xp herinstalleren van cd lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikgerrit

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2008
Berichten
8
ik wil xp opnieuw installeren maar het opstarten van de cd lukt niet bij het opstarten. via de verkenner naar de cd en dan kiezen voor xp installeren lukt ook niet, want dan geeft het systeem aan dat er een nieuwere versie op de pc staat dan dat er op de cd staat. via opdrachtprompt geprobeerd de c-schijf te formatteren door format c:/q, maar dan volgt de melding "de systeempartitie mag niet worden geformatteerd".
 
Je moet eerst de versie eraf gooien met de CD/DVD van de versie die je er nu op hebt. Dan kan je WinXP erop zetten. Welke Windows heb je dan?
 
Er staat XP SP3 op, ik heb een CD met XP sp2.

En met de BIOS lukt niet, hij start gelijk door ik kom er niet in....
Ik ben nu bezig zoveel mogelijk software te verwijderen in de hoop dat dat helpt:)

Het probleem met verwijderen is dat ik WIndows XP als SP2 van de CD heb geinstalleerd, maar die is intussen natuurlijk ge-update naar SP3, en dan pikt hij het niet dat ik een nieuwere versie wil vervangen voor een oudere
 
Laatst bewerkt:
Maak zelf even SP3 geïntegreerde installatie-bestanden:
a. Maak een nieuwe map: C:\Winxpsp3
b. Kopieer de inhoud van de XP-cd in die map
c. Download het volledige SP3 pakket: hier, en zet het in de hoofdmap van C:
d. Integreer SP3 in de map van a. via:
Start -> Uitvoeren -> c:\WindowsXP-KB936929-SP3-x86-NLD.exe /integrate:C:\Winxpsp3
e. Start de XP installatie via Start -> Uitvoeren -> C:\Winxpsp3\i386\winnt32.exe
Geef aan dat je een NIEUWE installatie wilt doen (dus geen upgrade).
Geef als doelmap in het installatieproces dezelfde map voor Windows aan als nu gebruikt wordt. Er zal gemeld worden dat de huidige Windows versie wordt overschreven, hetgeen natuurlijk is wat je wilt.

Succes,

Tijs.
 
bedankt voor het meedenken, maar ik ben een simpele computergebruiker en dit gaat mij toch echt te ver. ik wil gewoon xp opnieuw installeren en dit lukt niet. in de bos staat de startvolgorde goed, ik kan de cd lezen via de verkenner, maar als ik op een knop druk tijdens het opstarten om via de cd op te starten dan gaat het opstarten gewoon door vanaf de harde schijf, ondanks dat ik die enabeld heb in de bios. Eigenlijk alles is van de harde schijf verwijderd alleen windows niet. via het promptscherm lukt het ook niet ook te formatteren via format c:\q. HELP HELP HELP HELP MAYDAY MAYDAY MAYDAY SOS SOS SOS SOS
 
in windows proberen om windows te verwijderen kan je wel vergeten. je kan proberen een boot cd te downloaden daar van af opstarten (als die het wel doet) en c:\partitie verwijderen/formateren.

hiermee bijv. (kies voor try ubuntu 1 van eerste schermpjes als je van af die cd opstart)

EDIT: zo moeilijk is het advies van dnties toch ook weer niet? er staat stap voor stap uitgelegd wat je moet doen,
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wat verwacht je dan van een gratis forum? Gevoelsmatig krijg ik het idee dat het dan handiger is om (jouw keuze):
a. Iemand die computerkundig is mijn instructie te laten uitvoeren
b. Een installateur/computerreparateur in te schakelen

Overigens is er nog een mogelijkheid voor het geval je van de XP cd niet kunt opstarten, maar je wél een floppydiskspeler hebt:
Maak een Plop opstartfloppy (instructie: hier) en geef de floppydiskspeler in de BIOS de hoogste prioriteit. Opgestart met de Plop opstartfloppy kun je alsnog de CD aangeven om van op te starten (natuurlijk vooropgesteld dat die die CD ook echt opstartbaar is...)
Andere mogelijkheid is om Plop in het PC-opstartmenu te zetten (dus vanaf de harddisk op te starten). Zie hier

Blijft voor mij bovenaan staan dat de instructie uit mijn vorige posting m.i. het makkelijkste is: Gewoon de installatie-software op de harde schijf zetten, die updaten met SP3 en die geupdate installatie-software opstarten vanuit Windows XP zelf.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan