XP Installeren over vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
115
Hoi,

Ik heb een laptop gekocht waar vista op staat:evil: (een MSI Megabook EX700). nu wil ik daar een xp overheen zetten:), dus niet dual boot, maar enkel en alleen XP. Ik heb een officiele xp pro cd (met licentie). wanneer ik deze in de laptop steek en boot (vanop cd uiteraard) en ik kies om xp te installeren, dan krijg ik de melding dat de installatie niet kan worden voortgezet omdat er geen harde schijf kan worden gedetecteerd:(. ik kan begrijpen waarom, het is een SATA schijf.

nu meen ik ergens gelezen te hebben op dit forum dat iemand in zijn bios had kunnen instellen dat de schijf als IDE moet gezien worden zodat hij de installatie gewoon kon uitvoeren. kan dit? en hoe? ik heb al door de bios gesurft maar veel opties heb je daar niet in.

Ik weet dat ik op een bepaald oenblik op F6 kan drukken om drivers of zo te installeren maar als ik dat doe, dan krijg ik op een bepaald moment de melding dat er geen diskettestation aanwezig is, wat klopt want dat zit er niet in.

wie kan me uitleggen op een zo eenvoudig mogelijke manier hoe ik xp op mijn laptop krijg.

alvast bedankt
 
In Integrated Peripherals
- OnChip IDE Device
-- SATA Mode veanderen van AHCI naar IDE.
en in Advanced BIOS Features
- Boot Sequence
zet de CDROM op de eerste plaats (in ieder geval voor de Harddisk) en zet deze waarde op IDE-P1-HL-DT-ST DVDR in plaats van SATA CDROM IDE.
Als je nu boot van de XP-CDrom wordt deze herkend en start je XP-instalatie

Let wel het is best zomaar mogenlijk dat er voor de rest van je hardware geen xp drivers zijn te vinden, ik zou eerst dat maar even uitzoeken.


.
 
Laatst bewerkt:
de drivers zijn te vinden, daar heb ik naar gekeken.:)

nu, ik zie al die dingen niet:( in de bios (een ami bios) maar er stond wel AHCI mode tussen, die kon ik dan op enable of op disable zetten.:) ff op disable gezet, en ja hoor, nu werkt het perfect. bedankt voor de tip:thumb: en hopelijk kan deze thread ooit nog iemand anders helpen.
 
de drivers zijn te vinden, daar heb ik naar gekeken.:)

nu, ik zie al die dingen niet:( in de bios (een ami bios) maar er stond wel AHCI mode tussen, die kon ik dan op enable of op disable zetten.:) ff op disable gezet, en ja hoor, nu werkt het perfect. bedankt voor de tip:thumb: en hopelijk kan deze thread ooit nog iemand anders helpen.

Let wel op dat je alle driver hebt he (videokaart, chipset, soundkaart, internetkaart,...) en voor XP uiteraard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan