XP installeren op laptop waar nu Windows 7 op staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

rubbels

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
579
Ik heb nu Windows 7 op mijn laptop staan, maar wil graag XP installeren.
Is dit gewoon een kwestie van booten vanaf de XP disc, formatteren en dan installeren, of is dit een stuk ingewikkelder omdat het een downgrade is?
 
1. Er bestaat geen downgrade. Dus licentietechnisch zou je een probleem kunnen hebben.
2. Ik zou eerst eens bij de fabrikant van de laptop kijken of alle drivers wel voor XP te krijgen zijn. Indien niet dan kan het nog wel eens lastig worden om alles te installeren.
 
1. Wat heeft het precies met de licenties te maken?
2. Welke drivers moet ik dan allemaal hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eerst in de bios of de sata controller wel een ide optie heeft, xp heeft geen sata drivers en moeten dan of eerst worden geslipstreamd in de installatie cd of in de bios de controller op ide modus gezet worden.

En zonder opgave van het merk en type valt er weinig te vertellen over de drivers.
 
BIOS zal ik straks eens even zoeken naar die functie.
Laptop is een HP Compaq 6715b, sorry :eek:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie tussen de lijst met beschikbare besturingssystemen alleen XP Professional staan, maar ik heb XP Home, is dat een probleem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Misschien weet je het al xp wordt volgend jaar mei niet meer ondersteund
 
Ik weet dat er geen updates meer komen ja, maar dat maakt me niet uit :)
 
Nog even een vraagje:
Denken jullie dat ik merkbaar betere prestaties zal krijgen als ik overga op Windows XP?

Laptop specs:
Specs laptop.jpg
Kloksnelheid van de CPU is 1,8 GHz
 
Dat maakt je niet uit............dus jij wilt dan graag virussen of andere troep op je laptop waardoor deze alsnog langzamer gaat en daardoor weer frustraties, omdat hij zo langzaam gaat.
Wees blij dat hij win 7 heeft. Je kan dan beter je laptop upgraden met wat meer geheugen erin dan dat je xp erop gaat zetten. Ik vind dit super dom, maar ja...het is gelukkig niet mijn laptop.
 
Heb het idee dat dat wel een beetje mee zal vallen.
Virusscanner installeren en 1 keer per week scannen voor malware en dergelijke zou als ik geen hele rare sites ga bezoeken geen probleem moeten zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar beveiliggingslekken worden vaak niet eens door antivirus-software ontdekt..
 
precies!! Je onderschat echt hier feit dat Windows XP ongeschikt wordt voor het internet: je kan hem dan alleen nog maar veilig gebruiken wanneer je geen internetverbinding hebt.
Virusscanners en andere verdedigingsprogramma's van derden, zullen hiertegen slechts een gedeeltelijke bescherming kunnen bieden. De broncode van Windows XP is namelijk gesloten, zodat andere bedrijven onvoldoende mogelijkheden hebben om zelf reparaties te maken.
 
Ok, femke98, ik begrijp waarom je nogal ageert op dit onderwerp, & ik had al eerder voor jou gereageerd maar het weer verwijderd omdat de Onderwerp-Starter als Helpie nogal blase (niet (binnen de te verwachten tijdspanne)) reageerde, ok, mijn probleem, iets waar ik wel vaker last van heb de laatste (vakantie-, komkommer) tijd...
;)

Nogmaals voor alle duidelijkheid: Voor XP worden na 14 april 2014 geen Beveiligings-Updates meer uitgegeven. Alhoewel Microsoft altijd een "Genade-Periode" ("Grace-Period") hanteert van 1 tot 3 maanden.
Dat geld dus niet voor onderdelen van XP, zoals IE8, WMP11 & WLE, etc...

Verder zijn het tegenwoordig dus de derde partijen die voor problemen zorgen, zoals Adobe Reader, Shockwave & Flash, Java, QuickTime & iTunes, etc...

Daarbij verder zijn lekken vaak "Windows-Wijd", dus worden alle Windows-versies door hetzelfde lek getroffen. In de ernstigste gevallen word daar meestal wel een work-around, een omzeiling, voor gevonden voordat er een patch, een stoplap, beschikbaar is. Die je dan ook kan toepassen op XP na 14 april 2014...

XP is goed ontwikkeld op de markt gebracht, & ondertussen zo goed als uit ontwikkeld. In tegenstelling tot de opvolgers, zelfs Windows 8 is uitgerangeerd & word vervangen door 8.1, zoals Vista al snel werd vervangen door Windows 7.

Windows als zijnde een gesloten systeem is een voordeel, eigenlijk alleen bedrijven als Vupen kunnen er lekken in vinden, & die melden ze niet aan Microsoft, maar verkopen ze aan (de hoogst biedende) regeringen.
Ik zie dat bij *NIX nog lang niet gebeuren, met amper 1% marktaandeel, & waarvan 99% van de gebruikers technisch niet eens in staat is om bij te dragen aan de Open Source (Open Bron)!..

Ik draai al sinds jaar & dag hier Windows 98, hoofdzakelijk ter naslag & uit nostalgie, & ja, daar ga ik mee het Internet op..: Geen problemen!.. Ok, zal wel aan mij liggen...

Ik ben ook forumlid van security.nl, alwaar ondertussen ook al vaker geageerd word tegen XP, & een van de subliemste bijdragen aldaar is uiteraard weer van Bitwiper:

https://www.security.nl/posting/28489/Windows+3_1+aaS

;)
 
Laatst bewerkt:
Voor de normale gebruiker vind ik het gewoon een slecht idee dat men nog steeds adviseert om XP te gaan gebruiken. Ik zeg neem dan liever Win 7. Als je toch een licentie hebt, waarom niet.
En in dit geval heeft de TS een licentie met Win 7 maar wil terug naar XP omdat zijn pc dan lekkerder loopt. Tja, als je snel wilt, neem dan helemaal geen Windows. (knipoog)
Het is zeker de vraag of zijn laptop idd de drivers aan boord heeft voor XP. Daar gaat deze topic over. En ik vertel gewoon even dat het niet verstandig is om terug te gaan naar XP.

Jij en ik weten dat Adobe en flash en java niet veilig zijn en voor problemen zorgen.
Maar............mijn mening blijft dat wanneer je iets gaat gebruiken waar geen updates meer voor zijn, dat je dan toch een beetje "niet goed" bezig bent, als normale gebruiker. Je weet net zo goed als ik, dat men op schimmige sites proggies zoeken of muziek of films......je weet ook dat men op YouTube gaat kijken (flash!) en wat te denken van ITunes en weet ik veel..............en men kan dan wel een anti virus proggie op de pc hebben, het zal ze niet helpen.

Daarom kom ik in actie ja, (als je dat met ageren bedoeld), het is goed bedoelde info.

En gesloten systeem voordelig? Je snapt natuurlijk wel dat ik dat niet met je eens ben!! Alles achter gesloten deuren is gewoon slecht. Als ik zie wat je allemaal niet meer mag met je eigen computer, hm.......nu met die windows 8 gedoe en de EUFI en noem het maar op............men koopt een computer, maar hé, wat blijkt...................hij is helemaal niet van mij..............ik kan er niet eens mee doen wat ik wil.................van wie is de computer dan eigenlijk..............

Ja, ik weet het..............principes voor mij...................je hoeft je gelijk niet te halen met wat procenten neer te zetten, je weet net zo goed als ik dat de meeste niet weten dat er nog meer dan alleen Windows is. Ik hoop ooit nog eens een winkel in te stappen en dat ik kan kiezen uit verschillende computers met verschillende besturingssystemen........doe mij maar een computer met Ubuntu of Mint graag.

Niet te min wat mijn reacties gericht op de TS die terug wilde van Win 7 naar XP omdat zijn laptop dan sneller gaat. Slecht idee dus naar mijn persoonlijke mening.
 
@femke98, ik ben het ook met je eens.

Maar ik gebruik wel Windows 8, al gebruik ik geen UEFI.
Windows is ook heel goed te personaliseren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan