XP-CD ouder dan geinstalleerde XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

jepewe

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2001
Berichten
656
Ik heb eigenlijk 2 problemen:
1 Kan niet meer opstarten in veilige modus maar mijn normale XP werkt voortreffelijk
2 Om het bliven hangen van de veilige modus te verhelpen wilde ik een repair doen. Jaren geleden heb ik XP geinstalleerd en altijd trouw alle updates er bij geinstalleerd. Alles heeft altijd tot tevredenheid gewerkt maar nu ik mijn originele CD erin doe, zegt XP dat de CD een oudere versie bevat dan er op de pc staat en daarom kan ik geen repair doen maar wel een nieuwe installatie met de verouderde versie.
Wat moet ik daaraan doen?
Joop
 
Als u de veilige modus niet hinderd dan zou ik het laten.
Wat wel eens goed is is dat ge uwe pc eens formatteerd dan is wel weer eens alles zuiver op je schijf.
 
Dat is zeker waar, maar ik zie een beetje op tegen al die herinstallaties van een megaton aan applicaties en het opzoeken van al die serienummers en dan nog al die activeringsnummers. Dat betekent dagen werk....
Joop
 
Reden des te meer om volgende keer het stuurprogramma op een aparte partitie te installeren.
Niet uit betweterigheid, maar uit eigen "domme" ervaring.
Was ook twee dagen zoet.
 
Daar heb ik nooit eerder aan gedacht, maar is zeker de moeite waard. Ik blijf echter zitten met die 'verouderde versie'. Dat betekent natuurlijk dat ik enige tijd onbeschermd op het internet moet zijn om al die updates weer te downloaden en installeren. Vandaag de dag een tricky businesse.
Joop
 
Ik dacht: Voor ik een repair doe, maak ik eerst even een drive-image van de c schijf. Om dit een GB of zo kleiner te maken heb ik alle systeemherstelbestanden en alle tempfolders eerst leeggemaakt. Toen dus deze repair het niet deed was ik wel mijn systeemherstel kwijt. Ook al niet zo verstandig geweest, al zeg ik hetzelf...
Joop
 
Geplaatst door jepewe
nu ik mijn originele CD erin doe, zegt XP dat de CD een oudere versie bevat dan er op de pc staat

Dit kan kloppen, als je Windows up to date houd, is er inmiddels Service Pack 2 geinstalleerd. Daardoor wordt er nu aangegeven dat je cd-rom een oudere versie bevat.
De oplossing is om Service pack 2 te slipstreamen en samen met je Windows Xp op een andere cd-rom te branden.

Zie hier hoe je dat kan doen:
http://www.helpmij.nl/leden/tazman/slipstream.htm


Geplaatst door A.J.
Reden des te meer om volgende keer het stuurprogramma op een aparte partitie te installeren.
Dit vat ik even niet. Als je Windows opnieuw installeerd, zullen die stuurprogramma's niet meer werken. Of bedoel je mischien de installatie bestanden van de stuurprogramma's op een andere partitie?
 
Crash
Dat zou een welkome oplossing kunnen zijn. Vraag is dan wel of er gerepareert kan worden i.p.v. installeren. Ik ga er vanavond nog aan werken.
Wat betreft de stuurprogramma's had ik begrepen dat dat de stuurprogramma's zijn van geinstalleerde applicaties. Ik vermoed dat deze niet achteraf nog overgezet kunnen worden naar een andere partitie. Dat zou ook een spetter van een oplossing zijn
U allen van harte bedankt. Ik zal in de zeer nabije toekomst nog laten weten of ik het slipje kon laten streamen en wat de gevolgen daarvan waren
Joop
 
Hier is dan het resultaat. Het maken van de CD was zeer duidelijk omschreven en was dan ook een makkie. De reparatie mogelijkheid ging echter niet verder dan het z.g. herstelconsole. Dat had voor mij geen zin, want ik weet niet wat ik moet repareren. Wel zag ik dat er een automatisch systeemherstel gedaan kan worden maar als ik dit koos werd er om de automatisch systeemherstel diskette gevraagd. Ook die heb ik niet en ik zou wel graag willen weten hoe daar aan te komen?
Voor al het andere wil ik graag iedereen bedanlen voor het meedenken (vooral crash) en wacht ik nog even een mogelijke oplossing voor die diskette af
Joop
 
Die diskette heeft geen zin, want die moet gemaakt worden als het systeem nog prima draait.:(
Voor zover ik het begrijp is dit ook alleen mogelijk in Windows XP Proffessional.
Maar het kan nog erger. Wat te doen als bovenstaande optie ook niet meer werkt? P.S.: Onderstaande mogelijkheid werkt alleen in de Professional editie!

Om na dit doomscenario nog op te kunnen starten dient u vooraf actie te ondernemen en een diskette te maken voor Automatisch systeemherstel. U doet dit als volgt: Start / Alle programma's / Bureau-accessoires / Systeemwerkset / Back-up. Kies voor Geavanceerd (Geavanceerde modus), dan in het rolmenu Extra voor Wizard Automatisch systeemherstel en volg de instructies. Dit dient u natuurlijk te doen op een moment dat Windows XP goed werkt. U krijgt dan trouwens niet alleen een diskette (ook al wordt deze indruk gewekt) maar uw systeem moet ook een back-up medium zoals een tapestreamer bezitten om daar de rest van de gegevens te plaatsen. Dit kan trouwens ook een logisch station (NIET C: ) zijn waarop u een map maakt waar het bestand wordt opgeslagen. Op ons systeem resulteerde dat in een bestand van bijna 3 Gb en een diskette met een paar kleine bestandjes waarin waarschijnlijk de info over waar het grote bestand te vinden is.

Als het dan zover is dat niets meer werkt kunt u tijdens het opstarten vanaf de CD of opstartdiskettes kiezen voor Automatisch systeemherstel en de instructies volgen.

Let wel! Tijdens het uitvoeren van Automatisch systeemherstel wordt de Bootdrive (C: ) geformatteerd (vandaar dat de back-up niet op C: mag staan) en hiervoor word je niet gewaarschuwd. Het is gebeurd voor je er erg in hebt. Zorg dus dat je van je belangrijke bestanden een aparte back-up hebt.
Bron:
http://www.digiweetjes.com/Besturing/WinXP/WindowsXP48.html
 
Dank je crash. Dit is inderdaad de opmerking 'het kan nog erger' wel waard. Ik denk dat voorlopig de veilige modus dus maar even op nonactief moet laten staan...
Als er dan helemaal niets meer werkt, kan ik altijd nog deze streaming cd gebruiken om op te starten en alles opnieuw te installeren. Ik denk dat ik hiermee deze vraag wel als voldoende beantwoord kan beschouwen en zal hem dan ook maar sluiten
Joop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan