XP loopt vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pedro270

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2011
Hoi,
ik heb al eerder topics geplaatst over deze PC, maar dit is ongeveer een ander probleem.
Ik heb een Medion MD8080.
Moederbord: MS7012

Ik heb vandaag succesvol al me drivers geinstalleerd!
Alles verloopte prima.
Todat XP vastloopte.
Prima, kan iedereen wel overkomen.
Ik start de PC opnieuw op, loopt weer vast.
Ik dacht, zou wel toeval zijn..
Daarna weer,
Daarna nog eens, en zo door...

Hoe nu verder??
Het ligt niet aan me internet driver zoals eerder in me andere topic beschreven.
Want ik had nog geen internet verbinding.
Wat nu??
Alvast bedankt! :thumb:

Zou je misschien uitgebreider kunnen beschrijven op welk punt je pc vastloopt?

Start de pc eens op in Veilige modus. Dus herhaaldelijk F8 indrukken na het BIOS-scherm, zodat het XP "Opstartmenu" verschijnt, waar je Veilige modus kunt kiezen. Je krijgt de vraag of je een herstelpunt terug wilt zetten. Je zou kunnen overwegen om een herstelpunt terug te zetten van het moment vóórdat 'het misging'.

Mocht dat ook niets opleveren, dan in Veilige modus gaan zónder herstelpunt terug te zetten en een schijfcontrole doen. Start -> Uitvoeren -> chkdsk c: /f
Op de vraag of bij de volgende herstart een schijfcontrole gedaan moet worden bevestigend antwoorden en daarna de pc (normaal) herstarten. Controleer of die schijfcontrole ook echt plaatsvindt, en kijk daarna of Windows wél weer normaal wil opstarten.

Tijs.

@Ryan89 Ongeveer een minuutje of 4 na installatie drivers..

@Zoefff nee, omdat ik daar de kans niet voor krijg, vanwege het vastlopen... :(

@dnties Oke, ik zou het eventjes gaan proberen.

Allemaal bedankt voor de reactie!

@dnties Ik heb zojuist XP in veilige modus opgestart, en heb geselecteerd dat hij schijfcontrole moet doen, zoals je zei,
alleen nu komt het XP laadbeeld ongeveer voor de helft doorschijnend in beeld, en is nu vastgelopen..
En nu?

Ik heb de PC zojuist opnieuw opgestart, en hij ging controleren,
Wat nog geen eens 30 sec. duurde!
Is dit noormaal?
Hij start nu wel gewoon op..

Zojuist is hij weer vastgelopen.. :(

Laatst bewerkt door een moderator:
@pedro270: Indien nog niemand gereageerdt heeft in je topic kan je de knop "bericht aanpassen" gebruiken.;)
(dit bericht behoeft geen reactie)

Hoe lang een chkdsk duurt hangt af van de snelheid van de pc, snelheid van de harde schijf én hoeveel er op de onderzochte partitie staat.

Er zijn zo nog een paar factoren waar ik aan kan denken waarom Windows vastloopt, nu:
a. Stervende harde schijf
b. Computervoeding te zwak of instabiel
c. Verstoffing van het moederbord/ventilatoren/koelribben

Nu ken ik je andere topic niet, maar vraag je het volgende af, om mee te beginnen:
a. Heb je de pc uit oude onderdelen opnieuw samengesteld? En daarbij dan wellicht te weinig ventilatie of te zwakke voeding ingebouwd voor wat het moederbord + processor zijn?
b. Heb je de systeemkast wel eens opengemaakt en (met perslucht bijv.) alle stof eruit geblazen (incl. stof in de koelribben van de processor, stof op de ventilatoren etc.)?
Let wel op dat je (natuurlijk) de stroom van de kast afgehaald moet hebben en dat je (bij het schoonspuiten van de ventilatoren) die niet laat meedraaien (dus het draaien tegenhoudt met bijv. een potlood).
c. Zou het kunnen zijn dat de harde schijf eerder problemen gaf? Je kunt in ieder geval ipv. chkdsk c: /f gebruik kunnen maken van chkdsk c: /r /f
[Dat duurt wél heel lang. Je checkt nu C:, maar ook andere schijfletters checken als die voor jouw Windows relevant zijn.]
Is de schijf aan het sterven, dan is het een kwestie van z.s.m. een backup maken en dan de huidige schijf vervangen door een nieuwe.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan