XP op 2 PC's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Mijn PC is 5 jaar oud en daarop draait mijn geregistreerde versie van XP Prof. Nu kon ik een PC van 2 jaar oud op de kop tikken, uiteraard veel sneller en moderner dan mijn oudste exemplaar. Ik wil deze nieuwere PC gebruiken maar zou hem,alvorens in gebruik te nemen, ook willen uitrusten met mijn eigen versie van XP Prof. Pas als hij tiptop in orde is wil hem in gebruik nemen. Mijn vraag:

Kan ik zonder problemen mijn versie van XP Prof op deze nieuwere PC installeren (samen met alle andere programma's) terwijl ik de oudere nog gebruik? Eens de nieuwere in gebruik gaat de andere naar de reservekamer en zal uiteraard niet meer worden gebruikt.

het kan wel, dan moet je je xp via de telefoon activeren en zeggen dat dit de enige pc is waarop hij gebruikt wordt... dat is volgesn mij helemaal legaal als je hem echt van die andere af haalt.

Zolang je hem niet al 3 keer hebt geactiveerd kan dat volgens mij zonder tel. contact.
Correct me if I'm wrong

dat ligt eraan... dat verschilt volgens mij per soort xp :P de versies die bij prebuilt pc's geleverd worden kun je bijvoorbeeld alleen op die pc installeren volgens mij, en als je te veel onderdelen eraan vervangt lukt zelfs dat niet meer ;)

Ja dat weet ik maar welke versie heeft ts dan?

Laatst bewerkt:
je bedoelt toedeloe? maakt niet zoveel uit, als hij hem van deze pc verwijdert mag hij hem gewoon op die andere installeren geloof ik...maar microsoft ziet het verschil niet bij online activeren, daarom moet je vaak telefonisch activeren en dan voor de optie kiezen dat hij op 1 pc is geinstalleerd.

helaas voor jou dat gaat dus niet atans niet legaal.
je mag xp maar op een pc instaleren met een (lecensie.) windows serie nummer.
als je xp weer op een andere pc wil dan moet je hier voor weer een lecensie aan schafen.
er zijn altijd omwegen maar deze zijn niet legaal en mogen hier ook verder niet besproken,
worden.

helaas voor jou dat gaat dus niet atans niet legaal.
je mag xp maar op een pc instaleren met een (lecensie.) windows serie nummer.
als je xp weer op een andere pc wil dan moet je hier voor weer een lecensie aan schafen.
er zijn altijd omwegen maar deze zijn niet legaal en mogen hier ook verder niet besproken,
worden.

Dit geld alleen voor OEM versies (versie meegeleverd bij nieuwe PC), indien je een retail versie los hebt aangeschaft geld het volgende:

13. SOFTWARE TRANSFER. Internal. You may move the Software to a different Workstation Computer. After the transfer, you must completely remove the Software from the former Workstation Computer. Transfer to Third Party. The initial user of the Software may make a one-time permanent transfer of this EULA and Software to another end user, provided the initial user retains no copies of the Software. This transfer must include all of the Software (including all component parts, the media and printed materials, any upgrades, this EULA, and, if applicable, the Certificate of Authenticity). The transfer may not be an indirect transfer, such as a consignment. Prior to the transfer, the end user receiving the Software must agree to all the EULA terms.

Ik heb een HP waar ik elke keer als die opnieuw moet worden geinstalleert een echt XP op.
Niet zo van die recovery cdtjes want dan staat er allemaal rommel bij op.

De eerst keer toen ik dat met die echte XP cd had gedaan moest ik activeren.
Maar als ik hem nu herinstalleer krijg ik altijd te zien dat die al geactiveerd is dus je kan hem volgens mij als OEM lecentie zoveel herinstalleren als je wil.

dus je kan hem volgens mij als OEM lecentie zoveel herinstalleren als je wil.
Kan wel, mag (meestal) niet. als je hier kijkt kun je zien wat OEM betekent, maar volgens mij betekent het in het geval van windows gewoon dat microsoft speciale versies van windows verkoopt die standaard op een computer geinstalleerd worden en nergens anders op mogen komen...

Kan wel, mag (meestal) niet. als je hier kijkt kun je zien wat OEM betekent, maar volgens mij betekent het in het geval van windows gewoon dat microsoft speciale versies van windows verkoopt die standaard op een computer geinstalleerd worden en nergens anders op mogen komen...

Zolang je XP kan activeren met een legale key ben je ook legaal bezig.

Zolang je XP kan activeren met een legale key ben je ook legaal bezig.
dat zou ik niet zogauw zeggen... bij een vriend van mij hebben ze een OEM op meerdere pc's staan en ze zijn gewoon geactiveerd, maar dat is volgens mij niet legaal ;) (en daarom ga ik hier ook niet vertellen hoe hij het heeft gedaan)

Dank voor alle reacties. Ik wil wel zeggen dat mijn versie geen OEM-versie is maar wel een reglementair gekochte versie. Op de map, waarin de CD met mijn XP-Prof versie steekt, staat letterlijk:

Bewaar deze productcode goed! Telkens wanneer u deze software installeert, hebt u deze productcode nodig. Bewaar deze cd-map op een veilige plaats.

Ook heb ik reeds 2 x een herinstallatie gedaan (op 5 jaar), wel steeds op dezelfde PC en geen moeilijkheden gehad.

dan zal het wel niet uitmaken. dat je op dezelfde pc wel vaker kan installeren komt overigens doordat windows kijkt naar de hardware van je systeem. als die te veel afwijkt van de vorige keer dat je hem installeerde, ziet hij hem als hele nieuwe pc. daarom moet je bij nieuwe onderdelen ook altijd opnieuw activeren ;)

De licentie die jij hebt mag je gewoon hergebruiken, mits je de software van je oude pc verwijderd.

Als aanvulling op de licenties toch nog even het volgende. Veel mensen laten zich leiden door klakkeloos iets aan te nemen van grote ondernemingen. Maar niet alles wat Microsoft zegt en schrijft is wet. In Nederland zijn verreweg de meeste EULAs niet rechtsgeldig om 2 redenen. Je kunt ze niet inzien voordat je een product koopt (voorwaarden zitten in de verpakking), en vaak zijn niet in het Nederlands geschreven.

Ik wil nu mijn eigen versie van Windows XP Prof installeren op de PC. (Eerder kon niet door omstandigheden) maar ik stuit op volgende moeilijkheid. De melding verschijnt: kan Windows XP niet installeren want op die PC staat (reeds) een jongere versie van Windows XP. En inderdaad: op die PC staat een jongere versie van Windows XP Home Edition. Op de recovery dvd staat vermeld: Windows XP samen met SP 2. Kan ik die moeilijkheid omzeilen om toch mijn versie te installeren en zo ja: hoe?

Zo te horen, probeer je nu XP te upgraden via de bijbehorende menu optie in de installatie.

Wat je kunt doen om de melding te voorkomen is om je XP Pro naast je oude XP te installeren in een andere map. Dit heeft echter als nadeel dat je dan ook alle software opnieuw moet installeren.

Het is precies mijn bedoeling alleen mijn programma's te installeren en alles wat er op staat mag er af. Het is een PC die ik gekregen heb en geen van de programma's die er nu op staan hebben mijn interesse. Deze Pc werd door een kennis van mijn gebruikt enkel en alleen om te e-mailen en wat te surfen, vandaar. (zie mijn eerste vraag van 1 maart bij het begin van deze topic).

Dan inderdaad zoals Harry ook al zegt. CD erin, schijf formatteren en opnieuw installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan