xp met linux ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcvogelaar

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Ik heb een vraag over linux ubuntu, ik heb ubuntu naast xp geinstaleerd dit werkt allemaal perfect, maar mijn vraag is als ik mijn pc opstart dan kom ik in een scherm waar je op 5 verschillende manieren ubuntu kan opstarten en 1 met windows xp deze staat hellemaal onderaan om xp op te starten moet ik met de pijltjes toets naar de onderste toe, doe ik niets dan start ubuntu na 10 seconden op. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat xp als eerste opstart en dat ik ubuntu als keuze kan opstarten. Alvast bedankt voor de reacties.

oh ja, in plaats van x_sequence moet je een cijfer invullen en wel het regelnummer van windows in het grub opstartmenu.
tel ook de regel other operating systgems mee.

vergeet ik nog wat, beginnen te tellen met 0.
vraag me niet waarom, het is zo.

He dalimens bedankt voor je reactie ik heb op die site gekeken maar ik begrijp niet wat ik moet doen en hoe. Zou jij stap voor stap uit kunnen leggen wat ik moet doen want ik kom er zo niet uit. En alvast bedankt.

je opent een terminal: klik toepassingen>hulpmiddelen>terminalvernster
(zoiets is het, kan het nu niet exact checken, ben twee minuten geleden naar mijn windows XP gegaan)
vervolgens kopieer je "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" in je terminalvenster, er wordt om je password gevraagd.
vervolgens opent er een nieuw venster en dat is je grub configuratie.
zoek de regel "default 0" en verander de 0 in het cijfer wat je hebt geconstateerd in je grub opstartmenu, het cijfer dus van de ragel waarop je windows OS staat.
vervolgens opslaan en opnieuw opstarten. windows moet dan als default OS opstarten.

je opent een terminal: klik toepassingen>hulpmiddelen>terminalvernster
(zoiets is het, kan het nu niet exact checken, ben twee minuten geleden naar mijn windows XP gegaan)
vervolgens kopieer je "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" in je terminalvenster, er wordt om je password gevraagd.
vervolgens opent er een nieuw venster en dat is je grub configuratie.
zoek de regel "default 0" en verander de 0 in het cijfer wat je hebt geconstateerd in je grub opstartmenu, het cijfer dus van de ragel waarop je windows OS staat.
vervolgens opslaan en opnieuw opstarten. windows moet dan als default OS opstarten.

Hoe gaat het openen van een terminal in zijn werking en waar doe ik dit???
En waar kopieer ik "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst"

als je daar bent klik toepassingen>hulpmiddelen>terminalvenster
er staat dan: gebruiker@gebruiker-desktop~$ (gebruiker is je gebruikersnaam)
hierachter plak je "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" (zonder de " )
in het venster wat dan opengaat zoek je default 0 en verander je de 0 in het cijfer van je windows OS in het opstartmenu wat je ziet als je je pc start.
begin voor dit cijfer te tellen met 0 en tel elke regel, dus ook de regel other operating systems.
klik op opslaan en start opnieuw op, et voila.

Nou dalimens het is me gelukt dank zij jouw hulp ik wil je hartelijk danken en een prettige avond verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan