XP hangt mat 2e HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankflyer

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2001
Ik ben al een poosje aan het proberen een 2e HD te installeren.
Eerst even de situatie.
heb heb een ABIT BE 2 MB met 2x IDE en 2x ATA.
Nu zit er een 20 GB IBM met XP op de ene ATA.(master)
Ik heb de HD,s trouwens in removeble racks zitten, dus dat steekt makkelijk
Nu wil ik een andere hd op de 2e ATA zetten ook op master geformateerd dus leeg en nu wil die stomme computer maar van die lege HD opstarten.
Beide hd,s zitten op een Highpoint onboard controller.
Het vreemde is dat wel het XP begin er is (met die groene balkjes) maar dit blijft hangen omdat iedere keer het ledje van de lege HD oplicht.
Alles geprobeerd.
zet ik de lege HD uit dan start XP gewoon op.

Wie kan mij verder helpen.

gr. Frank

Nee want ze zitten allebei op een ata poort.
dus geen maste slave verhaal,
Dit is alleen als je op een kabel twee hd,s aansluit.
voor de goede orde tijdens de opstart wordt de 2 schijven herkent in de HPT controller.

gr. Frank

Weet niemand het nou

Nog steeds zit ik met een probleem.
XP start niet met 2 hardeschijven. (UDMA 4 met XP en UDMA 2 leeg)
Lees hieboven.
Er is toch wel iemand die mij op weg kan helpen ??

alvast bedankt.

gr. Frank

Re: Weet niemand het nou

Geplaatst door Frankflyer
Nog steeds zit ik met een probleem.
XP start niet met 2 hardeschijven. (UDMA 4 met XP en UDMA 2 leeg)
Lees hieboven.
Er is toch wel iemand die mij op weg kan helpen ??

alvast bedankt.

gr. Frank
Start ie wel op met 1 HD? Kun je overigens niet botweg de 2 HDconnectors verwisselen? Suc6

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad start wel een HD op (IBM 20GB) met XP maar sluit ik de andere aan master of slave maakt niets uit.Dan hangt XP bij het eerste XP scherm.
De hd omgewisseld heb ik ook gedaan.
Niets helpt.
Tijdens opstarten (met 2 HD's) blijft het systeem maar proberen de lege HD aan te spreken.
Ook al een ander HD geprobeerd maar helpt ook niet.

Het betreft dus de HPT 360 controller (2x UDMA).
Tijdens het opstarten worden de 2 HD,s wel herkent in de Dos opstart. (highpoint controller)

groet.

Die controller, het is zeker niet voor nix dat je die nog 'ns specifiek noemt? Wellicht is dit de oplossing of anders slaat het nergens op:
Gebruik je RAID? Het is n.l. wel een RAID controller, zodoende. Heb je ooit een array aangemaakt (wellicht striping/ mirroring)? In het eerste geval weet ik zeker dat ie dat tijdens opstarten aangeeft (zoiets dat ie de array gevonden heeft, met daarachter een schemaatje over de array en de totale hoeveelheid schrijfruimte).
Misschien moet je juist in het BIOS nog aangeven dat je ata wil gebruiken boven de raid. (of andersom als je RAID wil gebruiken) Op mijn moederbord zit een onboard RAIDcontr. maar als je zou willen kun je de connectoren gewoon gebruiken als ata, en dat kies je dus middels de genoemde instelling in BIOS.
suc6

Bedankt,
Nou op het mb zitten 2 IDE en 2 UDMA aansluitingen.
Tijdens opstarten passeert een schermpje van Highpoint
daarin worden beide hardeschijven herkent. punt.
Dan gaat het systeem verder met opstarten en verschijnt het eertste CP opstartscherm, en dan gaat het fout.
Ik zie eerst even het HD lichtje flikkeren van de IBM (met XP) maar gaat vervolgens iets op de andere HD zoeken Ledje brand en gaat uit en gaat weer aan en weer uit enz.
Al die tijd blijft het opstartlogo van XP zichtbaar (met de lopende ledjes) en het systeem hangt.
Dit is wat er precies gebeurd.
Waar verander je de indtellingen in de bios ?

gr. Frank

Geplaatst door Frankflyer
heb een ABIT BE 2 MB met 2x IDE en 2x ATA.
Nu zit er een 20 GB IBM met XP op de ene ATA.(master)
Nu wil ik een andere hd op de 2e ATA zetten ook op master geformateerd die lege HD opstarten.
Beide hd,s zitten op een Highpoint onboard controller.
Nogmaals je specs svp, want je moederbord is mij niet duidelijk, evenals je harddisk specificaties.
En die BIOS is nix om mee te spotten; kom je er niet meer uit?->NOOIT je pc uitzetten, gewoon terug met (vaak) ESC, en dan 'exit without saving'.
Dus: waarschijnlijk moet je via e.o.a. knop in bios komen: del, F2, F8, F10, whatever. Heb je geen handleiding?

Nogmaareens

Hall,
Ik krijg dit hardnekkige probleem maar niet opgelost.

specs:
MB Abit BE6/2
Harde schijven ieder als master op een UDMA kanaal.
(dus een HD op een kanaal) Trouwens ook al slave en CS geprobeerd.
Harde schijven zijn: 1 IBM UDMA 66 (4) van 20 Gb.
daarop staat 1 partitie met W XP dit loopt als een zonnetje zolang ik maar niet de tweede HD, een Maxtor UDMA 33 (2) 9 Gb, er bij schakel.
met beide hd's start n.l. XP niet op.
de bios herkent de beide HD trouwens wel.
Het systeem blijft hangen bij het eerste XP opstart scherm.
Wie o wie kan hier iets van zeggen.
Dus samen gevat.

Abit BE6/2 HD IBM HD Maxtor
op MB zitten 2 kanalen IDE waarop DVD op de een en Plextor brander op de ander.
Voorts 2 kanalen UDMA via een onboard controller van Highpoint met op ieder kanaal een HD.

gr. Frank

Hoi Frank,
balen dat 't maar niet wil, he. Even doorgezocht en hieronder een kleine bloemlezing t.a.v. gebruikers ervaringen. bron
2) UMDA66 controller. This really isn't a downfall if you know what to expect from this board. Since this motherboard uses the intel 440BX chipset, there is NO SUPPORT for drives above the DMA/33 specification. To work around this issue, Abit included the HPT366 chip (and HPT370 on the BE6-II Raid models). This chip is almost like having a PCI card on board. What this means is, *IF* you use that onboard ATA66/100 controller, you will likely find that you cannot use PCI slot 5 at all, and some cards will throw fits when placed in PCI slot3
This Board was my first Abit experience and is sure to be my last. Apart from the special treatment it requires to get running satisfactory the Highpoint 366 controller is a real pain in the ass. I had major problems getting the configuration stable under Windows 2000. I kept getting IRQ_less_than etc. blue screens on the hpt driver on i/o intensive actions. Trying to install one of those updated drivers from hightpoint (who seem to lumber in Beta forever)didn't help and at one time resulted in my system being unable to boot. E-mailed Abit and Highpoint several times but received no support whatsoever.
Currently have all hard disks on the DMA33 controller and CDrom on HPT366 with driver version 1.25.
I am using the v1.0 board. After MANY nights trying to get this thing to work, finally found some relief by FOLLOWING THE DIRECTIONS. DO NOT connect the ATAPI devices to IDE connectors 3 or 4. DO NOT connect a ZIP drive at all under either WIN 2K or XP, until after the installation of the OS is complete and rebooted. (Both try to recognize the drive as a fixed disk, 0, and try to boot from it.) MAKE SURE UDMA is the first boot device in the BIOS. Version 1.22 - 1.25 BIOS updates are useless. Using the Beta BIOS v1.28 finally solved the boot and device detection issues. (Initially, POST did not recognize the ATAPI devices on IDE 1 or IDE 2). Finally, save yourself some grief, get more sleep, and enjoy your computing experience more by buying a different MoBo. Until I blew the BIOS chip on my ASUS board (no, do not ask) I didn't know how good I had it.
A SOLUTION FOR ABIT BE6 HPT366 UDMA 66! FREEZING ------------------------------------------------
************** The Solution. ************** DISABBLE THE UDMA66 CONTROLLER IN THE BIOS AND PUT IN SLOT3 A NEW UDMA(100!)PCI CONTROLLER CARD. (example. From the BRAND Promise) Al works now fine with me! The only thing is that you are SIMPLE DISABLE THE HPT366 CONTROLLER IN YOUR BIOS! know missing 1 PCI slot. *******************************************
I HAVE FOUND WHAT I READ HERE THAT THE HPT366 CONTROLLER CAN HANGS UP YOUR SYSTEM! (Esspecialy with 7200RPM?) The HPT366 controller on this motherboard doesn't work well. Also not with a BIOS update! I placed the card in PCI slot3 why? you would ask? Because it's shares with the HPT366 onboard which i have just disabbled!

If one of your add in cards ends up conflicting with the HPT366 controller, try moving it to a different PCI slot. In addition, why not just disable both primary and secondary IDE controllers to free up an IRQ and run your non-ATA66 devices off the controller as well. Keep your ATA66 HD's on primary, and your CD-ROM or whatever on the secondary for example. Not using a COM port? Disable it, etc etc.

Ja Windoos, het valt inderdaad niet mee.
Het is een onwillige zaak,
Zojuist bezeg geweest (paar uur) om een Ghost te maken van mijn systeem. (5 cdroms) opdat ik deze kan terugzetten op een andere HD bij leze 2e cd systeem plat. dag 5 cd's dag tijd.
Maar we blijven doorgaan, een s zal het wel lukken.
Trouwens, nog bedankt voor je antwoord, het helpt mij weer iets verder.

gr. Frank

compromis

Nou, ik heb een soort oplosing voor mijn eigen probleem gevonden.
Heb nu de IBM hd en de DVD ieder op een UDMA 66 kanaal gezet.
en de 2e HD en brander ieder op een IDE kanaal gezet.
Dit loopt nu eindelijk, maar heb toch nog een vraag.
Waar kan ik de performance van de HD's testen (kijken of ik nou op die IBM een datarate haal van 66.

ik hoor het wel, als ik dat heb gedaan sluit ik deze topic wel als opgelost.

gr. Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan