XP Firewall vs. router

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapitein

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2003
Ik leef in de veronderstelling dat je op 1 PC ook maar 1 firewall geactiveerd mag hebben.
Na installatie SP2 is de Windows firewall ingeschakeld. Ik vraag mij af of dat conflicten kan geven omdat de PC ook achter de firewall van m'n router zit.:rolleyes:

Lijkt mij dat je die van XP uit kan zetten.
Je kan je veiligheid testen op www.grc.com en dan kiezen voor Shields UP!!

ik draai al jaren met 2 firewalls 1 in router en zonealarm,gaat altijd goed.

Hier net zo. Overigens laat de firewall van je router alles door wat naar buiten gaat. Met een software firewall kun je OOK dat nog in de gaten houden. Of dat nodig is? Och, ik vraag mij altijd af wat mijn printerdriver op internet te zoeken heeft... Alles wat ik niet nodig vind dat internet op hoeft, blokkeer ik met Zonealarm.

2 firewalls kan prima, zeker als er 1 in bv je firewall zit, maar zelfs 2 software firewalls op je pc kan, als je bv blackice en NIS op 1 systeem zet krijg je van de ene een melding dat een bepaalde actie geblokkeerd is en de andere geeft ook aan dat hij de actie geblokkeerd heeft, het is dus niet zinvol om er 2 te installeren, maar het kan geen kwaad.
De xp firewall heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in, maar je kan hem dus rustig aan laten staan.

Het is mi afhankelijk van zoveel factoren (bijv drivers,netwerk) dat het van geval tot geval anders kan zijn .
Algemene uitspraken al kan wel,geen probleem zijn op eigen situatie betrokken.

Hardwarematige en softwarematige firewalls kunnen zonder problemen tegelijk gebruikt worden, het is zelfs aan te raden meen ik.

De xp firewall als stand-alone firewall zou ik persoonlijk niet doen, samen met een router kan nét IMO.
Ik vind een firewall als outpost/ sygate/ zonealarm veel beter dan die van windowsxp; uitgebreidere instellingsmogelijkheden. Maarwel wanneer je ook op getrokken sources moet letten, is de xp firewall wel aan te raden.
(hoewel sp2 firewall beter valt in te stellen...?)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan