XP installatiehulp gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

038soldier

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2006
Hoi,

grote kans dat mijn pc vanacht uit m'n werk in huis staat, want die is klaar voor afhalen.

Nou een vraag:
Het is mogelijk de pc dus in verschillende raids te configureren..
Raid0 is erg snel heb ik gezien & mogelijk met mijn mobo (Asus P5KC) alleen dan moet je een kabel nodig (schijf > kabel > naar de externe SataII-poort).
Die heb ik dus niet, maar kan eventueel aangeschaft worden, als die krengen niet zo duur zijn.
Daar een aantal vragen over:

- Is het echt veel sneller om raid0 te gebruiken ? Zoja, wanneer is die snelheid op te merken (bv. met installeren, photoshoppen & games)
Gaat mij met name om games, want als daar veel snelheid te behalen valt dmv van een snelle schijfconfiguratie heb ik wel geld voor zo'n kabel nodig.

- Mocht ik RAID 1. JBOD 1 van deze gebruiken, welke is dat beter ?

- En als dat duidelijk is, hoe is dat dan in te stellen, of moeten daarvoor jumpers verplaatst worden, dus kan ik het beter even Azerty laten doen ?

- Hoe maak je vervolgens partities (lukt me nooit als je dat aan het begin van de Windows installatie aangeeft op welke schijf je deze wil installeren)
?

Wil namelijk een:
- Windows + Update voor Driver-gedeelte.
- Download-gedeelte (Muziek, Trailers + overige downloads van demo's etc..)
- En een gedeelte waar games op geinstalleerd worden.

Dit omdat ik alles dan gescheiden heb en hopelijk zo eventuele spyware en virussen uit me game + windows/driver gedeelte houd.

Als iemand goede tips heeft op welke manier de schijf ook ingedeeld kan worden, hoor ik het graag !

Heb op meerdere pc's na internetgebruik erg traag zien worden, en als ik dan met goede Spyware software (AVG) en Virus software (NOD32) scan en er niks is, en het register op orde maak en de andere mikmak (wissen van cookies, geschiedenis en weet ik veel wat) doe, dan voor mijn gevoel nog steeds continu doorrateld, terwijl de pc normaal stil hoort te staan als het ware. (dus na een totale goede schoonmaak, nog de cpu zie tikken tussen geen cpu-gebruik & 5%).

De firewall van de router is goed, dus lijkt me niet nodig om via software alle programma's 1 voor 1 aan te vinken als: dit programma mag gebruik van internet maken + bepaalde poort.

Heel verhaal, maar goed, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Mvg. Ro:thumb:

Laatst bewerkt:
Bedankt begin ik nu aan :p

Grotendeels gelezen (over de hdd-indeling & virual machines)
Virtual machines kan dus gelukkig als Windows er al opstaat, omdat ik later ook Vista koop en nu eerst XP heb (x1950xt;))

Dit waren dus de vragen:
- Mocht ik RAID 1. JBOD 1 van deze gebruiken, welke is dat beter ?

- En als dat duidelijk is, hoe is dat dan in te stellen, of moeten daarvoor jumpers verplaatst worden, dus kan ik het beter even Azerty laten doen ?

- Hoe maak je vervolgens partities (lukt me nooit als je dat aan het begin van de Windows installatie aangeeft op welke schijf je deze wil installeren) ?

Kan je zonder progs ook in het begin partities maken of gaat dat btr met een prog ?

En ja, voor raid1 zie ik, 2 harde schijven nodig en ik heb er 1.
Raid0 kan ik nog niet, want heb er geen kabel voor.

Maar goed, welke raid of wat zal ik dus gaan gebruiken en hoe stel je dat in ?

Ook erg handig, maar zo ongelooflijk veel info & ik wil alleen maar weten welke (raid) kan denk ik niet omdat ik dan: ' als je raid wilt dien je een interne schijf te koppelen met een externe e-sata schijf ' moet toepassen

Laatst bewerkt:
Lees dit eens over RAID.

Raid 0 is niet veilig wel snel en is eigenlijk geen raid, raid 1 is veilig maar net zo snel als 1 schijf.

Overigens heb je met 1 of 0 2 schijven nodig, wel lastig met die externe aansluiting.

Raid 1-0 of 0-1 met 4 schijven is snel en veilig, je hebt immers een mirror, maar dan heb je een PCI RAID controller nodig.

oke,

het is in mijn geval niet mogelijk om op dit moment een RAID configuratie te maken.
Heb 1 schijf en geen kabel om RAID0 mogelijk te maken.

Heb liever een pc die 'betrouwbaar' is.

Heb een SB SATAII 16MB buffer 7200rpm & lijkt me al wel snel van zichzelf.

Zie bij de specificaties van me mobo, dat na raid0,1 JBod mogelijk is..

Zal ik dat dan maar gewoon doen..

Dan maak ik 2 partities, 1 voor windows + game- en softwarebestanden en 1 voor overige data (lees: Downloads)

Lees verder iets waar ik niet van weet wat ik ermee kan:
' Zo'n array is dan ideaal om OS, Games, Program Files, Swap/Pagefile, Tijdelijke Internet Bestanden, %TEMP% en meer van dat soort "caches" erop te zetten.'
Gaat dat automatisch als er een partitie voor windows is + game- en softwarebestanden ?

Een array is de vertaling van de opstelling van schijven in een raid, daar staan dus de gegevens van die opstelling in.
Met 1 schijf heb je niets te maken met een array.
Overigens is die externe sata aansluiting gewoon een sata aansluiting.

Oke bedankt,
even een heel domme vraag:
ik zie bij Azerty meerdere Sata kabels staan, maar mocht ik een kabel voor RAID0 aanschaffen, welke moet ik dan nemen, of maakt het niet uit ?
Die gewone kabels zijn maar 5 euro ongeveer, dus lijkt me de moeite waard.

En omdat raid0 geen kopie van bestanden achterlaat ?! dus aan 2 kanten tegerlijk schijft o.i.d. maak ik na Windows installatie + drivers etc..(de basic) maar een image van de schijf.

Maakt het uit of partities in dos (van te voren) gemaakt worden of daarna in Windows ?

EDIT: me ma gaat de pc vanmiddag ophalen en ik ben werken van 3 tot kwart voor elf vanavond, dus die kabel komt later eventueel wel en zal de overige optie nemen, buiten RAID (zal dus Jbod worden) & alleen nog de vraag dus over de partities hierboven.

Laatst bewerkt:
Die kabels maken wel iets uit, een beetje kwaliteit "klikt" vast, de andere laten gemakkelijk los, hoogst irri.

Zou idd maar een goede backup/image maken, bij één foutje op een schijf werkt niets meer, ondans de aangeboden oplossingen op de eerder aangegeven site.

De data wordt gewoon verdeeld over 2 schijven, een blokje voor de 1e en dan een blokje voor de 2e, etc.

En die indeling, 10 gig. voor windows en rest op de D:, maar dat is toch wat je zelf wilt.

Oke bedankt,

Zal later achter kabels aangaan & eerst partities aanmaken..

Als ik het goed begrepen heb:
Aan het begni vd installatie een partitie C: aanmaken en vervolgens in Windows met Partition Magic oid meerdere aanmaken.

Ga er vanacht mee bezig, want moet eerst werken.:thumb:

Dat zou nog mooier zijn,

Heb dat vaak geprobeerd bij mn oude pc (2,4Ghz Celeron Samsung HDD, vaag mobo) en overigens van Fujitsu Siemens.

Daarmee lukte dat nooit.. kon wel een nieuwe aanmaken maar niet de grootte veranderen o.i.d. (Misschien omdat in zon pc alles al vast staat en er niks te kiezen valt :p)

Het wou in ieder geval niet lukken toen, wellicht lukt dat nu wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan