XP hangt na opstartscherm na aansluiten WD 1 TB.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lion2009

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jun 2009
Berichten
4
Hallo,

Ik heb sinds 7 juni 2009 het volgende probleem.
Bij opstarten van mijn pc hangt windows regelmatig na login in windows. Iconen en startbalken zijn reeds geladen, windows lijkt bijna klaar met starten, vervolgens kun je alleen nog met de muis bewegen. Er is niets meer op te starten. Startbalk, snelstarticonen, bureaubladiconen, niets reageert. Zelfs <CTRL> <ALT> del werkt niet. De enige manier om de pc opnieuw te starten is met de power-button.
Opstarten van mijn systeem gaat 4 op de 6 keer fout, 2 maal goed. Dan werkt verder alles ook prima.

Opstarten in veilige modus (met netwerkverbinding) werkt in alle gevallen prima.

Systeemherstel terug naar 7 juni 2009 mislukt, niet succesvol.


De problemen zijn ontstaan na het koppelen van een externe harddisk, Western Digital, 1 TB via usb.
ik heb mijn externe hdd niet aan mijn pc hangen bij opstarten.

Het koppelen van de externe hdd aan mijn pc bij opstarten geeft hetzelfde beeld, 4 van de 6 keer start de pc niet goed op.

Ik zou erg geholpen zijn met een eventuele oplossing.

Alvast bedankt.

Lion.
 
Als hier je productcode invult kun je evt. de nieuwste/aangepaste driver downloaden.
 
Bedankt voor de snelle reaktie.

Ik had je genoemde wd site ook al gezien, alleen kan ik er geen drivers vinden.
Ik heb de WD10000EB035 , elements, external desktop drive, maar als je erop klikt vind ik er geen drivers.....:confused:


Ter info: De USB hdd werkt prima verder, bij aansluiten, er werden door xp de eerste keer automatisch drivers geinstalleerd.
Alleen, sinds de eerste maal aansluiten van de wd heb ik regelmatig een hangende windows bij opstarten.
 
Laatst bewerkt:
hoe start hij op wanneer de externe hd wel aan ht systeem hangt bij het opstarten. Het zou kunnen zijn dat windows naar die schijf blijft zoeken
 
Ik heb dit niet zo uitgebreid getest.
Heb net wat boots en power downs gedaan met hdd aan me pc en ziet er toch beter uit zover ik kan zien. Heb nog geen hanger gehad.

Lijkt idd of windows blijft zoeken naar die externe hdd als deze er niet aan hangt.

Verdere details:

1)
Ik heb geprobeerd om de driver weg te gooien, in apparaatbeheer - schijfstations - wd selecteren en installatie ongedaan maken.
Als ik daarna de schijf verwijder en de pc opnieuw start blijft deze toch weer hangen.

2)
Verder, kwam tot de conclusie dat bij eerste maal aansluiten hdd aan de pc, windows met de opmerking komt dat de software voor de hardware niet aan het windows-logo voldoet en dus niet door windows als compatible getest is.

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen (of checken) dat windows niet meer naar de HDD gaat zoeken bij opstarten?

Alvast dank..
 

Bijlagen

  • WindowsLogo_bij_aanhangen_HDD.doc
    36 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
ik ben nog 's gaan kijken in de Knowledge Base bij Western Digital daar wordt wel aangeraden om je moederborddrivers te updaten enz.
Gebruik je trouwens de optie Hardware veilig verwijderen bij 't loskoppelen van de schijf of heb je Optimaliseren voor snelle verwijdereing ingeschakeld?
Schakel ook 's de indexering op de schijf uit!
 
Laatst bewerkt:
Probleem verholpen.

Hallo Mik,

Mijn probleem is verholpen.:thumb::thumb:
Ik heb idd, zoals je voorstelde indexering voor versnelde zoekakties uit gezet.
Daarnaast merkte ik dat ik van de partitie een gedeelde netwerkmap had gemaakt.
Ook deze heb ik uit gezet (had ik niet meer nodig).

Na het nogmaals nalopen van de Bios settings, bleek in de Boot sequence, naast de normale onboard HDD en onboard CD-rom drive ook een USB device present waarvan geboot kon worden. Deze heb ik uit de bootsequence gehaald.

Nu heb ik bij opstarten totaal geen problemen meer.

Het lijkt mij een combinatie geweest van shared netwerkdrives / Bios USB boot sequence.
Als er dan bij opstarten geen externe HDD gaat het systeem hier mogelijk naar zoeken??


Nadat ik alle bovengenoemde settings weer geactiveerd heb, bleek er in eerste instantie geen probleem meer te zijn. 1 maal heb ik het probleem nog gehad, na het activeren van 'netwerkmap delen'.

In ieder geval bovengenoemde settings weer uitgezet en 'problem solved'.

btw, mijn moederbord drivers waren gelukkig 'up-to-date'.

Allen, bedankt voor het meedenken en de tips.
 
Laatst bewerkt:
Ben blij voor je dat je het probleem geheel zelf hebt verholpen,wij zijn afhankelijk van de info die we aangedragen krijgen,dan kunnen we ook gerichter advies geven.
Succes :thumb:
 
Alhoewel het niet de gewoonte is om in een bestaande draad te posten doe ik dit nu wel omdat ik met hetzelfde probleem zit.

Bij mij kom ik in het geheel niet door die boot heen. In de boot sequel heb ik alleen de c schijf staan en een dvd speler voor de rest niks en mijn bios en andere drivers zijn up to date Win XP Pro volledig bijgewerkt etc... Heb er nog een WD aan hangen maar dan van 500GB ipv die 1TB de 500GB geeft geen enkel probleem met starten. Overigens als Win XP eenmaal loopt kan ik "lezen en schrijven" met die WD 1TB drive.

Ik heb de support van WD aangeschreven en hoop van hun wat meer te weten te komen, ik zal hier hun antwoord posten indien relevant. Maar ik hoop dat een lezer hier me op het goede spoor kan zetten.

grtz Frans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan