xp en win98 op een pc ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miryam

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2002
Berichten
105
ik heb twee harde schijven op mijn pc op een schijf zit win98 nu wil ik op tweede schijf winxp installeren, wie kan me helpen ??

groetjes
miryam
 
Waar moeten we je precies mee helpen? Zolang je eerst Win98 en dan WinXP installeert gaat het goed. Windows XP maakt dan automatisch een dualboot aan.
 
CD erin en XP installeren op de gewenste partitie. Een dual boot wordt automatisch aangemaakt.

Met de Home versie heb ik echter geen ervaring en deze werkt op details anders dan de Pro versie. Wellicht dat iemand hier nog commentaar bij kan geven, voordat je per ongeluk een upgrade van 98 uitvoert of XP op dezelfde partitie installeert.
 
Dit werkt met de home versie hetzelfde...
 
Mag ik hier ook even een vraagje over stellen?

Ik heb maar 1 harde schijf en heb daar kortgeleden XP pro op gekregen, en m'n vriendin heeft voor mij een extra partitie aangemaakt.
Nu wil ik daar graag 98se opzetten omdat ik in XP photoshop4 niet krijg geïnstalleerd...(Ik denk dat photshop4 een te oude versie is)
Maar als ik die partitie wil openen zegt ie dat de partitie niet geformatteerd is
Wat moet ik doen met dit bericht? Ik al heb voordat XP geïnstalleerd werd de hele PC geformatteerd.
En kan ik überhaupt wel XP en 98SE op een schijf krijgen?
 
Okay, ik zie dat ik al een beetje goed zit als ik 98SE op m'n 2de partitie wil zetten, maar hoe controlleer ik of ik dit heb:
You must have a second hard disk or partition formatted for FAT16/32

En dat formatteren kan ik dat gewoon doen via dat schermpje wat ik krijg als ik die partitie wil openen, met de vraag of ik wil formatteren?
 
Je kunt in windows xp middels schijfbeheer ook de partitie formateren. Dan kun je ook zien of het fat16/32 is
 
waar vind ik dat?
XP is nog steeds een beetje tabula rasa voor mij:confused:
 
Rechtermuis knop op deze computer en dan voor beheren kiezen
 
Tja, gevonden.
partitite C (met XP) is ntfs
en achter D (nu nog helemaal leeg) staat niets.
wat betekent dat nu?
 
Dat die nog niet geformatteerd is.

Maar als je het linkje doorneemt wat ik eerder neergezet heb kun je lezen als je xp op ntfs hebt dat het wat lastiger gaat worden en dat je met een bootmanager moet werken.

Hou er dan ook rekening mee dat als je xp op ntfs blijft je die partitie niet in 98 kunt zien
 
Ja, nou wordt het al weer een stuk moeilijker.

ik wil die partitie alleen gebruiken om grafische bestanden te maken met photoshop4
wil dat zeggen dat als ik bv klaar ben ik de bestanden alleen op die partitie kan zien en gebruiken?
Als ik bv op internet (via XP) zit en de bestanden uit wil delen met anderen, dat niet wil?
Of zie ik dat partitie gebruik nou helemaal verkeerd?
 
Als je alles voor elkaar hebt dan zou je als je in 98 werkt niet de xp partitie kunnen zien. Andersom kun je in xp de 98 partitie wel zien
 
Hmm, mijn zoon heeft even op formatteren geklikt...(ik durfde dat nog niet)
En ik kan die schijf dus gewoon als Fat32 formatteren...

Als ik dat zo doe, dan gebeurt dat wat je zegt in je bovenstaande reply?

En als het niet goed gaat, kan ik dan gewoon de schijf weer leegmaken toch?
Want dat op die site die je me gaf is me eigenlijk weer veel te ingewikkeld.



sorry dat ik zo'n zeur ben.
En zo traag van begrip bovendien:confused:
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad lastiger om eerst xp en dan 98 installeren.

Een nl versie van een uitleg heb ik nog niet gevonden.

Het zou een stuk makkelijker zijn als eerst 98 op je pc stond en je daarna xp ging installeren
 
quote: Het zou een stuk makkelijker zijn als eerst 98 op je pc stond en je daarna xp ging installeren

Is het dan in mijn geval niet makkelijker dat ik de hele PC weer opschoon en eerst 98 installeer en dan Xp er weer naast?
Ik had em toch net schoongemaakt, dus veel gooi ik niet weg.

Ik heb die nederlandse Faq ook even gelezen.
Is vraag 14 voor mij nu van toepassing?
Of moet ik nog verder lezen...
------------------------------
14. Q. Ik heb Windows XP op een NTFS partitie en wil daarnaast Windows 9X installeren

A. Hiervoor heb je extra software nodig. Ik gebruik altijd Partition Magic en Boot Magic, maar er zijn ook andere programma's die net zo goed voldoen. Bij voorkeur maak ik in PM opstartdiskettes, zodat ik de wijzigingen in DOS kan uitvoeren. Met Partition Magic maak je de bestaande NTFS partitie een stukje kleiner door het begin een stuk op te schuiven. In de hierdoor vrijgekomen ruimte maak je een PRIMAIRE FAT32 partitie. Maak deze partitie vervolgens ACTIEF. Voer de wijzigingen uit en herstart de PC. Boot dan vanaf de Windows 9X CDROM en installeer Windows. Installeer daarna ook Boot Magic en herstart de computer. De keuze voor beide Windows versies zijn nu beschikbaar. Beide partities zijn in deze situatie voor elkaar niet zichtbaar, omdat Boot Magic de andere primaire partitie op hidden zet tijdens het opstarten.
------------------------------
Wel een boel aannames dat je wel weet wat je moet doen:confused:
"zodat ik wijzigingen in dos kan uitvoeren"....ja hoe en wat?
"maak deze partitie vervolgens actief"...ja hoe?

En hoe kom ik aan partition magic, is vast niet gratis en waarschijnlijk ook nog prijzig
Is er ook een freeware programma?


Je ziet allemaal vragen, ik heb ook maar even via zoeken gekeken of er nog meer info te vinden is, en ik zie dat ik echt niet de enige ben die vragen hierover heeft.
Maar na alles doorgelezen te hebben wordt het er voor mij niet duidelijker op.........

Is het misschien niet veel eenvoudiger om goedkoop een 2de harde schijf aan te schaffen?
Daar dan gewoon 98Se en photoshop op te zetten en te gebruiken om m'n grafische bestandjes mee te maken?
 
Als je perse een dualboot wil met 98/xp en je vindt het niet erg om opnieuw te installeren is het zeker makkelijker om dan eerst 98 te installeren en daarna xp.

Xp maakt dan automatisch het bootscherm aan.

Je zou ook een 2e hd kunnen aanschaffen (komen dus weer kosten overheen) en als je dan in 98 wilt werken je die hd erin zet. (ik neem aan dat je het zo zou willen)
 
Tja simple gedacht wel
Maar nou heb ik ook al even gezocht bij threads over 2de harde schijven, maar dat ziet er ook niet altijd even simpel uit...
temperatuur die je in de gaten moet houden, bios die schijven niet detecteerd....
en hoe dat nou precies werkt heb ik nog geen kaas van gegeten.


Pff, was ik maar nooit aan XP begonnen.
Het enige wat ik tot nu toe wel handig vindt is systeem herstel:eek:

Oh wacht even, als ik nou M'n Pc weer leeghaal en eerst 98 eropzet, moet ik dan ook weer die partities opnieuw aanmaken?
Of hoef ik alleen format C te doen en dan is die partitie met XP gewoon leeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan