XP bootable USB geeft schijfconfiguratie foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

BPsql

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Berichten
14
Hallo,

Ik zit met een probleempje, namelijk:

-ik heb een Dell Optiplex GX620 gekregen
-geen HD erin, dus een 500 Gb Sata schijf gekocht
-geen optical drives en geen floppy drive
-een USB bootable gemaakt met Multibooth met daarop XP (FAT geformatteerd)
-BIOS aangepast zodat hij eerst met USB device opstart

De PC boot goed met de USB-stick, echter als ik voor keuze 1 kies (Begin TXT Mode Setup Windows XP, Never unplug USB-Drive Until Logon), dan krijg ik na enkele seconden een schijfconfiguratie foutmelding.

Wie weet wat ik moet/kan doen om XP toch via de USB bootable op mijn Dell te krijgen

Boot.ini ziet er als volgt uit:

[Boot Loader]
Timeout=10
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
C:\btsec\XPSTP.bs="1. Begin TXT Mode Setup Windows XP, Never unplug USB-Drive Until Logon"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="2. and 3. Continue with GUI Mode Setup Windows XP + Start XP from HD 1" /FASTDETECT
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Continue GUI Setup + Start XP from HD 2, use if installing on HD2" /FASTDETECT
c:\grldr="4. Start GRUB4DOS Menu - DOS FPY IMAGES + Linux + XP Rec Cons + Vista"
C:\btsec\XATSP.bs="Attended Setup XP, Never unplug USB-Drive Until After Logon"





Alvast hartelijk dank,
 
XP kan NIET met SATA schijven omgaan als niet de SATA controllerdriver is geïntegreerd in de XP installatie-software. Ik vermoed dat dáár je probleem vandaan komt.

Je drivers staan overigens hier

en de de handleiding hier

Makkelijkste wat je kunt proberen is (in de BIOS van de computer) de SATA-controller in IDE Mode te zetten. Met IDE schijven heeft XP geen probleem.

Dan is er nog het issue dan XP pas vanaf Service Pack 2 goed met grote schijven kan omgaan (groter dan 130 GB, dus zoals in jouw geval). Ik vermoed overigens dat je dan wel kunt installeren, maar niet de schijf direct op 500 GB kunt formatteren, dus beperkt bent tot die 130 GB.

Beste kans op verklaring van je probleem is wat ik hierboven over SATA controllers geschreven heb. Kijk of je de SATA controller in IDE Mode kunt zetten, ik vermoed dat je dan geen problemen meer gaat hebben met de XP installatie.

Succes,

Tijs.
 
Bedankt

Bedankt voor je antwoord, klinkt heel logisch, maar zelf was ik er nooit achter gekomen dat XP standaard niet met SATA overweg kan. Ik zal zodadelijk ff de handleiding doornemen en de drivers erop zetten.

Ik heb Sp2 in de installatie geïntegreerd, dus de 500Gb zou geen probleem mogen zijn.


Ik laat jullie nog even weten of het hiermee is opgelost.

Groetjes
 
SATA controller in IDE-mode aanpassen kan niet, echter ik kan wel normal of combination kiezen. Ik heb normal gekozen, nog steeds error, nu echter BSOD

Gespeurd op internet en hier uitgekomen:

www.msfn.org/board/topic/112630-0x0000007b-blue-screen-error-during-text-setup/page__p__738009#entry738009

Tiny Hexer gegoogeld (let wel op dat je geen Video conventer download)
code die op de site staat in Tiny Hexer geplakt en opgeslagen als NTDETECT.COM en op USB-stick gezet, waarbij de oude vervangen wordt. Werkt perfect!!!

Geen BSOD meer, nu wel een HALL.DLL fout. Die ga ik nu proberen op te lossen.

Ik laat zodadelijk ff weten of het is gelukt
 
Laatst bewerkt:
Zie in de handleiding dat:
Normal enables the serial ATA controller to operate in its serial ATA native mode only.
Compatible enables the serial ATA controller to operate in serial/parallel ATA combination mode.

[Voor je beeldvorming: parallel ATA = PATA = IDE]

Oftewel: Ik weet niet hoe het stond, maar Compatible had je die IDE modus moeten opleveren, lijkt me.

Vlgs. mij moet je, als je een nieuwe schijf plaatst, 2x die opstart-optie 1 gebruiken van de XP installatie memory-stick om de nieuwe schijf te kunnen gebruiken. Dit is 'uit mijn hoofd', dus even goed de instructies na hoe je met die opstartopties van de XP installatie memory-stick moet omgaan in het geval van een nieuwe harddisk. [Het installeren van XP vanaf een memory-stick is een crime, helaas.]

De melding over Hal.dll zal wel liggen aan een verkeerde boot.ini, maar kan ook liggen aan het verhaal over 2x opstarten in keuze 1 van de memory-stick (zie vorige paragraaf)...

[Mijn ervaring met het installeren vanaf memory-stick is dat elke keer als ik opnieuw moest beginnen na een of andere fout ik de hele memory-stick opnieuw moest voorzien van alles (MultiBoot, grub4dos etc.), omdat tijdens de Xp-'installatie' aanpassingen worden gedaan op de memory-stick.]

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.
 
Nog een toevoeging, uit je eigen aangegeven discussiedraad, m.b.t. Hal.dll melding:
[EDIT: formated: OK! .. restarted: got the "HAL.dll" error. Solved this problem by <F12> (Boot order menu) and sellecting the USB stick (now the HDD is detected and bootable so to avoid going that route I had to do this!).
1s restart booting from USB got me to the choice of sellecting "part 2 of the installation process (GUI)" but got the HAL.dll error again (I might have chosed wrong, so..) 2nd restart from USB, CAREFULLY selecting "part 2..." the installation continued fine.]

Nog maar even voor de volledigheid erbij vermeld.

Succes,

Tijs.
 
Ik geef geen garantie dat het lukt, maar als je meerdere partities hebt op je Sata schijf, copieer dan de volledige inhoud van je cd naar een partitie anders dan C.

Start nu vanaf die andere partitie op, nu heb je geen usb-problemen meer.
 
Ik geef geen garantie dat het lukt, maar als je meerdere partities hebt op je Sata schijf, copieer dan de volledige inhoud van je cd naar een partitie anders dan C.

Start nu vanaf die andere partitie op, nu heb je geen usb-problemen meer.

@Jedi:
a. het is een volledig nieuwe schijf, dus zonder partities erop (zie in de startposting).
b. Opstarten van de harde schijf is dus nog niet mogelijk op dit moment. Het is dus ook (nog) niet mogelijk om de XP installatie te starten vanaf (een reeds geïnstalleerd) Windows of DOS op de harde schijf.

Sorry dat ik het zeg, maar je posting levert volgens mij geen bijdrage aan de oplossing van het probleem.

Tijs.
 
Je had er even bij moeten vermelden dat je alles voorgekauwd moet worden, dan was ik wat vollediger geweest. :rolleyes:

Wat dacht je er van om de schijf bij iemand anders even in de pc te partitioneren en van XP te voorzien ?

En wat dacht je van een livecd ?
 
Hoi mensen,


Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me gelukt door de NTDETECT.COM aan te passen, zoals in de link besproken uit mijn eerdere post. Na installatie van XP en wijzigen van BOOT sequence had ik nog wel een schijfconfiguratiefout, dus toen eerst maar eens met Nlite alles lokaal opgeslagen vanaf de installatie CD, toen SATA drivers met een driverpack van driverpacks.net erin gestreamd. Werkt perfect nu

Alleen kan NIC niet worden gevonden (zelfs diagnostics utility niet, dus vermoedelijk is NIC kaduuk).

Op de vraag waarom ik niet ff de schijf bij iemand anders erin hang.....het leek me leuk om eens een USB bootable te maken en zo een PC aan de praat te krijgen...vandaar.


Wat mij betreft kan hier een slotje op,


Groetjes,

Bart
 
@Bart: Mooi dat het gelukt is. Zoals je merkte zijn er een hoop haken en ogen aan het installeren van XP vanaf memory-stick, dus mooi dat je resultaat hebt geboekt.

Op opgelost zetten doe je hier op Helpmij zélf (als starter van de vraag): Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan