naar FAT32.

LET OP: Wilt u om welke reden dan ook terug naar FAT32 en Windows '98(SE) dan dient u de partitie eerst met Windows XP te formatteren in FAT32. Het formatteerprogramma dat bij Windows '98 hoort herkent geen NTFS partitie en zal deze dus overslaan of niet kunnen formatteren.
 
Eerste vraag is waarom wil je xp op die computer draaien eerlijk gezegt zie ik het nut er niet van in.
Heeft veel meer geheugen en cpu nodig als windows me en alles zal dus trager gaan.
Xp is wel stabiler als me.
Maar als het om stabiliteit gaat zou ik eerder opteren voor windows 2000 dit is stabieler als me en ongeveer even snel.

De meeste mensen willen natuurlijk xp alleen maar voor de freaky themepjes als je hiervoor 100 euro wilt betalen ok.
 
dus windows 2000 zou beter zijn.maar ze wil ook spellen kunnen spelen.en windows 2000 ziet er natuurlijk ook anders uit.ze wil natuurlijk hetzelfde als haar vriendinnen en ik weet niet of alles dan hetzelfde werkt als op xp.mijn andere dochter draait trouwens xp op een laptop,een celeron 800 mhz,256 mb waar nog 32 mb af gaat voor shared video.dus dacht ik dat het op de andere pc ook wel zou gaan,meer intern geheugen en 32 mb video.dus dat word voor mij een puzzel om haar tevreden te stellen.
 
Naar mijn bescheiden mening kun je XP probleemloos draaien op deze PC. Ik heb zelf een PIII 450 Mhz, 320 MB SDRAM en het draait prima. En dan draaien er nogal wat zware progjes mee ook, zoals Windowblinds, DesktopX én tot voor kort zelfs Norton Antivirus 2004, niet bepaald de lichtste jongen. Het kan best!:)
 
Laatst bewerkt:
Tja, Willempie,

de ervaring van Ikself hierboven is anders dan wat andere beantwoorders vinden (maar die hebben niet nagenoeg dezelfde configuratie als jouw dochter) dus misschien moet je op die ervaring afgaan.

Ik kan er alleen maar nog aan toevoegen dat ik thuis 2 pc's heb: 1x een AMD 1900 XP en 1x een AMD 1100 (512 intern). Op die eerste pc (1 giga intern) draait XP vanzelfsprekend vloeiend. Op die 2e pc draait XP ook best wel vloeiend, maar alles en dan bedoel ik ook echt alles : opstarten / afsluiten / defragmentatie / virusscannen / openen van een filmpje of foto, het openen van een Wordbestand etc. etc. gaat trager.
Het beste voorbeeld is misschien wel een redelijk fors Wordbestand dat ik heb (60 pagina's inhoudende tekst en afbeeldingen) Als ik dat bestand op het scherm zet en ik vraag "voorbeeld" op. Dan duurt vele seconden voordat de meerdere pagina's voorbeeldweergave is "geladen". Als ik dan door dit bestand heen wandel dat bouwt het scherm zich weer tergend langzaam op.

Deze ervaring en de ervaringen van anderen hebben mij hierboven doen antwoorden zoals ik heb geantwoord. Maar nogmaals, als iemand die nagenoeg dezelfde configuratie heeft, XP vloeiend heeft draaien, dan moet je daar je eigen conclusies uit trekken.

ALs het mijn pc was dan zou ik even op het w-w-w zoeken naar bijv. een "tijdelijke" XP versie (legaal of illegaal) en die heel even proberen.......

Suc6 met de beslissing.

btw. Ikself: jij hebt gelezen dat Willempie's dochter een Celeron heeft?
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
btw. Ikself: jij hebt gelezen dat Willempie's dochter een Celeron heeft?
Yep! Nu wil het toeval dat ik bij een vriendin recentelijk XP heb geïnstalleerd en daar zit ook een Celeron 466 Mhz in, met maar 128 MB intern geheugen. Mét NAV 2004 draait het machientje probleemloos. Uiteraard is het geen P4 3,4 GHz, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Waar het om gaat is of het acceptabel is. Als je 2 minuten moet wachten op het openen van een mapje, dan moet je natuurlijk naar iets anders op zoek gaan. Een voorwaarde is uiteraard wel dat je het systeem 'schoon' houdt, op tijd defragmenteren, tmp-files wissen, overbodige rompslomp uitschakelen (prefetch bijvoorbeeld), overbodige services de nek omdraaien....etc....etc.:)
 
Laatst bewerkt:
Ok, als de ervaringen dubbel zijn dan houdt het even op v.w.b. de mening van iemand die zo'n machine niet heeft (ik).

Willempie, ik sluit mij dan maar bij de visie van Ikself aan. Desondanks, als het mijn machine was, zou ik toch heel even een weekje proef willen draaien met een "geleende" XP versie voordat ik 'm zou kopen.

2e reden dat ik ietwat terughoudend ben is het feit dat volgende zomer Windows Vista uitkomt (opvolger van XP). Als die vriendinnen van jouw dochter redelijk massaal overschakelen naar Vista, dan is jouw dochter terug bij af en heeft zij nog niet hetzelfde als wat de vriendinnen hebben.

Mogelijk prefeleert een jaartje "pijn" hebben met ME en is de aanschaf van een ander pc'tje (desnoods een 2e handse) te verkiezen boven het blijven draaien met de machine die ze nu heeft.
Als ik op het w-w-w kijk wat mijn "hoofdmachine" nu zou opleveren, dan word ik daar niet vrolijk van. M.a.w. een -qua kloksnelheid- 4 tot 5x zo snelle machine als die zij nu heeft koop je overal voor 150 tot zo'n 350 a 400 euro. Een splinternieuwe hoeft niet meer te kosten dan ergens tussen de 600 en 900 euro.

Nogmaals suc6 met de beslissing(en).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor mijn moeder pc'tje in elkaar geknutseld met een Celeron 466 (394mb Ram, 64mb video, 20Gb hdd), en ik moet zeggen, dat draait helemaal niet verkeerd (ok, ik heb ook het één en ander aan toeters en bellen uitgeschakeld)
Aan de andere kant, je hebt al voor € 399 bij Dell een pc met een 2,53ghz celereron, 512mb, 80gb hdd, onboard video en 17inch monitor en de benodigde software, dat is natuurlijk wel een basic pc, maar voor niet teveel geld.
Je loopt natuurlijk een risico dat de spellen die ze wil spelen hogere systeemeisen hebben dan het oude pc'tje, dan doe je een hoop moeite en heeft ze er nog niets aan. Kortom het kan prima, maar kijk dan ook nog even na of de spelen/programma's die ze wil draaien, ook nog op die pc kunnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan