XP opnieuw installeren maar geen C schijf....

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky99

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2001
hallo,

XP vastgelopen. Ok dan maar opnieuw installeren. heb t geprobeerd met een bootdisk XP van www.bootdisk.com. opstarten lukt nu (DOS). Vanuit A: probeer ik dan format c: echter compu zegt invalid parameter ?
het lijkt wel of ie de c: niet herkent...

wat te doen:

- toch een andere bootdisk en dan formateren?
- geef aub ook even precies aan wat ik moet intypen om te formateren want misschien doe ik iets heel simpels verkeerd.

- OJA! als t mogelijk is om de huidige programma's op de pc te behouden zou dat helemaal mooi zijn, dus XP over de oude versie opnieuw installeren waardoor al mn documenten etc gewoon behouden blijven. Weet alleen niet of dat mogelijk is!

Alvast mijn grote dank!

Frank

in c: moet je format c:/y intypen dan doet hij het wel denk ik

wat is eigenlijk precies het probleem? onder vastgelopen versta ik dat er een programma niet meer reageert en dus afgesloten moet worden. als er echt iets is waardoor je niet meer kunt opstarten, probeer eerst ff veilige modus.
dit omdat jij zegt alles te willen behouden, het zou je veel werk besparen om gewoon het probleem eerst eens te proberen aan te pakken.

Eerst opstarten van bootdisk. Dan fdisk runnen vanaf A: Hierin kijk je of bios uberhaupt je partitie C nog wel kan vinden. Je moet niks veranderen alleen dingen bekijken (optie 4 is dat volgens mij uit mijn hoofd). Post het antwoord en dan kan men je verderhelpen...

XP-CD.

Heb je geen CD versie van XP. Als ik het goed heb kan deze in je cd-rom stoppen en vervolgens stap voor stap installeren naar wens. En volgens mij kan je ook een setup uitvoeren zonder gegevens verlies.

met vastlopen bedoel ik dat de computer niet verder opstart. er wordt gevraagd om een opstart disk.

met fdisk krijg ik ook een error. compu zegt dat ie t niet kan uitvoeren...

format c:/y dan toch misschien? t lukt me ook niet om in de veilige modus wel op te starten. met F8 moet dit toch of nie?

ja of ctrl ingedrukt houden onder het opstarten

Kan hij Fdisk niet uitvoeren?!?!

Staat hij wel op de diskette? Zo ja vrees ik het ergste voor je...

"Heb je geen CD versie van XP. Als ik het goed heb kan deze in je cd-rom stoppen en vervolgens stap voor stap installeren naar wens. En volgens mij kan je ook een setup uitvoeren zonder gegevens verlies"

dat wilde ik eigenlijk ook doen maar compu zegt dan dat dit niet mogelijk is vanuit dos...

zal t ook nog s proberen in veilige modus maar tot nu toe niet gelukt... wanneer t lukt op te starten in die modus is er dan een programma uit te voeren waarmee de bug is op te sporen en te fixen?

Installeren in veilige modus.

Altijd dat gekl..t met die diskettes. terwijl je met je cd alle kanten uit kunt. Het is moeilijk om van afstand te bepalen wat er precies verkeerd is gegaan. Kleine dingen kunnen veel veranderingen teweeg brengen.
Probeer om vanuit je CD rom te starten, en niet vanuit je A-Station. Anders dit veranderen in je bios, zodat je eerst start met je cd. Veel succes.

Altijd dat gekl..t met die diskettes.

... is de meest betrouwbare manier. CD drives hebben aansturing nodig. CD drives kunnen leesfouten maken. CD drives kunnen conflicten geven etc etc.

Liever alles uitsluiten en langzaam een checklist afgaan zodat je precies weet WAT er fout is gegaan, dan maar op de gok er een nieuwe instal overheen gooien en maar hopen dat het probleem verdwijnt. Althans dat vind ik :D

Blatend_schaap.
Zo te zien is dat niet het geval met Franky99. Daarom een cd. Deze is duidelijk en met een tig aantal mogelijkheden erbij hoe problemen op te lossen. En ook nog een boekje erbij hoe problemen op te lossen. Waarom ook gelijk een nieuwe installatie terwijl deze is vastgelopen? Is xp gewoon vastgelopen, of is deze vastgelopen tijdens installeren enz? Maar zoals ik al zei dit is moeilijk te bepalen op afstand. Als het probleem maar opgelosd wordt, dit lijkt mij het belangrijkste.

nou goed... het maakt de tongen in iedeer geval goed los... maar vooral erg bedankt voor de tips hoor!

XP (SP1 Pro) is voledig geinstalleerd geweest zonder problemen. tijdje terug kreeg ik een foutmelding en zat t systeem vast. compu uitgezet en opnieuw opgestart... hij loopt nu in t begin vast en zegt dat ie geen system disk kan vinden of iets dergelijks...

ik ga dit weekend maar s proberen er uit te komen met alle tips... probeer nog e e n keer de veilige modus, daarna met n nieuwe bootdisk (win 98) of ik alsnog de cdrom krijg aangestuurd. met mn huidge bootdisk krijg ik wel de cdrom aan de praat maar mn xp schijf geeft aan niet te kunnen worden gestart vanuit DOS als ik setup probeer te runnen....
mocht dit niet baten dan probeer ik t zooitje toch maar te formatteren...

Ik laat t jullie nog weten!

groet

Een paar opmerkingen: met format kun je in elk geval nooit NTFS partities formatteren, dus als dat het geval is...
Als je de setup vanuit DOS start dan kan dat alleen door het commando WINNT vanuit de map I386 op de WinXP CDROM. En dan moet je een FAT32 partitie hebben (DOS van niet met NTFS overweg).
Alle problemen zijn opgelost door te booten vanaf CDROM, partitie verwijderen en opnieuw aanmaken, installeren. Dus die methode verdient inderdaad verre de voorkeur. Dat is ook de enige manier op NTFS partities aan te maken (nou ja, behalve met Partition Magic e.d.)

Je kunt door te booten vanaf de CDROM ook ee REPAIR uitvoeren. Misschien dat je daarmee nog iets kunt: http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm en http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm

Waarom ook gelijk een nieuwe installatie terwijl deze is vastgelopen?

Dat is dus mijn hele punt. Waarom willen jullie gelijk er een nieuwe install overheen gooien? Voor hetzelfde geld is dat niet nodig. Maar om dit te weten te komen zul je toch echt eerst moeten kijken of Bios de partitie uberhaupt ziet. (zie mijn eerste post). Ga dus eerst stap voor stap na wat er is gebeurt (tweede post) voordat je gelijk allemaal radicale dingen gaat doen.

Als de HD gecrashed is heeft een Win XP CD booten weinig zin, denk je niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan