Xp en Vista?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefan95

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2007
Berichten
681
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een nieuwe computer met Windows Vista Home Premium erop.
Het is een OEM versie dus als ik hem verwijder heb ik er niets meer aan.

Toch wil ik eigenlijk Windows XP erop zetten maar Vista niet kwijtraken, kan ik netzoals sommige filmpjes op Youtube Windows XP ook installeren en bij het opstarten kiezen welk besturingsysteem ik op wil starten?

Heeft er iemand misschien andere aanbevelingen?..
Ik heb een goeie pc: Intel Core 2 Quad Q8200 + 4gb werkgeheugen + Nvida Geforce9600GT enz.

(Windows prestatie index cijfer = 5.9!

Greetz, Stefan
 
Mogelijkheden genoeg, je kan een nieuwe partitie bijmaken en daarop XP installeren.
Bij opstarten kan je dan je OS kiezen.

Je kan ook een Image maken van wat je nu hebt, en die veilig bewaren zodat je altijd terug kunt naar Vista als je dat wilt en dan de boel formatteren en XP installeren.

Voordat je hieraan begint, check eerst of je wel alle drivers voor XP hebt.
 
Hallo,

Dat kan, maar het is het makkelijkst om eerst XP en dan Vista te installeren. Mocht je dus het recoveryschijfje van je PC nog hebben, dan zou ik XP installeren, en vervolgens Vista. Heb je geen recoveryschijfje? Dan zul je een alternatieve bootloader nodig hebben, zoals Grub. Ik heb daar geen ervaring mee, maar het schijnt dat het moet kunnen.

Met vriendelijke groeten,
theblindman.
 
Mogelijkheden genoeg, je kan een nieuwe partitie bijmaken en daarop XP installeren.
Bij opstarten kan je dan je OS kiezen.

Je kan ook een Image maken van wat je nu hebt, en die veilig bewaren zodat je altijd terug kunt naar Vista als je dat wilt en dan de boel formatteren en XP installeren.

Voordat je hieraan begint, check eerst of je wel alle drivers voor XP hebt.

Hallo,

Als je XP er nu gewoon naast installeert, op een tweeede partitie, zal Vista niet meer willen starten en er zal ook geen lijstje verschijnen. Dat komt omdat de bootloader van XP Vista niet herkent, maar andersom wel.

Met vriendelijke groeten,
theblindman.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan