Xp install ziet Sata schijf niet!

• Onderwerp starter Onderwerp starter cage
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cage

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2003
Hej mensen ik heb net een nieuwe hdd sata 80 gigh
maar als ik xp nu installeer
zegt hij:

setup kan geen vasteschijfstation in uw computer vinden

hoe kan dit?!

[Edit] of heb ik zon ding nodig?! http://www.everglide.info/osc/eshop/product_info.php?products_id=86 [/edit]

ik heb wel zon rood kabeltje die loopt van het moederbord naar de Hdd en een Stroom kabel (van de voeding) erin dus 2 kabels klopt dat?!

Laatst bewerkt:
S-ATA schijf.

Het probleem is hoogstwaarschijnlijk op te lossen door in het bios de S-ATA poort aan te zetten.

Daarbij kan het zijn dat windows wil opstarten vanaf de primaire IDE schijf.

In mijn geval moest ik het primaire IDE poort uitzetten om vanaf de S-ATa schijf op te kunnen starten.

De aansluiting (rood) plat kabeltje voor data transmissie en een Molex of aparte S-ATA stekker voor de voeding van de schijf is idd. de juiste manier van aansluiten.

Suc6

Bedankt voor je goeie info.
maar ik kan dat niet vinden in het bios waar ik de IDE poort uit kan zetten en de Sata aanzetten!
zijn daar specifieke woorden voor?!

[edit] Ik heb een Asus A7N8X deluxe - Phoenix - awardbios Cmos (voor t geval dat [/edit]

Laatst bewerkt:
boot volgorde

Dat hangt af van het type bios en moederbord, maar het komt op het zelfde neer.

Je zou om te beginnen met de bootvolgorde eens in te stellen dat ie van S-ATA moet opstarten. (indien mogelijk)

De primaire IDE poort kan op vrijwel ieder moederbord uitgeschakeld worden.

De omschrijving van die functie verschilt vaak maar het komt erop neer dat je moet zoeken naar de primaire IDE poort en die op disabled zetten.

Soms is die wat lastig te vinden en kan soms in een submenu verborgen zitten.

Indien je even aangeeft welk moederbord je hebt dan kan ik daar even naar zoeken.

Suc6

Asus A7N8X deluxe
(alvast bedankt voor je goeie hulp)

booten van S-ATA

Hmm, volgens deze gegevens gaat mijn verhaal niet op.

NU twijfel ik of je de schijf op de juiste manier hebt aangesloten.

Normaal heb je 2 S-ATA poortjes op je moederbord , het is wel van belang dat je de schijf op de eerste S-ATA poort prikt.

Aangezien ik zo snel geen manual kon vinden en dus moet afgaan op eigen ervaringen lijkt me dit de enige nog overgebleven optie.

Mocht dit ook niet werken dan kan ik je jammer genoeg niet verder helpen.

Suc6 in ieder geval.

ja dat klopt ik heb hem in de 1e (master) aangesloten dus dat moet goed zitten neem ik aan
nou ja dan weet ik het verder ook niet meer :(
in iedergeval heel erg bedankt voor je hulp!

[Cage] :thumb:

tijdens de installatie van XP komt er een regel dat je op (ik dacht F5) moet drukken voor externe drivers te installeren ! dan moet ge uw diskette met de sata driver eerst insteken en dan gaat hij uw hd wel vinden :-)
groeten !

@Marvy,
een kleine correctie het is F6 die je moet hebben.;)
Staat onder in beeld bij de setup.

kan kloppen :-)
is er trouwens nog geen manier om deze driver op de XP cdrom te zetten ?
en is deze driver voor alle merken hetzelfde of moet men dan twee drivers installeren indien ik een HD van een ander merk erbij plaats ?

Die driver is voor de controller(SCSI, Raid, SATA) en niet voor je schijf.
Dit verschilt per moederbord, dus zijn er ook verschillende drivers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan