xp deinstalleren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nerdie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
hey ik heb een probleempje...

Ik kon mijn c schijf niet formatteren omdat windows xp daarop geinstalleerd was, dus heb ik windows xp ook op de f schijf geinstalleerd en windows vanaf de f schijf geladen.

Het probleem is dat dit niet lukt. Ik kan windows xp niet van schijf c deinstalleren. Ook als ik schijf c formatteer dan lukt dat wel, maar dan krijg ik op het eind de melding dat het formatteren niet mogelijk is.

Wie kan mij hiermee helpen?

systeem:
pentium 4 2,53 ghz
512 mb ddr
64 mb nvidia geforce 4 440 mmx

XP verwijderen / formateren kan op meerdere manieren:

1- met de cd van xp opstarten en vrij snel aan het begin na de opstart kiezen voor "druk een toets voor" "opstarten vanaf cd". (Deze optie staat slechts zeer kort in beeld dus wees alert na de opstart !!!)
Als je op tijd was dan komt in een van de vervolgschermen de optie tot een format. Was je te laat dan wordt vanaf hdd gestart en wordt de optie tot format NIET aangeboden.

2- opstarten met een '98 bootdisk en naar fdisk gaan en alle partities (ook de primaire !!!) verwijderen. Daarna nieuwe partities naar keuze aanmaken, formateren en gereed is de hhd / zijn de hdd's.

Optie 1 is voor de gemiddelde pc bezitter, optie 2 is voor de meer deskundige pc bezitters.

Je probeert toch niet te formatteren vanuit windows zelf he. Dat zal niet lukken omdat windows dan in gebruik is.

Je kunt ook een bootdisk downloaden (www.bootdisk.com, daar kies je bv een win98 bootdiskette. Is voor formatteren goed genoeg) en dan alleen format c:\ en format f:\ doen. Eventueel als je meer partities hebt kun je die ook formattern.

@Pasja, waarom moeten de partities eerst verwijderd worden? Zal best wel een reden hebben, maar ik ben benieuwd waarom.:)

Laatst bewerkt:
je kan een NTFS partitie niet formateren met een '95 / '98 bootdisk. Het format commando kan geen "koek bakken" van NTFS indelingen. Da's de reden dat je een "tussenstap" moet maken door eerst de partities te verwijderen en vervolgens nieuwe aan te maken (FAT16 / FAT32), vervolgens kan je ze formateren met de bootdisk van '98, ook zal zou XP er "technisch gezien nog opstaan", maar door de partitie verwijdering is dat theoretisch ook weer niet zo :D omdat een eenmaal verwijderde partitie alleen weer te gebruiken is na een format.

Da's natuurlijk allemaal redelijk omslachtig, zeker als je daarna weer XP op een NTFS partitie wil gaan installeren, dan is optie 1 in mijn vorige bericht de meest handige.

Laatst bewerkt:
Aha, dus alleen als topicstarter ntfs heeft is dit echt noodzakelijk.

Ikzelf heb altijd fat32, dus ik heb daar nooit last van:D

Het leek mij voor de topicstarter zoveel extra (moeilijk) werk als het niet echt noodzakelijk is.

je hebt eigenlijk wel gelijk, ik ging er in mijn enthousiasme vanuit dat iedereen die XP heeft, dit ook op een NTFS ingedeelde schijf heeft staan en da's natuurlijk niet waar,

dus idd. :

Nerdie ('k hoop trouwens dat je naam niet je kennis van pc's weergeeft, anders is het hierboven staande wellicht Arabisch voor je :D :D :D )

als je schijf / schijven middels FAT zijn ingedeeld dat gewoon zo'n '98 ding erin stoppen en booten / formateren maar................

als je schijf / schijven middels NTFS zijn ingedeeld dan optie 1 (of 2) uit mijn eerdere bericht.

[offtopic] Tanja, heb jij XP? Ja, waarom dan FAT en geen NTFS ? [offtopic]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan