XP op 2 schijven...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aukesss

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2001
Berichten
270
Ik had XP op de c schijf staan, maar toen besloten om XP op een andere schijf te plaatsen. Kan ik nu de c schijf formateren, of krijg ik dan problemen met opstarten ofzo??

Mzzl
 
De bootbestanden komen altijd op de eerste primaire partitie van de eerste schijf. Als je eerst formatteert dan dan XP installeert dan komen er op de eerste schijf weer de boot-bestanden.
 
Ja ok, maar ik hoef dan alleen te formateren omdat XP nu al op een andere schijf draait.
 
Als XP al geïnstalleerd is en je formatteert de C: partitie, dan boot de PC niet meer. Dan zul je de boot-bestanden moeten herstellen.
 
OK dat wilde ik dus weten of ik het zonder zorgen kon doen...niet dus. Dan laat ik het wel mooi staan, want nu werkt alles nog...:p
 
Je kunt wel alle bestanden weghalen, behalve de (gedeeltelijk verborgen) bestanden NTLDR, NTDETECT.COM en BOOT.INI. Deze zijn nodig om op te kunnen starten. Eventueel ook PAGEFILE.SYS als deze op C: staat. Alle andere dingen kun je weghalen. Formatteren kan in feite ook wel, maar dan moet je eerst die eerste 3 bestanden op floppy zetten en later via Recovery Console terug plaatsen. Kan dus wel, maar is wat lastig om uit tevoeren.
 
Binary, ik he die bestanden opgezocht, maar de C schijf kon niks vinden?! Betekent dat nu dat ik gewoon deze schijf kan formateren??
 
Nee, zeker niet! Ze staan er echt wel, want anders zou je XP niet op kunnen starten. Ze zijn alleen verborgen, dus via Mapopties even de opties om verborgen- en systeembestanden niet weer te geven en om extenties te verbergen uitzetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus nog een keer gezocht naar die bestanden, met optie op ´verborgen bestanden´aan! En weer niks gevonden...
 
WinXP plaatst deze bestanden altijd op de First Active Primary. Ib ben er steeds van uit gegaan dat jouw C: inderdaad een actieve primaire partitie is. In theorie kan het zo zijn dat je nieuwe installatie op een actieve partitie is geplaatst. Feitelijk zou ook dan deze bestanden nog steeds op C: moeten staan, omdat je hele WinXP (de oude) daar ook nog op staat. Dus erg logisch zou het niet zijn, maar het is voorstelbaar.
Belangrijk is nu dus even dat je aangeeft hoe jouw partities zijn ingesteld, en welke primair en actief zijn. Maar als alleen C: een avtieve primaire partitie is dan moeten die bestanden daar staan als je goed op kunt starten.

PS: In maptopties ook 'systeembestanden verbergen' uitgezet?
 
Laatst bewerkt:
Ok Binary, je PS in je laatste bericht was de oplossing. Ik heb de 4 bestanden gevonden!! Ik delete de rest wel en laat deze 4 staan, ok? Thanks!!
 
Uhm, ik heb gister wat zitten te klooien met die bestanden, maar nu start ie niet meer op. NTLDR wordt gemist....wat kan ik nu het beste doen om het weer goed te maken?? Deze bestanden van een andere pc halen...en hoe zet ik die er dan op??
 
Laatst bewerkt:
Neem de WinXP CDROM en start op naar Recovery Console. Geef hier het commando FIXBOOT om de bestanden NTLDR en NTDETECT.COM weer op C: te laten plaatsen. Ik hoop dat je niet de boot.ini hebt vernaggeld? Want zonder dat bestand kun je niet naar de 2e partitie opstarten. Lukt dit allemaal niet, formatteer dan een diskette en plaats daar vanaf een andere PC de bestanden NTLDR, NTDETECT.COM en boot.ini op, waarbij je zorgt dat naar partition(2) wordt verwezen. (Als je WinXP nu op partitie 2 van schijf 1 staat, natuurlijk).
 
Ik snap wat je bedoelt, maar dat laatste± verwijzen naar de 2de partitie´snap ik niet. Ik heb op het forum gekeken onder het onderwerp NTLDR en wat oplossingen gezien die ik ga proberen. Kan ik niet in XP een opstartdiskette maken, zodat ik met de xp disk verder kan.
 
Je boot.ini zou er zo uit moeten zien:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Daardoor kan NTLDR de installatie vinden op de 2e partitie van rdisk(0), en dat is weer de 1e harde schijf. Een opstartdiskette in XP maken kan wel, maar daar kun je WinXP niet mee opstarten. ALs je WinXP op een andere partitie staat, dan pas je dat uiteraard aan.

Formatteer een diskette en plaats daarop NTLDR, NTDETECT.COM en bovenstaande boot.ini en start daarmee op.
 
Ik snapte er allemaal niks van en het werkte voor geen meter met die opstartdiskette. Ik heb gewoon win XP weer op c gezet en nu werkt het allemaal weer!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan