XP blijft rebooten...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter1973

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2004
Het volgende probleem:

XP Professional start sinds gisteren niet meer op. Het volgende gebeurt: computer start normaal op, ik kies Windows XP uit mijn bootmenu (waarin win98 ook een mogelijke keus is), ik kom in het scherm dat ik moet kiezen of ik Windows in safe mode of gewone mode wil opstarten. Gewone mode levert op dat de c-schijf gecheckt wordt op consistentie, waarna de computer reset. Opstarten met laatst bekende werkende instellingen levert hetzelfde op, safe mode levert een lange wachttijd op, waarna de computer weer reset. Dit gebeurt keer op keer, ik kom dus met geen enkele mogelijkheid windows XP meer in.
Voor de volledigheid mijn configuratie:

AMD Athlon 1700+, 640 MB geheugen, 20 Gig C-schijf, 80 gig slave-harde schijf die gepartitioneerd is in D (15 Gig) en E (65 Gig). Op C staat win98, op D staat Win XP.
Ik draai al tijden lang Norman antivirus, Zone-alarm firewall, update ik beide regelmatig. Verder gebruik ik Spybot S&D, Ad-aware en Spywareblaster, ook deze update ik regelmatig en ik scan regelmatig (minstens 1 x per week).
Heeft al minstens een half jaar prima gewerkt, geen problemen.

Wat is er aan de hand??

misschien kan je het proberen met systeemherstel

opstarten met opstartdisk

intype na de prompt scanreg/restore: enter:confused:

Andere mogelijkheid: je opstartconfiguratie op de C-schijf wordt prima gelezen, het systeem begrijpt dat je XP wilt opstarten en dat XP op de D-schijf te vinden is - en vindt geen D-schijf. Werkt die tweede harde schijf nog wel?

Ja, die tweede harde schijf werkt prima! Is ook een vrij nieuwe (3 maanden oud ofzo) en heeft het altijd prima gedaan! Ik blijf alleen steeds in het scherm terecht komen waarbij je kan kiezen uit opstarten in veilige modus, of laatst bekende werkende instellingen maar welke optie ik daar ook kies, daarna reset ie automatisch weer.
Systeemherstel werkt niet: tenminste...als ik de opstartcd van XP erin duw en die optie kies (repair mode ofzo) dan doet ie dat niet.

Wellicht nog relevant: ik heb laatst 256 MB extra geheugen geplaatst, werkte afgelopen week in elk geval goed.

nog meer info voor de volledigheid:
de checkdsk waarin ik verzeild raak nadat ik 'windows normaal opstarten' of 'windows opstarten met laatst bekende instellingen die werkten' controleert telkens mijn c-schijf, vindt geen fouten en dan reset ie weer.

Geplaatst door Wouter1973
Ja, die tweede harde schijf werkt prima! Is ook een vrij nieuwe (3 maanden oud ofzo) en heeft het altijd prima gedaan! Ik blijf alleen steeds in het scherm terecht komen waarbij je kan kiezen uit opstarten in veilige modus, of laatst bekende werkende instellingen maar welke optie ik daar ook kies, daarna reset ie automatisch weer.
Systeemherstel werkt niet: tenminste...als ik de opstartcd van XP erin duw en die optie kies (repair mode ofzo) dan doet ie dat niet.

Wellicht nog relevant: ik heb laatst 256 MB extra geheugen geplaatst, werkte afgelopen week in elk geval goed.

windows 98opstartdisk moet je er ook in doen:thumb:

Volgens je eerste bericht werkte de configuratie al minstens een half jaar zonder problemen - en in een volgend bericht schrijf je dat de tweede vaste schijf niet ouder is dan drie maanden - dat rijm ik even niet...
Ik begrijp dat je een pc had met één vaste schijf, waarop Windows 98 staat; en dat je een tweede vaste schijf hebt bijgeplaatst en daar Windows XP op hebt gezet. Alle configuratie-bestanden staan dus op de eerste vaste schijf; en die doet het nog, want je kunt nog opstarten in Windows 98. Dan kun je natuurlijk ook zien hoe je boot.ini bestand eruit ziet: zou je die eens willen posten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan