XP opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikbouw

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2003
Ik heb een nieuwe computer en daar draait xp pro op. Prima niks mis mee.

Mijn oude PC wil ik klaar maken voor de kinderen zodat die ook een eigen pc hebben. Hier draait nu XP Home edition op. Het liefst wil ik de C schijf helemaal schoon maken en dan XP home daar opnieuw opzetten. Nu heb ik opnieuw geinstalleerd maar de oude mappen blijven gewoon staan???

Ik heb een pentium III 800 mhz en schijf indeling is NTFS.

Wie kan mij stap voor stap vertellen hoe ik een schone schijf kan creeren en daar weer een blanco XP home op kan zetten zodat alle oude rommel ervan af is!!!

vr.gr.

Rik

Start op vanaf cd xp, kies windows nu installeren.
Na een paar stappen krijg je de keuze waar je waar je windows wilt installeren en welke partities je op je computer hebt. Kies dan voor het formatteren van je partitie waar windows op staat. Doorgaans is dit C:
Na het formatteren is je schijf helemaal leeg en gaat de installatie verder.

Succes!

Volgens mij heb ik dat ook al gedaan maar ondanks dat blijven er een aantal mappen met inhoud staan maar ik ga het nog een keer proberen. tnx

Start anders de pc even op met een windows 98 opstartdiskette en formateer de c schijf even op de ouderwetse manier.

Okijoki,

dat zal niet lukken omdat de schijf NTFS is ingedeeld en dan kun je het schudden met een 9.* bootdisk.

Rik, kennen wij elkaar, je hebt zo'n bekende naam...?

Geplaatst door Rikbouw
Volgens mij heb ik dat ook al gedaan maar ondanks dat blijven er een aantal mappen met inhoud staan maar ik ga het nog een keer proberen. tnx

Als je werkelijk hebt geformatteerd, zijn er zeker geen mappen achtergebleven, tenzij deze op een andere dan de geformatteerde partitie staan (D:, E: enz)

Het probleem is hier misschien dat de 'dialoog' bij Windows Setup nogal verwarrend is:
Er wordt gevraagd: Wilt u deze partitie verwijderen, niet of je hem wilt formatteren, deze vraag komt later.
Je moet dus de C-partitie verwijderen!

GELUKT

Bedankt allemaal het is gelukt. XP draait weer als vanouds zonder de extra balast. Bedankt voor de tips!!!
En Pasja tja bekende naam waar ken ik je ook al weer van???

ok, da's netjes !

Maar nu nog even voor mij / onze nieuwsgierigheid te bevredigen :

wat was nu de oplossing waardoor het wel lukte.....?

Gelukt 2

Wanneer ik de xp cd in de kast stopte en opnieuw opstarte kreeg een keurig opstartscherm waarin ik o.a. ook opnieuw kon installeren. Als ik dit deed kon ik NIET formateren maar er werd wel een nieuwe XP versie geinstalleerd. Oude bestanden bleven alleen staan.

Wanneer ik tijdens het opstarten op enig moment de vraag "opstarten via cd-rom" (dit was maar een fractie van een paar seconden) kreeg direct een toest indrukte starte er een ander opstartscherm op. Hier kreeg ik wel de mogelijkheid opnieuw te formateren en te installeren. Dit heb ik dus gedaan en nu met succes.

groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan