XP home ondersteunt geen dynamische schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric_Daleboudt

Kascommissielid
Lid geworden
6 aug 2001
Berichten
3.894
Het blijkt dat XP home geen dynamische schijf kan zien.

Is daar een tweak voor. ?

Eric.
 
Hallo Dick

Heb je ook Home edition.

Ik dacht dat de meeste helpmij'ers wel wisten dat die gekke Daleboudt altijd het maar over dynamische schijven heeft.

In Win2K pro en WinXP (eXtra Problemen bedoelt Bill Gates daar mee) pro kun je je schijven opwaarderen naar dynamisch.

LetOp: Een schijf waarvan je boot moet eerst een gewone partitie krijgen van zeg 5 gig. Die grote ligt vast, dus van tevoren bedenken wat je wilt.

Daarna opwaarderen en dan geschiedt het wonder:

Je krijgt een schijf die zeer robuust en uitermate flexibel is. Je mag net zoveel volumes (zo heten de partities op een dynamische schijf) maken als je wilt. En als je ze dan ook nog aan een map hangt van die zelfde NTSF schijf dan is het dus onbegrenst en krijg je niet zo'n lange lijst van het alfabet voor je neus.

En nu het leukste: de grote van je volume ligt niet vast. dus als je nog ruimte op je schijf hebt kun je ze later altijd nog groter maken (dus zonder partion magic).

Eric.

P.S. Een dom programma als norton antivirus begrijpt het niet, maar AVG wel en die is nog gratis ook.
 
Ik heb tegenwoordig Pro.
Als ik rechts klik in schijfbeheer op een schijf dan verschijnt de optie 'naar dynamische schijf converteren'.

Maar het is onbekend terrein voor mij. En ik heb genoeg grote schijven om geen partities nodig te hebben.
Dus ik kan je niet helpen. :(

P.s. Wat bedoel je met een robuuste schijf?
 
Hallo Dick

Sorry dat ik zo laat reageer, blijkbaar een notificatie over het hoofd gezien.

Als eerste het voordeel van volumes is dat je ze later ook weer groter kan maken en je kunt dus aparte drive's maken voor verschillende toepassingen. Dat kan handig zijn i.v.m. het terugzetten na rampen.

Robuster wil zeggen meer fouttolerant.

Nadeel: je kunt windows niet opnieuw er op zetten (zonder verlies van instellingen) met Win2K, maar mischien kan XP dat wel dat weet ik niet.

Blijkbaar kan Setup niet omgaan met dynamische schijven want hij ziet alleen de eerste partitie en de volumes gooit hij op een hoop.

Eric.
 
Ben bang dat het niet kan

Er is een tweak om stripes te kunnen maken Win2K maar blijkbaar niet om XP Home met dynamische schijven te laten werken.
 
Volgens Deze pagina kan het wel. Kijk maar onderin, de systemen waarop het artikel betrekking heeft.
 
Hallo Tiborv

Dit is mij bekend, maar zoals in het artikel staat zou 2K de MBR wel intakt laten, maar het is mij nog nooit gelukt na opwaardering en installatie het zaakje opnieuw te installeren.

Mogelijk bedoelen ze als je de schijf alleen opwaardeert.

Maar als je naderhand volumes toevoegt, kan setup die niet zien. Hij ziet alleen de eerste partitie (waarin je hebt geïnstalleerd) en het eerste volume en wijst de hele resterende schijfruimte daar aan toe.

Als je kiest voor in deze partitie instaleren (de eerste die hij dus wel goed aan geeft), dan denkt hij even na en roept: "drive C: blijkt beschadigd te zijn.

Heb nog niet met retain gespeeld.

Toch bedankt voor je reactie.

Eric.
 
Beste Tiborv

Als je denkt dat XP-home wel met dynamische schijven om kan gaan, moet ik je helaas tegen spreken.

Heb de schijf geformateerd en dynamisch gemaakt, daarna XP home CD opgestart en de dynamische drive gekozen.

XP-Home zegt dan:"Xp home kan niet op een dynamische schijf worden geïnstalleerd".

Eric.

P.S. Ik roep niet voordat ik alles heb geprobeerd, maar ik geeft toe dat ik ook fouten kan maken.
 
Ik geloof het onmiddelijk, zelf heb ik geen home. Maar uit die pagina's van MS zou je toch kunnen concluderen dat het wel zou moeten. De artikeltjes zijn ook van toepassing op XP home.
 
Dit staat in wat jij zelf aanreikt

Standaardschijven en volumes
Standaardschijfopslag ondersteunt partitie-gerelateerde schijven. Een standaardschijf is een fysieke schijf met primaire partities, uitgebreide partities of logische stations. Partities en logische stations op standaardschijven worden ook wel standaardvolumes genoemd. U kunt maximaal vier primaire partities maken, of drie primaire partities en één uitgebreide partitie die logische stations bevat.

Als u Windows XP Professional en een of meer van de volgende besturingssystemen uitvoert op dezelfde computer, moet u standaardvolumes gebruiken, aangezien deze besturingssystemen geen gegevens kunnen benaderen die zijn opgeslagen op dynamische volumes:

• Windows XP Home Edition
• Microsoft Windows NT 4.0 of eerder
• Microsoft Windows Millennium Edition (ME)
• Microsoft Windows 98
• Microsoft Windows 95
• MS-DOS

Lezen is blijkbaar ook een vak.

Eric.
 
Ik las niet het gehele artikel, alleen de header en de besturingsystemen waarop het betrekking heeft. Haastige spoed.....
 
Nu heb ik een nieuwe harde schijf in m'n pc gedaan en met de wizard in schijfbeheer is deze schijf volgens de default-instellingen geformatteerd als 'dynamische' schijf!
(Ik heb XP Pro SP2.)
 
Hallo Dick

Dat Pro standaard voor een tweede schijf dynamisch geeft was mij niet bekend. Maar het verbaast mij niet.

Je moet alleen weten dat je voor een opstart schijf eerst de eerste partitie als standaard moet formatteren, anders kan hij er niet van opstarten omdat dan het MBR ontbreekt.

Eric
 
Hallo Eric

Dus als je zo'n schijf niet partion(n?)eert kun je hem niet als C-schijf gebruiken!(?)

(Deze schijf bij mij is een 4e schijf, een data-schijf.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan