XP crasht iedere keer weer

Status
Niet open voor verdere reacties.

SweetWen

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Ik heb een probleem met mijn computer!! Om niet het hele verhaal te hoeven typen, plaats ik hier even een link naar een artikel met precies hetzelfde verhaal:

http://www.zdnet.nl//help.cfm?id=38932

Nu denk je als je dit leest, probleem is toch op te lossen?? Niet dus, want ten eerste kan ik niets in mijn BIOS meer veranderen door het toevoegen van een password, (lekker slim!!!!) en ten tweede is mijn hele systeem geformateerd en uiteindelijk na meerdere pogingen opnieuw geinstalleerd!! Het enige wat ik me kan bedenken na het lezen van dit artikel is dat het systeem te warm word? Maar hoe controleer ik dit?? Want ik weet namelijk niet wanneer hij te heet word?? En als dit idd het probleem is, hoe los ik dit op?? Door een andere ventilator of iets dergelijks?? Overigens is de ruimte om mijn moederbord heen gewoon open. Hij staat in een kastje waarvan de achterkant open is, ivm bedrading en het deurtje aan de voorkant staat eigenlijk ook altijd open. (luiheid noem ik dat ook wel ;) )

Laatst bewerkt:
Als je een pasword in de bios hebt staat kun je deze dmv een jumper of bios reset weer verwijderen.
En als je wilt weten of je systeem te warm word zou je de kast eens open kunnen goorien en meet de temp van je processor en moederbord eens even na.

Je koelblok, ventilator en heel de meuk goed stof vrij maken.

Ik het verhaal stond incl.sp1 probeer service pack 2 eens :) misschien wat meer uptodate.

ik denk eerder dat het je geheugen is. probeer memtest of iets in die trend eens

Voorheen had ik idd wel sp2 er ook opstaan. Achteraf gezien heb ik die crashes al van begin af aan, de computer is +/- 1,5jr oud. Hij staat nu weer alle updates te downloaden alleen het duurt allemaal zo achterlijk lang, niet normaal!! Voorheen was mijn comp altijd heel snel.

Maar die memtest kan ik er idd wel ff overheen gooien, als hij dalijk weer wat doet tenminste!! Ik heb ook everest home al gedraaid en daar kwam niks uit, behalve de standaard opmerking over AGP doorvoergrootte, ik heb alleen wel een VGA monitor?? En hij gaf iets over DMI aan, maar kan ik verder ook weinig mee??

Ondertussen idd gewoon even alles afstoffen, bedacht ik me idd vanacht ook toen ik wilde gaan slapen :) Als ik een uitslag van memtest heb, post ik het wel weer!!

Tot horens!! ;)

Laatst bewerkt:
Nog even iets anders gecheckt, miss zegt het iemand iets:

Ik heb net eindelijk mijn password in mijn BIOS kunnen veranderen en ik heb even het eenenander nagekeken, weet niet of je er miss iets aan hebt???

IRQ's Activity Monitoring

Primary INTR ON
IRQ3 (com2) Enabled
IRQ4 (com1) Enabled
IRQ5 (LPT2) Enabled
IRQ6 (Floppy disk) Enabled (ik heb helemaal geen floppy drive?????)
IRQ7 (LPT1) Enabled
IRQ8 (RTC Alarm) Disabled
IRQ9 (IRQ2 redirected) Disabled
IRQ10 Reserved Disabled
IRQ11 Reserved Disabled
IRQ12 Ps/2 Mouse Enabled
IRQ13 Coprocessor Enabled
IRQ14 Harddisk Enabled
IRQ15 Reserved Disabled

Ik had trouwens ook nog ergens in mijn BIOS iets ontdekt met VGA deze stond op off en heb ik verander in ON, miss heeft het effect?? Aangezien ik een VGA monitor heb en AGP ook iets met je monitor en videokaart te maken schijnt te hebben??

Ik heb nog iets raars ontdekt, soms als ik reboot en hij start weer op, dan krijg ik te zien boot from cd, verder niks en hij start gewoon normaal op. Ik snap niet hoe dit kan, want first reboot staat op HDD en second staat wel op CD. Je gaat me dan toch niet vertellen dat mijn HDD naar de *PIEP* is???

Ook heb ik gekeken in mijn BIOS naar PC Health Status:

Target temperature: disabled
Shutdown temperature: disabled
CPU Vcore: 1.64 V
+ 2.5 V 2.52 V
CPU Temperature: 64 graden
CPU fan speed 4440 RPM (verschiet elke keer naar 4560RPM en weer terug???)
System fan speed 0RPM

Laatst bewerkt:
CPU Temperatuur is te hoog ik zou maar eens een andere koeler plaatsen of eens controleren of die goed schoon en goed gemonteerd is plaats eens nieuwe koelpasta misschien zit dat er wel niet tussen.

succes:thumb:

SJJ zei:
CPU Temperatuur is te hoog ik zou maar eens een andere koeler plaatsen of eens controleren of die goed schoon en goed gemonteerd is plaats eens nieuwe koelpasta misschien zit dat er wel niet tussen.

succes:thumb:

Koelpasta??? Daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord!!?? Wat is dat??

Die 64 graden geeft hij in mijn BIOS aan, dus ik weet niet of dat ook echt de juiste temperatuur leek. Welke temperatuur moet die ongeveer hebben dan?? Ik moet nog even een thermometertje zoeken, dan kan ik het ff nameten!!

Alvast bedankt voor de tip!! :rolleyes:

Tem peratuur ligt aan je type en merk processor maar 64gr is veel te heet.
En koelpasta moet gesmeerd worden tussen processor en koelblok waar je ventilator opgemonteerd zit dit is nodig voor een goede warmte afvloeing.

LEESVOER

Laatst bewerkt:
SJJ zei:
Tem peratuur ligt aan je type en merk processor maar 64gr is veel te heet.
En koelpasta moet gesmeerd worden tussen processor en koelblok waar je ventilator opgemonteerd zit dit is nodig voor een goede warmte afvloeing.

LEESVOER

Dankjewel!! Momenteel zit ik niet thuis, dus kan even het eenenander niet nakijken, maar dit ga ik morgen zeker even doen!! Ik heb even snel een beetje globaal het artikel doorgekeken. Jij zei dat 64 graden veel te veel is, maar een OEM koeler komt in die test tot 62 grd?? Maar ik zal morgen weer even een bericht sturen hoe of wat!!

Dankjewel voor de snelle reacties!! :thumb:

als je cpu een intel is maakt die 64° niks uit... mijne gaat dikwijls tot 76°, en die blijft mooi draaien (al 2+ jaar)...
amd daarentegen word snel onstabiel eens ie wat boven de 50° gaat...

franco

Als ik het goed heb, heb ik idd een AMD, ik dacht juist dat die beter waren??

Ik heb zojuist win XP weer opnieuw geinstalleerd. Mijn comp draaide zo verschrikkelijk langzaam. Nog is hij niet veel sneller, weet ook echt niet meer wat ik ermee aanmoet, miss maar wegbrengen naar een of andere pc dokter ofzo?!!

Iemand nog suggesties!! Ik zal zodra ik everest home heb kunnen draaien wel even een uitdraai plaatsen!!

Dat amd omnstabiel word bestrijd ik ten zeerste, intel is veel gevoeliger voor te hooge temp. en draaid dan onstabiel amd kan veel hogere temperaturen aan en is momenteel beter dan intel.

ik wilde net memtest draaien, maar dat kan alleen vanaf floppydrive en dat heb ik dus niet, wat nu????

Hallo

Het ganse verhaal eens "vluchtig" overlopen ....

Vermoedelijk krijgt de betrokken c.p.u. een te heet hoofdje .

Indien dit een a.m.d. systeem betreft , zekerlijk de koeling en de thermal pad v/d c.p.u. controleren .

Uiteraard ook eens de powersupply controleren .

Maar ....

Op een p.c. heb je wel 2 (twee) jaar garantie hoor .....

peter

Laatst bewerkt:
Mijn CPU gebruik staat ook telkens op 100% terwijl ik geen enkel programma heb open staan.

Ik heb mijn computer eens via een website gekocht, maar ben bang dat mijn garantie vervallen is, omdat ik zelf al een hoop heb lopen *****n. Toen ik mijn computer kocht, heb ik namelijk ook opgegeven dat ik zelf windows installeer. Die zaak waar ik hem vandaan heb, zit ook aan de andere kant van het land, dus schiet ook niet echt op. Maar ik heb wel al zitten denken om hem eens na te laten kijken bij de pc boer hier vlakbij.

VDK_P zei:
zekerlijk de koeling en de thermal pad v/d c.p.u. controleren .

Uiteraard ook eens de powersupply controleren .

Wat bedoel je daar eigenlijk mee??

LANGE PIER, ik heb even snel gekeken, maar als dat alles erop staat, IDEAAL!!! TNX!!

Heb je de processorkoeler nog nagekeken of die wel goed gemonteerd is en of er voldoende koelpasta is bevestigd.

francozero zei:
als je cpu een intel is maakt die 64° niks uit... mijne gaat dikwijls tot 76°, en die blijft mooi draaien (al 2+ jaar)...
amd daarentegen word snel onstabiel eens ie wat boven de 50° gaat...

franco

Moet ik je toch tegenspreken:
AMD mag heter worden, Intel daarintegen niet.
Mijn AMD draait al tijden op 54 graden zonder problemen.
Ooit weleens op 80 graden (max is 90) ook zonder problemen.
De Intels moeten echt goed beschermt worden daarintegen.

Nog even iets anders gecheckt, miss zegt het iemand iets:

Ik heb net eindelijk mijn password in mijn BIOS kunnen veranderen en ik heb even het eenenander nagekeken, weet niet of je er miss iets aan hebt???

IRQ's Activity Monitoring

Primary INTR ON
IRQ3 (com2) Enabled
IRQ4 (com1) Enabled
IRQ5 (LPT2) Enabled
IRQ6 (Floppy disk) Enabled (ik heb helemaal geen floppy drive?????)
IRQ7 (LPT1) Enabled
IRQ8 (RTC Alarm) Disabled
IRQ9 (IRQ2 redirected) Disabled
IRQ10 Reserved Disabled
IRQ11 Reserved Disabled
IRQ12 Ps/2 Mouse Enabled
IRQ13 Coprocessor Enabled
IRQ14 Harddisk Enabled
IRQ15 Reserved Disabled

Ik had trouwens ook nog ergens in mijn BIOS iets ontdekt met VGA deze stond op off en heb ik verander in ON, miss heeft het effect?? Aangezien ik een VGA monitor heb en AGP ook iets met je monitor en videokaart te maken schijnt te hebben??

Ik heb nog iets raars ontdekt, soms als ik reboot en hij start weer op, dan krijg ik te zien boot from cd, verder niks en hij start gewoon normaal op. Ik snap niet hoe dit kan, want first reboot staat op HDD en second staat wel op CD. Je gaat me dan toch niet vertellen dat mijn HDD naar de *PIEP* is???

Ook heb ik gekeken in mijn BIOS naar PC Health Status:

Target temperature: disabled
Shutdown temperature: disabled
CPU Vcore: 1.64 V
+ 2.5 V 2.52 V
CPU fan speed 4440 RPM (verschiet elke keer naar 4560RPM en weer terug???)
System fan speed 0RPM

Floppy kan gewoon op enabled staan, is geen probleem al reserveert hij dan wel een IRQ adres.
Het crashen is idd een temp probleem.
Zorg dus voor een goede koeling en airflow.
Oftewel: Maak alles goed schoon, doe koelpasta tussen koelblok en cpu (niet teveel)
Voeding uit elkaar halen en stofvrij maken.
Alles stofvrij maken in de kast met een zachte kwast.

Laatst bewerkt:
Ruudjuh® zei:
Moet ik je toch tegenspreken:
AMD mag heter worden, Intel daarintegen niet.
Mijn AMD draait al tijden op 54 graden zonder problemen.
Ooit weleens op 80 graden (max is 90) ook zonder problemen.
De Intels moeten echt goed beschermt worden daarintegen.
De nieuwere pentiums worden ook erg warm en 64*C. is niet ongewoon.
Sterker nog, een pentium zal eerder terugklokken om zijn temperatuur lager te maken.
Ik heb een Pentium tot 102* weten te krijgen, en hij doet het nog prima. (ja, dát is wel te hoog maar toch).

Ruudjuh® zei:
Floppy kan gewoon op enabled staan, is geen probleem al reserveert hij dan wel een IRQ adres.
Het crashen is idd een temp probleem.
Zorg dus voor een goede koeling en airflow.
Oftewel: Maak alles goed schoon, doe koelpasta tussen koelblok en cpu (niet teveel)
Voeding uit elkaar halen en stofvrij maken.
Alles stofvrij maken in de kast met een zachte kwast.
Voeding uit elkaar? Zou ik erg mee oppassen..

Kan gewoon, 4 schroefjes los halen en de kap verwijderen.
Dan met perslucht (spuitbus) of een kwastje stof verwijderen.
Ik doe het wel vaker want stof komt daar ook erg graag.:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan