XP erg traag, al veel gedaan. HELP s.v.p.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Holtkamp

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2007
"Collega" c.q. lotgenoot,
Voordat ik alles opnieuw ga of moet installeren deze hulpvraag.:love:

Al zo'n drie jaar draai ik met XP zonder opnieuw te installeren. We werken met vier accounts, veel programmamutaties, etc. Druk op het ding dus. Nu wordt het de laatste weken wel erg traag (zo ineens) en met name:
- het opstarten
- inloggen van een account
- opstarten van bijv. explorer of outlook.
De disk rammelt maar door voordat de zaak gestart is. Als ik eenmaal met explorer of outlook werk is het prima alleen het starten duurt dus eeuwig. Enorm gedoe en zie er tegen op om alles opnieuw te installeren.

Wat heb ik gedaan (en heeft niet geholpen):
- defragmentator
- alle overbodige files weggegooid (ruim 30% vrije ruimte op de disk)
- registerdefrag en registercleaning met Tune Up utilities
- cleaning van het hele systeem met Tune Up utilities.
- het geheugen loopt niet vol, ruimte genoeg
- disk gecheckt met read all sectors

Wie heeft een idee of komt dit bekend voor?
Alvast grote dank!

je zeg het zelf al de instalatie is gewoon verouderd.
als je weer je snelheid wil zal je toch eens een nieuw installlatie gaan doen.

Vreesde ik al en ik hoopte ook dat de techniek al zover was dat dit nodig zou zijn.
Waar zit em dat nu in, weet jij dat?

Hoi,

Heb je ook misschien al een spyware cleaner gebruikt?? Je geeft zelf al aan dat de computer "ineens" traag wordt. Ik zou toch eerst naar de oorzaak gaan zoeken voordat je de boel opnieuw gaat installeren.

Wat je ook kan doen is via de taakbalk dan tabblad processen eens kijken of daar programma's aan het pieken zijn dus taken die enorm veel geheugen gebruiken. Is ook vaak een reden van traagheid.

En als laatse optie zou kunnen zijn een vorige hersteldpunt gebruiken, het systeem maakt om de dagen een soort controle punt je zou natuurlijk naar het punt terug kunnen gaan wanneer de computer niet traag was.

succes.

Gr. Dennis

"Collega" c.q. lotgenoot,
Voordat ik alles opnieuw ga of moet installeren deze hulpvraag.:love:

Al zo'n drie jaar draai ik met XP zonder opnieuw te installeren. We werken met vier accounts, veel programmamutaties, etc. Druk op het ding dus. Nu wordt het de laatste weken wel erg traag (zo ineens) en met name:
- het opstarten
- inloggen van een account
- opstarten van bijv. explorer of outlook.
De disk rammelt maar door voordat de zaak gestart is. Als ik eenmaal met explorer of outlook werk is het prima alleen het starten duurt dus eeuwig. Enorm gedoe en zie er tegen op om alles opnieuw te installeren.

Wat heb ik gedaan (en heeft niet geholpen):
- defragmentator
- alle overbodige files weggegooid (ruim 30% vrije ruimte op de disk)
- registerdefrag en registercleaning met Tune Up utilities
- cleaning van het hele systeem met Tune Up utilities.
- het geheugen loopt niet vol, ruimte genoeg
- disk gecheckt met read all sectors

Wie heeft een idee of komt dit bekend voor?
Alvast grote dank!

Vreesde ik al en ik hoopte ook dat de techniek al zover was dat dit nodig zou zijn.
Waar zit em dat nu in, weet jij dat?

en dan dus echt helemaal schijf formatteren, en dan xp erop zetten. dan wil het wel weer soepel lopen. of misschien windows vista wat, tenzij je pc al heel oud is natuurlijk...

succes...

Dennis, dank voor je reactie.

Het pieken van processen heb ik al naar gezocht maar niet kunnen vinden anders dan bepaalde systeemprocessen die blijkbaar met de disk te maken hebben want dat ding rammelt maar door (cache staat gewoon aan)
Ik kan niet (ver) terug met systeemherstel omdat ik in het kader van de grote opruiming al oude herstelpunten heb weggegooid.
Spyware check en opruiming heb ik ook gedaan en gebruik daarvoor ad-ware prof.

Laatst bewerkt:
en dan dus echt helemaal schijf formatteren, en dan xp erop zetten. dan wil het wel weer soepel lopen. of misschien windows vista wat, tenzij je pc al heel oud is natuurlijk...

succes...

3,1 GHz is toch niet echt oud...lijkt me.

Ik heb er net zolang opstaan als toen jij lid bent geworden, en draait nog prima, wel met de nodige upgrades, updates en herstelinstallaties, maar toch, de kern is hetzelfde.

Goed schoonhouden is dan ook een betere optie.

succes...

ik zou nog ff mooi wachten met windows vista maar dat ben ik.
1 je heb de drivers nodig die er meestal nog niet allemaal zijn.
2 zit nog wat fouten in er is na horen al een service pack geplant voor de problemen.
waarschijnelijk dit jaar nog.

Ik heb er net zolang opstaan als toen jij lid bent geworden, en draait nog prima, wel met de nodige upgrades, updates en herstelinstallaties, maar toch, de kern is hetzelfde.

ja ok ik ook maar de een is de ander niet.
mensen zijn niet allemaal voorzichtig met toevoegen en verwijderen van softwaren.
dit heeft zekkers ook negatieve invloed op de werking van de pc besturing.

Kijk eens of svchost.exe 100% cpu gebruik heeft.

Dat is namelijk een bug van één van de laatste updates en te verhelpen door automatische updates (tijdelijk) uit te schakelen. :)

http://tweakers.net/nieuws/47505/Reparatie-defecte-XP-patch-levert-nieuwe-problemen-op.html

Vr.Gr. Egel.

Nee, dat is het blijkbaar niet. Ik heb meerdere SCV processen maar die gebruiken nauwelijks CPU. Ik merk wel dat bij de eerste start van welk programma dan ook de task NVCoas.exe tussen de 8 en 30% cpu neemt. Bij een volgende start niet. Ik dacht dat het NORMAN virus control is maar als ik de scanner uitzet blijft de taak actief.

Doe ik , zelfs letterlijk maak ik dat ding schoon... Alle updates, virusscanner, fire wall, noem maar op!

Laatst bewerkt:
systeem opruimen

Kennen jullie DoubleKiller al/nog niet?

wat ik meestal doe, is op een dag rustig zitten en noteren welke programma's erop hebben gezeten ( en die dus verwijderd zijn via software ). via verkenner loop ik alles na of er nog eventueel mapjes met daarin bestanden die nog achtergelaten zijn door programmas die verwijdert zijn. Ook via " zoeken " in het startmenu kan je naar bestanden zoeken van niet meer bestaande programmas op je pc. Misschien erg tijdrovend, en erg uitkijken, maar misschien kan er ergens nog een achtergelaten toepassing of een dll bestandje voor die traagheid zorgen.

er zullen vast betere manieren zijn, maar heb nog geen programma gevonden die werkelijk alles verwijdert :D

succes :)

ergens nog een achtergelaten toepassing of een dll bestandje voor

en dat gebeurde mij dus met RefreshDownload! Het programma eruitgehaald,maar kon niets meer l(o)aden
. Bezoekje aan forum MajorGeeks en mijn probleem werd in dat forum door het bedrijf zelf beantwoord.
Wanneer MajorGeeks al bekend is, probeer dan ook nog even Snapfiles en FileHippo. Ik hoop dat jullie genoeg schijfruimte hebben.

holtkamp

Begrijp je vraag helemaal niet. Kan het iets duidelijker?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan