XP loopt vast

• Onderwerp starter Onderwerp starter maartenf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

maartenf

Hoi,
had de laatste tijd vaak dat pc vastliep. geen foutmelding en helemaal niets werkte meer.
windows opgestart in veilige modus en dat ging prima.
dacht dat het daarom een software probleem was. Dan maar windows opnieuw geinstalleerd. Installeren ging prima, maar na installatie heb ik hetzelfde probleem weer.
na enige minuten loopt alles vast. Iemand enig idee? kan het toch een hardware probleem zijn?
Maarten

maartenf zei:
had de laatste tijd vaak dat pc vastliep. geen foutmelding en helemaal niets werkte meer.
windows opgestart in veilige modus en dat ging prima.
dacht dat het daarom een software probleem was.
Een groot deel van de vastlopers van Windows XP wordt veroorzaakt door conflicten met stuurprogramma's "van derden".
Zoiets lijkt bij jou het geval.
In veilige modus worden veel van de drivers van Windows XP niet geladen en dus treedt er dan geen conflict meer op.
Opnieuw installeren van Windows XP helpt dus niet.

Heb je kortgeleden een nieuw programma of toepassing geinstalleerd?
Deinstalleer dat programma en kijk of je probleem is opgelost.

Heb al Systeemherstel geprobeerd?

Of lees bijgaande PDF-file Opstartproblemen goed door.
Het lijken in het begin nogal simpele opmerkinen, maar er staan ook betere tips in.
Het is een goede checklist om alle mogelijkheden na te lopen.

Bertus,
weet niet hoe warm de pc wordt. kan ik in de bios een temperatuur beveiliging uitzetten? wordt dan bij veilige modus die temperatuur beveiliging automatisch uitgezet?

Boeing_737
ik heb windows opnieuw geinstalleerd. dan is schijf toch opnieuw geformatteerd en alle stuurprogramma's verwijderd? partitie is nu alleen gevuld met windows.

maartenf zei:
Boeing_737
ik heb windows opnieuw geinstalleerd. dan is schijf toch opnieuw geformatteerd en alle stuurprogramma's verwijderd? partitie is nu alleen gevuld met windows.
Als je inderdaad de PC vanaf de CD-Rom hebt laten opstarten en toen gekozen hebt voor de "clean install".

Tijdens die Setup vraagt Windows XP om stuurprogramma's van de hardware waarvoor hij geen drivers heeft.
Heeft zich dat bij jou niet voorgedaan?

heb idd vanaf cd rom opgestart
en toen xp opnieuw geinstalleers
kan me geen vraag over stuurprogramma's herinneren

maar kan het zijn dat er een temperatuurbeveiliging in de bios zit, die niet wordt geladen in de veilige modus?

het lijkt mij dat als het een hardware probleem is (temp, stof, etc) dat dat probleem zich dan ook zo moeten voordoen bij de veilige modus

als het een software probleem is (bijv stuurprogramma) kan dat dan ook via een andere partitie zijn?

maartenf zei:
het lijkt mij dat als het een hardware probleem is (temp, stof, etc) dat dat probleem zich dan ook zo moeten voordoen bij de veilige modus
Mee eens, maar om het zekere voor het onzekere te nemen, heb je Everest gedownload, zoals Bertus hierboven adviseerde?
Kijk in Everest bij Computer, Sensors naar de temperaturen. En geef die hier even door.

maartenf zei:
als het een software probleem is (bijv stuurprogramma) kan dat dan ook via een andere partitie zijn?
Dat lijkt me niet.
Dat wat conflicten kan geven zijn programma's "van derden" die waarden en sleutels in het Windows-register plaatsen en/of systeembestanden plaatsen tussen de Windows systeembestanden of in ieder geval op de partitie waarop Windows XP staat.

Maar om terug te komen op jouw installatiemethode:
heb je tijdens de Setup vragen over partities maken of verwijderen beantwoord?
en heb je een keus over het te installeren bestands-systeem (FAT32 of NTFS) moeten opgeven, waarna je het formateren kon opstarten?

Als dat niet is gebeurd heb je geen clean install gedaan.

boeing_737 zei:
Maar om terug te komen op jouw installatiemethode:
heb je tijdens de Setup vragen over partities maken of verwijderen beantwoord?
en heb je een keus over het te installeren bestands-systeem (FAT32 of NTFS) moeten opgeven, waarna je het formateren kon opstarten?)

ja, die vraag heb ik idd gehad. ik heb gekozen voor geen wijzigingen aanbrengen (wat is het verschil tusen FAT32 en NTFS?).
heb het later nog een keer geprobeerd (windows opnieuw installeren), maar nu loop het al vast tijdens het installeren. kom er nu dus helemaal niet meer in. zal dus toch een hardware probleem zijn geweest? (daarom kan ik met Everest geen temperaturen meten

Laatst bewerkt door een moderator:
ben weer een stapje verder. heb nu bij formatteren maar iets anders aangekozen:
FAT32. installatie verliep soepel. Probleem nog niet opgelost. Kan prima werken in veilige modus, maar bij normale start loopt ie binnen mum van tijd weer vast.
vanavond maar ff everest proberen

opgelost!!!!

ik heb pc weggebracht. Ze zagen bij opnemaken direct wat er aan de hand was. Op het moederbod zitten elco's. Die waren door (waarschijnlijk oververhitting) bol gaan staan.

heb gezegd dat ik dat vreemd vond omdat XP wel draaide in de veilige modus. Maar ook daar hadden ze een antwoord op. In veilige modus gebruikt pc minder energie en dat kan net het verschil maken.

allen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat een ander hier wat aan heeft.

maarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan