XP[opnieuw geinstaleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cor 63

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Berichten
482
Hallo,
Vandaag heb ik Xp opnieuw moeten instaleren.
De C schijf is tijdens het in staleren opnieuw geformateerd. (NTFS)
Nu krijg ik als het systeem opstart de volgende melding.

Selecteer het besturingssysteem starten.

Microsoft Windows XP Professional
Microsoft Windows XP professional

Gebruik de pijltjestoetsen om een besturingssysteem te selecteren.
Druk vervolgens op enter.

Hoe kan ik dit veranderen dat mijn systeem gewoon doorstart.
vr gr Cor.
 
-> Rechtermuisklik op "Deze computer"
-> Klik op "Eigenschappen"
-> Klik op tabblad "Geavanceerd"
-> Klik op de knop "Instellingen" (bij opstart..)

Volgens mij kun je daar wel een standaard besturingssysteem selecteren.

Met de knop "Bewerken" kun je trouwens de boot.ini aanpassen, maar pas goed op wat je met de boot.ini doet.
 
Hallo JKoelman.
Ik heb geprobeerd hetgeen jij voor stelde, het probleem blijft het zelfde.
vr gr Cor
 
Indien XP deze melding geeft, betekent dat meestal dat er twee besturingssystemen aanwezig zijn. Ik vind het een beetje vreemd hoe je aan twee geïnstalleerde windows's komt. Per ongeluk, of doelbewust?

In ieder geval: klik onder "systeem starten" op de knop "bewerken" daar vind je ongeveer twee van deze regels:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro"
Verwijder daarvan één regel maar wees voorzichtig, als je dit niet goed doet kan dit een non-bootable systeem opleveren.

Als je het niet aandurft kan je ook de tijd op bijvoorbeeld één seconde zetten of helemaal uit vinken, heb je er bijna geen last meer van ;)
 
Hallo,
Misschien is dit een hele domme vraag, maar ik stel hem toch.
Kan ik de program files uit windows xp copieëren naar bv een andere partition.
Daarna schijf C: opnieuw formateren en xp opnieuw instaleren.
Dan de program files terug copieëren en werkt dan alles weer normaal.
Ik ben in het bezit van ghost 2003, ik kan dus van het Systeem een backup maken.
Dit doe ik liever niet omdat ik dan later bij het terug zetten van mijn Backup toch weer die fout in het systeem terug zet.
wat kan ik doen?
vr gr Cor.
 
Domme vragen bestaan niet heb ik wel eens gehoord :)
Ik zou je dit ten sterkste afraden omdat windows de register instellingen niet heeft van de vorige installatie, je kan op deze manier veel foutmeldingen tegemoed zien.
Geplaatst door Cor 63
Ik ben in het bezit van ghost 2003, ik kan dus van het Systeem een backup maken.
Dit doe ik liever niet omdat ik dan later bij het terug zetten van mijn Backup toch weer die fout in het systeem terug zet.
Welke fout bedoel je precies?
De optie om twee besturingsystemen te selecteren?
 
volgens mij kun je via de herstelconsole op je xp-cd dit probleem verhelpen.. start op van je xp-cdrom door deze in je cd-speler te doen en opnieuw op te starten (als het niet werkt moet je even instellen in je BIOS dat hij eerst vanaf je cdrom moet opstarten)

hier kies je voor Recoveryconsole.. (druk op 'R') en voer hier in fixmbr..

volgens mij schrijft hij dan een nieuw mbr zodat er maar 1 regel wordt weergegeven :)

Groeten,
Rodin
 
@ rodin.
De regel die de keuze geeft om meerdere besturingsystemen op te starten staat voor XP in boot.ini op de c-schijf.
Weet je zeker dat dit overeenkomt met het herstellen van het master boot record (mbr)?
 
even heel simpel gedacht hoor
waarom niet naar
start/uitvoeren
daar typen
msconfig, kies tabblad "boot.ini" en het knopje "alle opstartpaden controleren" indrukken?

Als jij echt een volledige nieuwe installatie heb gedaan (je zegt dat je geformateert heb, ik persoonlijk denk dat je hem op een andere partitie heb gezet dan c of een andere versie van xp op bijvoorbeeld d had staan) dan zal hij ten alle tijden de foute opstartmogelijkheid er uit halen.

Succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan