XP op 2e HDD, Vista staat al op 1e HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieterklaassen

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
5
hi, Ik heb een pc gekocht waarop Vista al op de 1e HDD geinstalleerd staat. Nu wil ik op mijn 2e HDD XP installeren. Dus geen partities op de Vista HDD. Kan dit? Zo ja, hoe?
 
Zorg dat die 2de HDD een bootsector heeft en installeer xp daarop. Je hoeft je verder niets aan te trekken, gewoon zien dat je bootmenu in het bios op enabled staat zodat je daarin kan kiezen of je xp opstart. Als je toch vaker met xp wil werken dan met vista zet je de xpHDD in het bios voor de vistaHDD. Zodoende kan je het bootmenu nog induiken om vista op te starten.
 
In mijn Bios staat de als CD driver als primary IDE master. De harde schijf waar Vista op staat als third IDE master. Alle andere Matsers en Slaves staan op Not Detected.
Bij opstarten met de XP CD of later proberen uit te voeren wordt hij geweigerd.
Ik heb juist 2 schijven genomen om van het partitioneren af te zijn.
En waarom wordt er in het Bios niet gesproken over 2e Master en Slave?

Het is een Quadcore Q6600 2x2 Ghz
geheugen 2 GB
kaart ASUS EN8500GT Silent, 256 MB.
Kunnen jullie hier iets mee.
Of moet ik uiteindelijk Vista eraf halen?
 
Daarom prefereer ik dus sata, al dat master en slave gedoe is niets voor mij. Als ik het goed begrijp hoor je dan je voorkeursdisk als master in te stellen. Dus het systeem waar je het vaakst mee zal werken.

Ik weet niet of je ondertussen al een oplossing hebt gevonden (want je topic is al lang open), maar wat je wel kan doen in vista is het huidig volume verkleinen. Waardoor je een nieuw volume op de verkregen vrije ruimte kan aanmaken. Dit is een eenvoudige vorm van partitioneren waardoor je vista er helemaal niet af hoeft te halen.

Het voordeel is ook dat je bootscherm ingebakken zit in vista (na even werken met vista boot pro omdat je xp laatst hebt geinstalleerd) en je niet steeds je bios in moet duiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan