XP en 98 op 1 computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Berichten
2.006
Ik heb een pc met op de c schijf win 98 en op de d schijf win XP pro.. Nu wil ik beide eraf gooien en win 98 er alleen op draaien.. De pc start op met een keuzemogelijkheid tussen 98 en xp met als hoofdbesturing win xp.
Kan ik nu op 1 of andere manier instellen dat de pc gewoon via de c schijf opstart (win 98) zodat ik eerst alle gegevens op c kan plaatsen en later d formateren.. en daarna de gegevens op D zetten zodat ik de c-schijf kan formateren? Dan zet ik daarna win 98 er weer even helemaal op.. Of is dat niet nodig al XP is uitgeschakeld?
 
Is de eerste keuze win98?? en op de C-schijf? Lijkt me dat je dan alleen de boot.ini aanpast en de regel met winxp weghaalt. Wel even voor de zekerheid een backup van die boot.ini maken.

Als xp op de d-schijf staat kun je deze gewoon formateren en win98 laten voor wat het is.

Correct me if i'm worng :)
 
[boot loader]
timeout=0
default=C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"

Zorg dat je boot.ini er zo uit komt te zien. De timeout moet op 0 staan en het default besturingsysteem op windows 98.
 
wat zijn jullie toch briljant.. blijven jullie nog ff standby? Voor het geval het helemaal mis gaat.. hihi...
kan bijna niet he, na zulke uitleg..
 
oeps.. k heb jullie toch nog ff nodig..
hij start niet meer op..
wel met f8, dus ik heb nu opgestart met win 98 (veilige modus)...

Ik krijg de melding dat ie win xp niet kan opstarten.. en vervolgens slaat ie zwart vast... dus er staat nog een verwijzingsfoutje in...

FF voor de duidelijkheid..

oude configuratie:
c-schijf - win 98 SE
d-schijf - win xp pro

keuze in het begin
1. win xp
2. win 98
(deed je niets, werd win xp opgestart)

Kopie van de oude boot.ini
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"
 
Misschien dat iemand hier win98 heeft en een schone boot.ini kan plaatsen?

Ik kon er zo gauw geeneen vinden van win98.

Als je de melding krijgt dat xp niet kan starten dan staat deze als eerste ingesteld.

In xp kun je ook nog instellen welke standaard als eerste opgestart moet worden. Ik weet even zo gauw niet meer waar.

De kopie kun je gewoon weer terugzetten en boot.ini noemen. Dan moet die gewoon weer werken.

EDIT: ow, ik zie dat hangmat er al 1 heeft geplaatst:thumb:
 
Laatst bewerkt:
hij lijkt gewoon toch nog een verwijzing te hebben naar win xp want hij zegt dat ie een system map niet kan vinden en dat ik die opnieuw moet installeren...
Maar xp gaat er helemaal af en komt ook niet meer terug.. dus er mag geen enkele verwijzing blijven staan naar win xp...
HELLUP...
 
tanja.. ik heb inmiddels de boot.ini weer terug gezet.. dus als ik een kopie maak van een win 98 se boot.ini en die op die plek neerzet, moet alles ook goedkomen?
want ik heb nl nog een pctje staan met 98..
 
Ik ga daar wel vanuit. Ik zie dat de boot.ini van hangmat toch ook dualboot is.

Dan kun je het best toch een schone boot.ini kopieren van een win98 pc.

Hou de boot.ini die je nu hebt achter de hand voor als het mis gaat ;) Dan kun je altijd weer terug naar de oude situatie.

Start de pc daarna netjes win98 op, dan kun je D formateren. Als het goed is kan dat ook gewoon vanuit windows, dan rechtsklikken op de D-schijf en de optie formateren aanklikken.

Zorg wel dat je belangrijke dingen gekopieerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
tanja.. ik was weer te enthousiast... ik heb op die win 98 SE geen boot.ini staat...
kan het anders heten?
 
Je kunt ook de boot.ini van hangmat kopieren.

[boot loader]
timeout=0
default=C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"


@de rest, klopt het dat die regel met multi(0)..../fastdectect eruit mag? Dacht het wel namelijk.

Met deze boot.ini start win98 als eerste op en je hebt 0 sec keuze om naar xp te gaan. Deze wil je verwijderen dus dat is prima.
 
Laatst bewerkt:
helaas Tanja.. als ik dat doe, dan slaat ie zwart uit en krijg ik de volgende melding:

Win kan niet worden gestart omdat volgende bestand is beschadigd of kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll

moet er dan nog meer uit? Ik heb precies gedaan wat je in de vorige suggestie zei...
 
ik zie dat ie niet mijn hele regel heeft genoteerd...

voor \system32 staat nog "windows-hoofdmap" maar dan tussen die ( ) en dan met punten.. maar die zal ie hier wel niet weergeven..
 
Ho wacht even, mijn systeem en dus mijn boot.ini gaat ervan uit dat xp op de tweede partitie staat op de tweede harde schijf. Dat hoeft bij jou niet zo te zijn.

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0) - staan laten
disk(0) - staan laten
rdisk(1) - betreft de harde schijf. Heb je het betreffende besturingsysteem geinstalleerd op de eerste harde schijf, dan zet je er een 0 neer. De tweede harde schijf krijgt een 1, de derde een 2, enz. Bij mij staat er een 1, dus staat xp op de tweede harde schijf.
partition(1) - betreft de partities. Heb je het betreffende besturingsysteem geinstalleerd op de eerste partitie, dan zet je er een 0 neer. De tweede partitie krijgt een 1, de derde een 2, enz. Bij mij staat er een 1, dus staat xp op de tweede partitie.

De rest gewoon laten staan. Op welke harde schijven en partities staan jouw besturingsystemen geinstalleerd?
 
ik had ff geen geduld.. dus ik heb win 98 opnieuw geinstalleerd... en met succes.. want nu slaat ie zoiezo de d schijf over..
ik blijf nu wel met een ander probleem zitten.. want ik kan de bestanden van de d-schijf (oude win XP) niet verwijderen... althans.. niet allemaal... hij geeft aan dat windows deze bestanden nodig heeft en ze niet kan verwijderen.. hoe raak ik die dan toch kwijt?
 
Kun je niet gewoon rechtsklikken op D en de optie formateren kiezen?

Anders hetzelfde in veilige modus proberen.
 
ik probeer mijn rechtermuisknop.. ook in de veilige modus.. maar dan geeft ie aan dat ik alle schijfhulpprogramma's uit moet zetten of andere programma's die van de schijf gebruik maken.. maar ik heb alles handmatig verwijderd (dat lukte wel in de veilige modus)..
Dus ergens zal er toch nog iets van de d-schijf gebruik maken..
c-schijf werkt inmiddels prima met win 98..
Dus... suggesties????
 
Als je schijven Fat32 ingedeeld zijn, dan zou je nog met een opstartdiskette kunnen opstarten, en dan format d: intikken.

Misschien dat het via dos wel lukt.
 
had ik al geprobeerd.. maar hoe maak ik een opstartdiskette waar de optie FORMAT op voorkomt? Ik heb nl een opstartdiskette gemaakt in die andere win 98 pc (via software-opstartdikette).. maar dan lukt het niet op de optie Format in te typen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan