XP instal en extra harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dimage

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2002
Berichten
1.965
Ik heb vanmiddag een extra harde schijf en XP home gekocht.
Ik heb nu de schijf erin hangen en hij wordt keurig herkent door m'n Bios.
M'n vragen zijn;
1) Hoe wijs ik nu een driveletter toe aan deze nieuwe schijf, want dat wil niet echt lukken (hij is dus ook niet zichtbaar onder deze computer).
2) Hoe maak ik het beste een dualboot met deze twee schijven?
3) Hoe zit dit met het formateren van schijf 2
4) Is het geen verstandig idee om gelijk even een Biosupdate uit te voeren, want ik zit nog steeds met het prob dat deze een foutieve CPU temperatuur aangeeft (72 graden na koude start).

Ik heb nu op C: W98SE staan met de nodige gegevens erop (Bijna 30 Gig) en wil dit graag behouden.
Ga nu in ieder geval hetgeen wat ik nog niet op schijf gebackupped heb alsnog even doen.
Beide schijven zijn trouwens 40 GB / 7200 rpm.

PS: het is dus de bedoeling om heel schijf 2 voor XP te gebruiken.
 
1) harde schijf al geformatteerd in dos?

2) ik denk dat het op dezelfde manier gaat als XP installeren op een andere partitie maar durf het niet met zekerheid te zeggen

3) in dos dus

4) kun je doen, maar als dat het enige probleem is zou ik het niet doen
 
Die format in DOS, hoe kan ik die dan het beste uitvoeren?
Ik zit namelijk met het probleem dat de schijf nog geen driveletter heeft.
Heb me al rotgezocht op het forum, maar nog geen oplossing gevonden.
Ik he trouwens de tweede schijf als slave ingesteld, klopt toch?
 
1. Met FDISK partioneren en daarna gemaakte partities formatteren. Met Win98 opstartdiskette.

2. XP op partitie D: installeren. Er wordt automatisch een opstartmenu gemaakt , zodat je kan kiezen tussen 98 en XP.

3. Opstarten met Win98 opstartdiskette en als A:\> verschijnt:

format x:/u

x = partitieletter
 
Herkent je bios je harde schijf wel?

Dan opstarten met bootdisk en dan in optie 5 de nieuwe hd kiezen en dan formatteren
 
Geplaatst door The J-Man
1. Met FDISK partioneren en daarna gemaakte partities formatteren. Met Win98 opstartdiskette.

2. XP op partitie D: installeren. Er wordt automatisch een opstartmenu gemaakt , zodat je kan kiezen tussen 98 en XP.

3. Opstarten met Win98 opstartdiskette en als A:\> verschijnt:

format x:/u

x = partitieletter

Dat is nu juist het probleem, ik maak dus in fdisk een uitgebreide partitie aan, dit lukt ook, maar kan vervolgens daar geen driveletter meer toewijzen.
 
Geplaatst door m@rio
Herkent je bios je harde schijf wel?

Dan opstarten met bootdisk en dan in optie 5 de nieuwe hd kiezen en dan formatteren

Lukte daarnet niet echt, ga het nog een keer proberen.
 
En je hebt wel logische station(s) op die uitgebreide partitie gezet?
 
:eek: Nope, heb ik wel zien staan, hoe gaat dat dan verder in z'n werk?
 
Het is in ieder geval opgelost, mijn dank bij deze aan jullie beiden. :thumb:
De reden dat het de mist in ging was het ontbreken van een logisch station.
Ik had hiervoor eigenlijk alleen nog maar gebruik gemaakt van fdisk m.b.t. 1 schijf en dan is het na het aanmaken van een primaire partitie en activeren een eitje en wijst het geheel zichzelf.
Doordat nu op schijf 1 al een primaire partitie stond, werd het geheel extra verwarrend omdat je dan niet nog een primaire partitie op schijf twee kunt zetten.
Na de laatste reply van the J-man, was het vervolgens een makkie;
Uitgebreide partitie aanmaken, hierna een logisch station en de driveletters worden vanzelf toegewezen.
Vervolgens de CD van XP er in en alleen ff opletten dat je aanvinkt dat je zelf wilt kiezen op welke partitie XP ge-instaleerd wordt.
Als je op dat punt beland bent en je de partitie aanwijst, geeft XP zelf al aan dat deze nog geformat moet worden en op welke manier je dit wilt doen, ik heb zelf voor FAT gekozen, omdat ik vanaf beide OS'en alles wil kunnen benaderen.
Wanneer je een partitie NFTS formateerd, dan is er niks meer op deze partitie uit te lezen vanuit 98.
Ga nu op het makkie alles wat ik in XP wil hebben instaleren en nog het 1 en ander overplakken aan foto's enz vanuit 98 naar XP.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan