XP installeren via externe usb cd-romdrive?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
M'n zoon heeft van school een 'simpele' computer gekocht. Iets van 433 Mhz, 6 Gb harddisk, zonder cdrom-speler. Bedoeling is dat het machientje stand-alone met XP gaat draaien om te tekstverwerken, spreadsheetjes maken....etc.

Vraag is nu: kan ik via een externe cd-romspeler via de usb-aansluiting XP gaan installeren? Moet ik in de bios nog dingen instellen voor de usb-herkenning, en/of de BIOS gaan 'vertellen' dat het usb-apparaat bootable is? Of kan/moet ik eerst de benodigde zaken regelen via een bootdisk? Wat is handig om (niet) te doen?

433 Mhz, 6 Gb harddisk

Hoeveel RAM zit erin?

Bij zo'n bakkie zou ik eerder voor Windows 2000 of Windows 98 gaan.
Ook ivm diskspace.

In principe kan je "start up from USB devices" inschakelen in de bios. Of de jouwe hem herkent moet je even zoeken (de optie bedoel ik dan, oudere bios).

D´r zit 128 MB RAM in. k probeer eerst XP wel, draait dat niet, dan heb ik ook nog wel W98SE liggen:)

433 Mhz, 6 Gb harddisk, 128 MB ram :o.

XP:
* 233 MHz Pentium of hogere microprocessor (of een equivalent)
* Minimaal 128 MB RAM aanbevolen (minimumondersteuning geldt vanaf 64 MB RAM) en maximaal 4 GB RAM
* Minimaal 1,5 GB vrije ruimte op de vaste schijf

98:
* 486 DX processor of hoger
* Minimaal 16 MB RAM geheugen
* Minimaal 150 Mb vrije ruimte op de vaste schijf

You can always try :thumb:.

zal wel redelijk draaien maar je HD is me wat te klein:confused:: 1,5 giga voor windows, 1,5 giga die je niet mag gebruiken(je mag slechts 75 procent van je HD gebruike) en dan nog al je progjes:( win98 zou een betere oplossing zijn denk ik

Geplaatst door skelle
1,5 giga voor windows, 1,5 giga die je niet mag gebruiken(je mag slechts 75 procent van je HD gebruike)

Van wie mag dat?

Zolang je maar genoeg ruimte houdt voor je swapfiles en tempfiles kan je een hoop kanten op..

Maar ik zou ook niet gaan voor XP.

voor defragmentatie e.d.:) 80 procent is tog egt wel het maximum

k zie wel hoe ´t loopt....hij wil heel graag XP draaien, we kunnen systeemherstel tot een minimum beperken, d´r zijn binnen XP ook nog andere bestanden die je niet perse nodig hebt die we kunnen deleten....hiberfil.sys kan eruit....etc....etc. Wil ´t niet dan doen we W98:)

Geplaatst door ikself
k zie wel hoe ´t loopt....hij wil heel graag XP draaien, we kunnen systeemherstel tot een minimum beperken, d´r zijn binnen XP ook nog andere bestanden die je niet perse nodig hebt die we kunnen deleten....hiberfil.sys kan eruit....etc....etc. Wil ´t niet dan doen we W98:)

Vertel wat hij graag wil hebben van XP. Misschien kunnen we het oplossen ;).

ik zou bijvoorbeeld met zijn specs al de visuele dingen uitzetten om snelheid te winnen en dan kun je ook sommige dingen wegdoen. kheb eiglijk ook een vraagje voor mezelf:p mag ik de volgende map wegdoen?D:\WINDOWS\Driver Cache\i386
ik dacht dat die i386 iets was zoals de cd van windows zelf, kheb namelijk ook niet al teveel ruimte over op me windows schijf:p(1,06 beschikbaar op 6,66:p)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door skelle
ik zou bijvoorbeeld met zijn specs al de visuele dingen uitzetten om snelheid te winnen en dan kun je ook sommige dingen wegdoen. kheb eiglijk ook een vraagje voor mezelf:p mag ik de volgende map wegdoen?D:\WINDOWS\Driver Cache\i386
ik dacht dat die i386 iets was zoals de cd van windows zelf, kheb namelijk ook niet al teveel ruimte over op me windows schijf:p(1,06 beschikbaar op 6,66:p)

Die map kun je wegdoen inderdaad. Wat de consequenties zijn staat hier.:)

We zijn er nu pas aan toegekomen om hier verder mee te gaan.:)
k heb een bootdisk gemaakt en hij komt met de a:>
In de BIOS gezocht naar 'startup from USB-devices', maar helaas....ik kan daar niets over vinden. Heb de beschikking over een externe dvd-speler via USB, waarvan ik dus met de XP cdrom wilde opstarten. Hoe benader ik nu de externe drive?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan