XP gooit spellen er (soms) uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

cycomarcello

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2001
Berichten
28
Ik draai XP Pro tot volle tevredenheid, op één merkwaardig ding na dan.
Spellen kan ik gewoon normaal installeren, maar als ik ze wil spelen dan worden ze door XP er uitgegooid.
Als ik klik op het exebestand van dat spel, neem bv Hooligans, dan wil ie het spel opstarten maar dan springt mijn bureaublad er weer bovenuit.
Hooligans staat dan wel in mijn taakbalk en als ik daar dan op klik, wordt het beeld zwart en mijn monitor schakelt dan over naar de benodigde resolutie (zo'n geluid maakt ie althans) maar dan gooit ie hem er weer uit en ben ik weer bij mijn bureaublad!

Je zou denken aan een videokaartprobleem, maar het rare is nu juist dat ik dit probleem NIET heb als mijn computer bv drie weken lang standby staat.
Dan start alles gewoon normaal op en kan ik alles spelen wat er opstaat.
Maar dan moet ik NIET afsluiten en opnieuw opstarten want dan kan ik weer zo'n lange tijd wachten tot die spellen het weer eens doen...
Dan zou je wellicht nog kunnen denken dat de spellen niet helemaal compatibel zijn met XP, maar zelfs Hyperbowl (wat een standaard XP spelletje is) geeft dit probleem.

Wie o wie kan mij uit mijn misere helpen?
Ik ben al maanden hiermee bezig maar ik heb nog niemand gevonden die de oplossing heeft... (snik)
 
er vanuit gaande dat het probleem zich alleen voordoet (kort) na een opstart zou je bijna denken dat je virusscanner er iets mee te maken heeft.

Als je die uitschakelt, doet het probleem zich dan nog voor?
 
Hoi,

Ik heb zelf ook WinXP en draai ALLE games naar volle tevreden heid (nieuwe en oude).
Dit zeg ik niet om zout in de wond te strooien maar omdat jouw probleem mij interesseerd.

Geef nog wat meer info over je configuratie dan wil ik graag met je mee denken!
Moet nu even weg maar als ik iets weet hoor je het.


Grtzzz.
 
Ook met mijn virusscan uit heb ik het al eens geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Ik heb al zoveel dingen geprobeerd, alle toepassingen uit (bv Outlook, firewall e.d.) maar dat maakte allemaal geen verschil.
Ook heb ik het met de compabiliteit naar oudere Windowversies geprobeerd, evenals "beste prestaties" voor Windows e.d.
Allemaal zonder rsultaat...

FunZip, ik heb een Pentium IV 1600, 256 mb DDR Ram geheugen, een onboard geluidskaart van SIS en een SiS videokaart van 32 mb met een Sis 300/305 chipset. (biosversie 1.12.51)

Wel leuk dat mijn probleem je fascineert, het is ook een echte uitdaging want er zijn al meerdere mensen stapelgek van geworden...
Alvast bedankt in ieder geval.
 
nou, nog maar een gokje dan...............

ik heb eens een videokaartje gehad wat na de opstart enige tijd niet optimaal draaide (de koeler), pas na langere tijd ging de koeler goed draaien. Kan DAAR het probleem bij jou zitten..............? (Dat de "beveiliging" -voor zover 'ie aanwezig is- ervoor zorgt dat de pc naar een "koelere" werksituatie overschakelt totdat het probleem van de -video-temp is opgelost ?
 
Ja, maar het rare is nog dat het allemaal zo onregelmatig is.
Gisteren heb ik toevallig opnieuw op moeten starten en zojuist keek ik weer even en nu doen de spellen het!!!!
Vaak is het pas na een week of twee/drie, nu is het al na 1 dag.

Ik snap er TOTAAL geen hol van...
 
Cycomarcello,

Misschien vertel ik niks nieuws maar toch wat tips voor voor een goed draaiende (spel)computer......

Schoon je PC eens op!
Verwijder je cookies en je temperary internet files.
Kijk eens in de map Temp en leeg hem eventueel.
Doe een schijfcontrole.
Controleer op virussen.
Schoon je register eens op!
Download System Mechanic en installeer het (http://www.iolo.com/sm/)


Hier wat ALGEMENE tips om de (spel)prestaties van je PC iets op te krikken. (Win98 en ME)

1.Beheer zelf je virtueel geheugen. Stel min/max in op 2.5* je RAM geheugen.(deze comp.>>>eigensch.>>>prest.>>>virt. geh.)
2.Laat windows denken dat het een netwerk PC is,ook al is hij dat niet.(deze comp.>>>eigsch.>>>prest.>>>bestandsys.>>>vaste schijf/inst.)
3.Stel je beschikbaar geheugen in dienst van (in dit geval) games door andere progs die op de achtergrond meedraaien uit te zetten.(msconfig) of contr-alt-del, alles uit behalve EXPLORER en SYSTRAY.
4.Defragmenteer regelmatig. (WinXP)
5.Zet cacheformaat op groot.(deze comp.>>>eigsch.>>>prest.>>>best.syst.>>>cdrom)

Voor WinXP
6.Virusscanner uit tijdens spelen.
7.Zorg steeds voor de laatse drivers.
8.Beheer zelf je virtueel geheugen.Zet je beneden/bovenwaarde op resp. :520 en 760MB

Welke videokaart heb je?

Grtzzz.
 
Laatst bewerkt:
en weet je HEEL erg zeker dat een virus ook uit te sluiten is.....? Of een portie spyware................?
 
Funzip,

Ad-Awre kan je beter even NIET gebruiken. Ad-aware is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuw programma. Zij hebben derhalve de reg.file van het huidige programma al sinds 24/9/02 niet meer geupdate. Het betekent dat voor oudere spyware (t/m 24/9/02) Ad-Aware prima volstaat, maar voor alles sinds september heb je geen bal meer aan Ad-Aware. Handig(er?) is om naast Ad-Aware ook SpyBot te installeren en te gebruiken.
 
Zucht, ik begin wanhopiger en wanhopiger te worden!

FunZip, alles wat je zegt gedaan. (Het eerste gedeelte van je post gebeurt sowieso al regelmatig.)
Het tweede gedeelte allemaal uitgevoerd, resultaat 0,0...

Om jouw en Pasja's vraag omtrent de virussen en Spy-ware te beantwoorden, mijn systeem wordt elke nacht op virussen gecheckt.
Regelmatig doe ik ook nog een extra check online.
Adaware heeft idd wel het nodige gevonden maar na het verwijderen van die troep was er geen merkbaar resultaat.

Ik heb een SIS videokaart met een 300/305 chipset. (biosversie 1.12.51)
Volgens Windows een 300/305/630/540/730
Zou Windows wellicht niet precies weten welke het is?
Of zou het dezelfde driver zijn?
Maar ik snap niet dat als het mijn videokaart is, dat ie het soms WEL en soms NIET doet...
Als die tekort komt, dan moet ie het toch gewoon NOOIT doen?

Trouwens dat System Mechanic is een mooi programma zeg!
Alleen jammer dat het maar een dertig dagen trial is...

zucht, zucht en nog eens zucht...
 
oke, maar heb je ook de "boodschap" over Ad-Aware gelezen m.b.t. september 2002, m.a.w. aan Ad-Aware heb je al een maand of 3 "niets meer"?
 
Cycomarcello,

System Mechanic kun je na dertig dagen opnieuw gebruiken maar dan moet je even zoeken (hele tekenreeks) in je register (Start/uitvoeren/regedit)
naar 'System Mechanic' en de waarde die je vind verwijderen.Daarna sluit je het register.

Pasja,

Heb idd goeie dingen gehoord over 'Spybot' maar heb het nog niet gebruikt.

Cycomarcello,

Blijft een vreemd probleem van het wel en niet kunnen speelen van spellen op je PeeCee met WinXP als OS.
Weet niet wat de oorzaak kan zijn!
Misschien(?) een z g warmte effect op een van je printplaaten.Ik bedoel dat als je comp. voldoende opwarmt dat het probleem dan verdwenen lijkt.
Geef toe dat dit vaag is.
Overweeg eens om je kast open te maken en alle prints nog eens in hun sloten te drukken ,ook je geheugen latjes even aandrukken.

Tenslotte,...als je het probleem niet weet op te lossen kun je altijd een schone installatie overwegen.
Wel wat werk maar,.... niet geschoten is altijd mis!

In principe moet jouw comp. vrijwel alle speelen met WinXP aankunnen.

Is een nieuwe installatie geen probleem dan zou ik daar voor gaan.
Heb je hier vragen over dan kom ik je hier weer tegen.

Suc6.
 
Opengemaakt en alles nagelopen heb ik ook al gedaan.
Ik zat idd ook te denken om alles er maar af te gooien en er opnieuw op te zetten.
Dan heb ik zelfs nog een ander videokaartje liggen, ik zat te denkeen om na een schone installatie te kijken of het nu nu wel werkt zoals het hoort en anders die videokaart uitwisselen en opnieuw proberen.
Maar zoals ik al eerder zei, ik denk niet dat het mijn videokaart is.

Ik heb allen nog nooit XP geïnstalleerd itt Win98 die ik wel 30 keer heb geïnstalleerd.
Ben wat betreft dus wat huiverig...

Maar in ieder geval bedankt voor je aangeboden hulp, ik waardeer het ten zeerste.
Je hoeft je niet te schamen over het feit dat je er niet uitkomt hoor, (voor zover je dat al deed) velen gingen je reeds voor..
 
Cycomarcello,

WinXP installeeren is een eitje.
Maar kijk ook hier nog eens in het hoofdstuk "installeren XP"
http://www.schoonepc.nl/

Grtzzz.
 
Laatst bewerkt:
Cicomarcello,
Ons lukt het ook niet om veel oudere spellen (vier / vijf jaar) te installeren onder XP. Wij hebben daarom dualboot: zowel XP als ME geïnstalleerd, met een keuze bij het opstarten. Een vriend van mij zegt dat dit nodig is omdat oudere spellen soms direct de hardware aanspreken, wat XP niet meer toestaat. Daarom gaat het scherm dan op zwart. Volgens mij zijn dus niet virussen de oorzaak, maar de spelsoftware.
Coen.
 
Coen, daar kun je best gelijk in hebben, maar dat is nu het probleem niet denk ik.
Hyperbowl is een standaard Windows spelletje en die vliegt er ook steeds uit.

Nee, ik ben bang dat dit iets dusdanig mysterieus is dat niemand dit op kan lossen. (Ik heb alle hoop verloren, zucht)
 
Geplaatst door cycomarcello


FunZip, ik heb een Pentium IV 1600, 256 mb DDR Ram geheugen, een onboard geluidskaart van SIS en een SiS videokaart van 32 mb met een Sis 300/305 chipset.

Cycomarcello,

Niets ten nadelen van je systeem maar....die SIS kaart daar heb ik geen ervaring mee.Is dit niet de zwakke schakel?(32MB) Ik bedoel tussen al dat NVidia en ATI geweld!

Kun je niet eens een goed werkende videokaart lenen of zo?Om eens te proberen.

Suc6.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan