XP formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stanley19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Berichten
2.258
Hej,

Ik heb de laatste tijd alleen maar problemen ( erg veel gepost hier maar geen antwoorden) dus mijn laatste redmiddel is xp formatteren. Ik heb 3 schijven

namelijk:

C: schijf belangrijke documenten die ik niet kwijt wil
D: schijf (recoverd volgens mij staat hier xp op)
E : schijf films die ik ook niet kwijt wil


Ik wil dus alles van mn c en e niet kwijt
in de bijlage meer info over de stations
 
Laatst bewerkt:
Let erop dat je bijlage niet groter mag zijn dan 102kb

Toegestaande bestands extenties: gif jpg png txt zip bmp jpeg doc
 
thnx
 

Bijlagen

  • cde-stations.jpg
    cde-stations.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 77
Als je 3 fysieke schijven hebt, dus geen partities zou ik het volgende doen..

Ik zou je documenten op een cd branden (en ff checken of het ook gelukt is natuurlijk'. Je schijf van je films zou ik loskoppelen zodat je zeker weet dat je die niet formatteert.

Daarna kun je C en D leegmaken. Als je E loskoppelt heb je kans dat de letters van de overige schijven veranderen. Lijkt me in dit geval niet, maar houd er rekening mee.
 
Laatst bewerkt:
Stanley,

als jij met "alles niet kwijt" van C bedoelt dat je je docmenten niet kwijt wilt, maar Windows wel weg" mag ?

Je geeft net niet genoeg info om een direct advies te geven daarom een aanname: je hebt geen XP CD.

Kopieer je documenten (.doc, .xls etc.) van C naar E. (eventueel ook wat naar D als de ruimte op E te beperkt is.)

"Roep" Windows recovery op D aan en formateer C. Na herinstallatie plaats je alle bestanden terug naar C, waarna je D formateert.

Dit alles is een redelijk simpel proces.

Beschik je WEL over een CD met XP erop dan is het verhaal bijna hetzelfde. Kopieer de belangrijke bestanden naar E en eventueel naar D.

CD-erin, opstarten en kies vrij aan het begin voor "opstarten vanaf CD" en kies daarna voor de optie om C te formateren.

De rest hetzelfde...............
 
Laatst bewerkt:
ja daar dacht ik dus ook aan
maar is het niet makkelijk om alles op mn E te plakken

en die dan los te koppelen?

Zou alleen graag weten hoe en wat ik moest loskoppelen


en hoe formatteer ik ?
 
thnx pasja

daar dacht ik ook aan

en inderdaad geen xp cdrom
alles stond er gelijk op
Legaal dat wel !


"Roep" Windows recovery op D aan en formateer C
hoe doe ik dat?
 
In principe is de voeding uit de desbetreffende schijf halen voldoende. Dat witte blokje met rood, geel en zwarte draden. Wel controleren dat je de juiste eruit hebt gehaald.
 
tuurlijk is loskoppelen een prima en veilige optie, maar heb je dan zo weinig "vertrouwen" in jezelf dat je ergens tijdens het opnieuw installeren de fout gaat maken om format E: in te typen of te kiezen voor "formateer alle fysieke opslagmedia" of weet ik veel wat voor boodschap je tegen gaat komen ?

Je bent er zelf bij wat je vingers op het toetsenbord intypen dan wel wat je muis aanklikt.

En de door Tanja aangedragen optie is idd. een zeer goede; brand de hele handel naar CD en doe een steekproef na 't branden (met een stuk of 5 bestanden) of ze "benaderbaar" zijn.
 
offtopic

Ik heb ook een keer rare schijfletters gehad. In Dos kwam er ook nog een virtuele schijf of cd bij. Letters waren opgeschoven en dus de verkeerde geformatteerd. Dit wil ik nooit meer zien gebeuren.:eek: :D Vandaar mijn bezorgdheid.

/offtopic
 
btw,

als je toch gaat formateren is het misschien handig om overal de NTFS indeling te gaan gebruiken ipv FAT..........
 
1 van mn problemen

was dus dat ik geen datacds meer kon maken
dus ik ga alles naar e kopieren




als je toch gaat formateren is het misschien handig om overal de NTFS indeling te gaan gebruiken ipv FAT..........
kan je dat zelf aangeven dan!?
 
All mijn problemen zijn opgelost

YES YES

gewoon alles op e gezet enne c leeggemaakt daarna
d en alles opnieuw geinstalleerd
alleen 1 probleem
alles wordt op D gezet als ik iets installeer
maar wil alles op C want die is 30gig
en D maar 1,6 gig nog

hoe los ik dit op?
 
dan heb je wellicht toch net even te snel ergens tijdens de installatie op Y of ja geklikt.

JIJ bepaalt namelijk waar de Windows map gaat komen en waarschijnlijk heeft de pc een voorstel gedaan tijdens de installatie, inhoudende D:\windows y / n en heb jij daar y of ENTER gegeven.................???

Even opnieuw dus en GOED kijken waar de Windows map gemaakt gaat worden en veranderen als het voorstel van de setup D:\windows is.................
 
Alles wat je download kun je toch zelf opgeven waar je het geinstalleerd wilt hebben? Je kunt toch altijd "browse" aanklikken en zeggen waar alles heen moet.
 
ja dat is dus niet bij alle setups zo tanja

maar goed ik ga niet weer alles herinstalleren vindt het goed zo

thnx
':thumb:'
 
nog niet helemaal , want....

easy cd creator plaatst zich gelijk op mn D:
maar als ik hem op mn c wil hebben lukt dat niet :S

erg vervelend het kan niet op een andere manier? zonder dat ik die installatie helemaal opnieuw moet doen van xp?:confused
 
Het gaat helemaal fout

er komen telkens programmas op d

d is nu vol

ik wilde net weer alles formatteren en op d een recov(img) zetten
maar dat gaat dus niet meer als ik de recov Adiskette
erin zet dan zegt ie dat ie geen recoverybestanden kan vinden
die zijn er wel toch? volgens mij staan die gewoon op de C: nu en voorheen stonden die op D:
 

Bijlagen

  • schijvenindeling.jpg
    schijvenindeling.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 52
ik moet helaas weg dus ik zal je geen antwoord meer kunnen geven, maar heb je geen CD van XP ?

Als je die hebt dan zou ik nog een keer opnieuw beginnen en het hele recoverygebeuren "vergeten".

Windows op C: zoals het "hoort". Ook ECDC kan gewoon op C. De pc bepaalt niet waar jij progjes installeert, maar JIJ.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan